Ängens dag!!! Hur gör man ängar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ängens dag!!! Hur gör man ängar???

    Hej, Zoopetare..

    Det ska firas ängens dag runt om i Sverige. Jag hörde en kvinna från Naturskyddsföreningen berätta om ängen som fodermark och att den är utdöende eftersom det inte finns något ekonomisk intresse i ängar längre.

    Jag skulle vilja göra en enkel och anspråkslös äng på landstället, som inte måste klippas hela tiden.. Alltså förena nytta med nöje..

    Ängar ska alltså skördas med lie 1 gång per år och ungefär nu då lr???

    De ska gödlas med koskit på våren lr???

    Tacksam för svar...
    Ha dé bäst... Tina
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Katharina
    Hej, Zoopetare..

    Det ska firas ängens dag runt om i Sverige. Jag hörde en kvinna från Naturskyddsföreningen berätta om ängen som fodermark och att den är utdöende eftersom det inte finns något ekonomisk intresse i ängar längre.

    Jag skulle vilja göra en enkel och anspråkslös äng på landstället, som inte måste klippas hela tiden.. Alltså förena nytta med nöje..

    Ängar ska alltså skördas med lie 1 gång per år och ungefär nu då lr???

    De ska gödlas med koskit på våren lr???

    Tacksam för svar...
    Min tomt ligger igentligen på en äng en stor del klipper jag men resten låter jag vara och det kommer år efter år och det blir inte så högt tycker jag.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Min tomt ligger igentligen på en äng en stor del klipper jag men resten låter jag vara och det kommer år efter år och det blir inte så högt tycker jag.
      Har du fått den där mångfalden då?? Det blir inte bara högt gräs och tistlar

      Hon på Naturskyddstyrelsen pratade om 75 olika arter som växer på foderäng men det är väl inte på en och samma äng ifs.. Men lite blåklockor och hundkäx vill man ju ha bland tistlar och brännnässlor iallfall..
      Senast redigerad av Katharina; 31 July 2009, 06:20.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Nu kan jag svara på mina egna frågor efter att ha hört nya intervjuer på radion.

        Det ska lias på sensommaren så att det har fröat av sig.

        Det ska inte gödslas utan vara näringsfattigt.

        Flera tips hur man får igång mångfalden som alltså är poängen med ängen???

        Hon sa nu i intervjun att man kan hitta 50 olika arter på en kvm på en artrik äng... Häftigt.. Och alltså utdöende.. Såklart..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Nu kan jag svara på mina egna frågor efter att ha hört nya intervjuer på radion.

          Det ska lias på sensommaren så att det har fröat av sig.

          Det ska inte gödslas utan vara näringsfattigt.

          Flera tips hur man får igång mångfalden som alltså är poängen med ängen???
          Hejsan,
          Jag har i ett par år kämpat med att restaurera en igenväxande äng + en bit hagmark, och har försökt gräva fram så mycket information som möjligt.

          Skötseln av ängen är i korthet att slå den en gång per år (första åren, om marken blivit näringsrik, kan den behöva slås flera gånger för att utarma marken). Vilken tid man ska slå ängen beror på vilket skick den är i - en existerande äng av hög kvalitet slås sent, sent i augusti eller september, för att växterna ska hinna fröa, men en igenväxande äng som min bör slås tidigare, i juli eller augusti, för att missgynna invaderande högvuxna fleråriga örter som Älggräs och Örnbräken.

          När du slår ängen bör du använda ett skärande redskap - slåtterbalk eller lie eller röjsåg med gräsklinga, i nödfall välslipad gräsklippare - eftersom krossande redskap som grästrimmer och slö gräsklippare trasar sönder perennerna och gör dem mottagliga för sjukdomar.

          Höet måste fraktas bort, för att hålla ängen näringsfattig. Man kan alltså inte gröngödsla med klippet, så gräsklippare med "mulcher" duger inte.

          Det är inte så mycket mer med det, förutom förstås att ängen aldrig någonsin får gödslas. Du kan också behöva punktbekämpa en del ogräs, själv har jag mest problem med älggräs, men även en del åkertistlar har jag fått dra upp.

          Det tar lång tid för en äng som fått växa igen att hämta sig, framförallt är det svårt att få ned näringshalten igen, och sen tar det lång tid för många av arterna som försvunnit att hitta tillbaks - de har inte särskilt bra spridningsförmåga.
          Men på den ljusare sidan: redan efter tre år kan jag på min "katastrof-äng" se hur arter börjat återkomma, t.ex. orkidén nattviol. Ta gärna foton vid fasta tider varje år, och för anteckningar om vad du ser och gör, så är det lättare att märka att jo, det går faktiskt framåt!

          EDIT: Jo, mångfald... Om du vill "fuska" för att få upp mångfalden snabbare, kan du förstås plantera in arter själv. Sår du egeninsamlat frö från växter i ditt närområde tror jag ingen tycker det är en dålig idé, och det går mycket snabbare än att vänta på att de frösår in sig själva.
          Man kan också köpa frö och plantor från www.pratensis.se - jag gjorde det för jag är otålig - men biologer gillar inte att man gör det, för de plantor man då får är antagligen inte av den lokala typen.

          EDIT: Kan också länka till den här diskussionen:http://www.odla.nu/forums/index.php?...7&#entry893617
          Kan väl idag säga att de hade rätt, och fröna gav nästan inget resultat alls, medan pluggplantorna tog sig fint.
          Senast redigerad av Azur; 31 July 2009, 08:07.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Tack för ditt svar Azur. Jag kommer ihåg att du nämnde din äng förrut. Jag sparade en snutt på landet förrut men det känns som att det bara blir gräs.
            Du drar alltså upp tistlar. Ingår inte de i äng??

            Ja, det känns som att man behöver hjälpa till på traven och så in lite frön.

            Som sagt. Tack för ditt svar..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Tistlar kommer upp i mark som har mycket näring. De är alltså ett tecken på att de är för mycket näring i marken, samtidigt som de inte är så värst trevliga att se på. De hör inte hemma i en äng av den "gamla" sorten.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Tistlar kommer upp i mark som har mycket näring. De är alltså ett tecken på att de är för mycket näring i marken, samtidigt som de inte är så värst trevliga att se på. De hör inte hemma i en äng av den "gamla" sorten.
                Oki... Men då skulle man egentligen, på sikt, kunna låta tistlarna utarma jorden genom att låta dem härja fritt och slå dem på hösten och forsla bort dem?
                Men det skulle kanska ta allt för många år för att man skulle hinna få någon glädje av det själv???

                (Jag har precis läst en örtbok och fått lära mig att nässlor och maskrosor är bland de bästa växterna man kan brygga te på.. Ha ha.. Våra mest avskydda ogräs visar sig vara jättenyttiga.. )
                Senast redigerad av Katharina; 04 August 2009, 08:06.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...