att skarva kopparrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    att skarva kopparrör

    Ska fixa en anslutning till min osmos i tvättstugan, tänkte helt enkelt sätt ett t på kallvattenröret under diskbänken. Men har aldrig hållt på något med kopparrör el vvs... Tänkte sätta en vanlig klämringskoppling och sen en kran innan osmosen, är det något att tänka på? Annars är det väl bara att såga av röret och sätta på t-kopplingen, är det svårt att få det tätt?
    Kanske försöka komma ihåg att stänga av vattnet på huvudkranen, men finns det något tryck kvar i rören som inte släpper bara genom att man öppnar kranen?
    Hehe, låter kanske lite trevande och väl okunnigt ser jag nu, men det börjar bli lite sent och jag är inte någon erfaren fixare (men jag har inte alls tummen mitt i näven, vill bara veta hur saker ska göras innan jag ger mig på det)...
  • Guest

    #2
    raderat
    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:12.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Använder du klämringskopplingar så behöver du ingen gängtape eller lin. Stäng av huvudkran, såga, grada av och sätt dit kopplingen. dra åt ordentligt med fingrarna - sedan brukar det gå att dra ett varv minst till med rörtång eller skiftnyckel. när du dragit till stopp, så lossar du ett halvt varv och dra sedan hårt igen. Är det mjuka kopparrör så skall du ha en förstärkningshylsa i (brukar följa med själva rörkopplingen).

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        lysande, tack ska ni ha! Då ska man bara skaffa kopplingarna oxå, sen ska det göras osmos-vatten!

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          sådär, då har man agerat rörmokare! Sambon verkade lite bekymrad för att hon inte skulle kunna duscha imorgonbitti, speciellt när jag svor lite under tiden , men det gick bra med klämringskopplingarna iallafall! Dock så rubbade jag nog en befintlig koppling lite så den fick jag spänna lite och skruvkopplingarna kring min lilla kran läcker någon liten droppe med några minuters mellanrum, men det är så lite så det är nog lätt fixat om det skulle fortsätta.
          Men nu är man iallafall på banan med osmosen!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Vis av erfarenheten... det är viktigt att spänna rätt, spänner du för hårt kan det börja läcka efter lång tid (kopplingen spricker), speciellt om röret sitter i närheten av en diskmaskin eller tvättmaskin som inte har mjukstängare.
            Det finns tabeller på hur många varv man ska dra efter man bottnat.
            Om nu kopplingen sitter i ett våtrum så är det lugnt, min satt i vaskskåpet i köket, laminatgolv ska förvisso ligga flytande men detta blev lite väl flytande.....
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #7
              det stod på koplingen att man skulle dra 1-1,5varv efter man dragit så hårt man kunde med handkraft, jag tog lite mer en 1 varv. Kopplingarna sitter i vaskskåpet, ovanför plastmatta och golvbrunn
              Det som släpper någon droppe/10 min nu är skruvkopplingar, på kranen och övergången innan osmosen.... Men jag vågar knappt ta i mer där, är rädd att rubbar andra kopplingar... Om det inte slutar om några dagar eller lite mer så får jag kanske lossa kopplingarna och sätta på mer gängtejp istället.

              Kommentar

              Arbetssätt...