Stänger av sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    Stänger av sig

    Hej är inte helt ny på datorer o tycker väl sj kanske att jag kan en del men har ett problem.. Min dator stänger av sig när den känner för det. Har plockat bort sidan och alla fläktar funkar som dom ska, kan inte se om nätaggets fläkt funkar och att det beror på att det blir för varmt där så att den stänger av sig .. Någon eller några som har något förslag på vad som kan vara felet?! förslag på nått program så man kan hålla koll på tempen i burken ?.. Kör Xp och inte vista om det nu har någon betydelse.

    Mange
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    #2
    Ingen expert men kan försöka hjälpa endå.

    När händer detta? Är det när du sitter och spela eller lite random i windows?

    Ett problem när man uppgraderar burken med nyare saker är att nätagget ej klarar av att leverera en stadig strömstyrka till alla komponenter.


    Lite länkar
    Temp och information
    Professional hardware information and diagnostic tools supporting latest components, industry technologies and standards

    ----
    Stresstestar datorn

    ---
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #3
      Det började när jag satt o spelade att datorn stängde av sig men nu räcker det med att jag sätter på den, låter stå 2-5 min sen stänger den av sig utan att jag ens har öppnat någe program eller nått ... Har inte uppgraderat några komponenter, men kan nästan konstatera att det är nått som blir för varmt värkar det som, för nu har jag plockat bort sidan o låter en bordsfläkt stå o blåsa in, och det verkar det funka bättre

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, det låter som temperaturproblem. Kolla att inte fläkten på processorn stannat, att kylflänsen sitter fast ordentligt på processorn och inte helt grottat igen med damm.

        Kolla också att fläkten på nätagget blåser, och åt rätt håll (ut, baktill på datorn).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Fläkten till nätagget har kastat in handduken.. bara skicka iväg datorn då, Gahhh

          Kommentar

          • JonasN
            • September 2008
            • 357

            #6
            Kan inte annat än instämma. Borde vara överhettning. Torkad pasta mellan kylfläns och processor/damm/någon fläkt som lagt av.

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Tror att det är minnerna. Är det själv bygge eller en dator från butik? Enkel felsökning är att du går till bios SÄNKER klockningen på CPU:n och jag kan nästan tippa på att det är minnes kretsarna som sätte stopp.

              Finns olika program för att stressa minnen eller cpu. Kan hjälpa vid felsökningen.

              /Darek
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8
                Som jag skrev i tidigare inlägg så är det fläkten i nätagget som har kastat in handduken.. Har en såndär företagsdator från hp.. Så garanti finns ju kvar men vet inte om jag "orkar" vara utan datorn ett tag bara pågrund av en fläkt.. Nån som har nån ide om vad det kan kosta att köpa en ny och är det svårt att byta ?!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ett par hundra och upp - men har du garanti tycker jag du skall använda den i första hand.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • mange016
                    • May 2006
                    • 341

                    #10
                    Jo får nog blir så, får ringa nån dag så får dom komma och hämta den, men tar väl nån månad innan den kommer tillbaka men får försöka överleva iallafall :P

                    Kommentar

                    • H-T-C
                      • April 2009
                      • 30

                      #11
                      Nätaggregrat kostar ju i princip ingenting, beroende på hur ny dator det är och om det ä AMD eller intel mm...

                      Tänk dock på att ofta så bryts garantin om du byter saker själv och ibland även om du ens har öppnat burken, på en del ställen så är det typ målarfärg på skruvarna bak som lossnar om skruvar där (då bryts garantin)
                      540 l - Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga, Pseudotropheus acei, Labidochromis caeruleus, Metriaclima sp. ”msobo”, Aulonocara "Fire Fish", Labidochromis sp. "hongi"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...