Ny dator...fattar inte vad som ingår !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ny dator...fattar inte vad som ingår !?

    Hej !

    Det är skam att man inte begriper mer på datorer än vad man gör, men jag är en sådan som inte fattar, och har inte haft något intresse av datorer.

    Så, nu när man skall skaffa en privat dator med mobilt bredband så begriper jag inte ett dugg vad som ingår.

    Om tittar exempelvis på denna artikel från Phonehouse.

    http://www.phonehouse.se/laptops/laptop-med-bredband/hp-530-med-tele2-mobilt-bredband-299kr-/-man

    När det gäller just de paketet ni, så undrar jag vilken mjukvara som ingår.
    Exempelvis så anges ni att det ingår Windows Vista Home i paketet.

    Vad innebär det ?

    Ingår i just det fallet internet explorer, word, excel, etc etc.

    Eller är det så att man måste skaffa mer mjukvara för X-antals massor med kronor för att komma igång ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    #2
    Operativsystemet som ingår är Windows Vista Home Edition, i själva operativsystemet ingår då t.ex. Internet Explorer. Tyvärr ingår inte Word, Excell, Powerpoint etc, då detta ingår i Officepaketet från Microsoft. Vill du ha det "vanliga" word så tvingas du köpa ett Officepaket likt detta http://www.webhallen.com/prod.php?id=67400 om du inte är så kräsen så skulle du kunna ta hem OpenOffice som då är gratis. http://sv.openoffice.org/

    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #3
      I Windows så ingår webläsaren Internet Explorer men word och excel tillhör officepaketet. Du får med en enklare ordbehandlare med Vista dock. Men vill du ha kalkyl och lite mera funktioner så får du handla ett löst programpaket t ex, http://www.dustinhome.se/pd_5010101561.aspx . Du får säkert med nån form av antivirus som gäller en kort tid och nån mer mjukvara som är tidsbegränsad. De skrev ut lite dåligt vad som ingår. Skulle inte tro att det är så mycket dock så du får nog räkna med en kanske 500:- för ett antivirusprogram om du inte vill köra på något av de gratis som finns.
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        OK, jag tackar dför svaren. Om jag då har fattat rätt så kommer jag igång och ut på nätet med ett sådant paket. Men om jag skall ha lite mer, exempelvis office paketet + virusskydd, så uppemot en 1500 kr extra.

        (för jag kan väl aldrig tänka mig att min svåger har lite program liggandes.....)
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Finns alltid att få tag i gratis. Fast då är de bra att vara lite kunnigare, eftersom man går genom flera olika faser. Jag skulle personligen aldrig lagt ut pengar på mjukvara.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Vista tycker jag är riktigt dåligt, dock finns nästan inte någon ny dator utan det så jag sitter fast.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nounours
              • September 2008
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Vista tycker jag är riktigt dåligt, dock finns nästan inte någon ny dator utan det så jag sitter fast.
              En Linux Dist, alternativt Mac?

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Nounours
                En Linux Dist, alternativt Mac?
                De alternativen gör datorn strået kassare tycker jag.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  OK, jag tackar dför svaren. Om jag då har fattat rätt så kommer jag igång och ut på nätet med ett sådant paket. Men om jag skall ha lite mer, exempelvis office paketet + virusskydd, så uppemot en 1500 kr extra.

                  (för jag kan väl aldrig tänka mig att min svåger har lite program liggandes.....)
                  Finns open office , i princip samma som office, men gratis, virusskydd, har kört med avg 4 år , inga problem , gratis, så dett behövar inte att kosta 1500 ell mera
                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    AVG är nog de bästa anti virus programet som är gratis. Har själv använt mig av detta i minst 3 år iaf, aldrig blivit drabbad.

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      De alternativen gör datorn strået kassare tycker jag.
                      Dom alternativen är dom enda tänkbara om man inte råkar ha Windows-specifik programvara som man _måste_ köra. Och då kan man ju i värsta fall emulera skiten med Wine.

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Enda anledningen att ha windows är spelen... Annars skulle jag köra Linux för jämnan!
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          #13
                          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                          Dom alternativen är dom enda tänkbara om man inte råkar ha Windows-specifik programvara som man _måste_ köra. Och då kan man ju i värsta fall emulera skiten med Wine.

                          //C
                          Fast den kanske inte är helt rätt för en person som känner sig osäker på vad windows vista är. Säga vad man vill om Linux men det är inte lika problemfritt som windows.
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #14
                            Jag hade definitivt kört Open Office. Det är gratis, verision 3 kommer i oktober. Den är jättebra.

                            Virusskydd hade jag valt det som är bäst i test. Det finns ju även där gratis men man vill ju ha det bästa.

                            När det gäller val av os?
                            1/ Mac och Leopart - Tråkigt enkel, krånglar aldrig. (Har min Macbook som huvuddator)
                            2/ Windows Vista - Krånglar ibland, framförallt blir det segt om man inte underhåller systemet. Förra veckan la jag ner min Vista dator. Hade haft den sedan dagen det släpptes. Fakum är att jag gillar Windows XP bättre då det känns snabbare och kan köra de program jag vill ha.
                            3/ Linux. Jag kör själv Suse på min jobbdator. Det är jättekul för man får massa olika fel. Det är krångligt att installera program. Program kan rätt vad det är sluta funka efter en uppdatering. Dvs ett kul val om man vill mecka lite.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              #15
                              Ubuntu på svenska kan man nog nästan få vem som helst att förstå och må bra med.

                              //C
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...