Hijacked av Antivirus 2009 (IE)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Hijacked av Antivirus 2009 (IE)

    raderat
    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:53.
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    #2
    Lite svårt att uttala sig om när du inte berättar mer om det!

    Någon du installerat / ej installerat.
    Vad gör det osv.

    Gäller det reklam kan du prova adaware från lavasoft.
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com

    Kommentar

    • Guest

      #3
      raderat
      Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:53.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nja, det kommer inte från Google. Det har först blivit installerad på din dator på något sätt (garanterat inte för att du besökt Google).
        När det sen är installerad så kapar den Googles sida när du besöker den för att få dig att tro att det är en legitim google annons.

        Intressant dock att du kan bekräfta att Malwarebytes Anti-Malware fungerar för att ta bort det.
        Det är ju inte så lätt i dag att veta vad som är riktiga "Anti" program och vilka som är där för att snärja en ännu mer.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Guest

          #5
          raderat
          Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:53.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Strålande, då ska jag rekommendera far att tanka hem det. Jag har försökt hjälpa honom att ta bort "Antivirus XP 2008" manuellt över telefonen, men det är inte så lätt att hålla kolla på alla slumpässigt genererade kataloger, filnamn och registernycklar.
            Det konstiga är att 2008-varianten funnits ett tag nu men ändå har inte dom stora antivirus företagen, typ f-secure, symantec osv, lyckats slänga upp något helautomatiserat borttagnings program än.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Guest

              #7
              raderat
              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:52.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Hur lyckaas man få virus, är den eviga frågan jag ställer? Jag har varit smittfri sen 96 då jag skaffade min första dator, eller nja, fick ju faktiskt "happy 99" viruset (rätt harmlös historia) via ett mail, men då sa jag till mig själv innan jag klickade på exe-filen som var bifogad, undra vilket virus jag får nu.
                Har sporadiskt använt Norton men aldrig fått någon varning, nu mer ligger AVG på burken, mest för att ha något iaf, men inte heller nu kommer någonsin upp ens en varning (inga andra tendenser till virus heller för den delen).
                Det ska väl tilläggas att jag ändå ganska ofta besökt och laddat ner filer med rätt tveksamt ursprung om vi säger så.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • 64an
                  • August 2008
                  • 20

                  #9
                  Ett tips som faktiskt funkar är att ladda ner Avast antivirus (www.avast.com /svensk version) som enligt mitt tycke funkar betydligt bättre än de stora.
                  Det fina med denna är förutom att det är gratis är att den kan söka innan några program har startat och det är betydligt lättare att då ta bort.
                  Ett annat fint program som är bra är "Hijackthis" den kollar vad som är igång just nu, kan vara lite svår för den oinvigde
                  Annars är det ju registret som gäller...
                  En Tanke! Somliga människor skapar trivsel så fort de visar sej, andra så fort de försvinner.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    raderat
                    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:52.

                    Kommentar

                    • erikmoose
                      • November 2005
                      • 120

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Det var det första jag gjorde men den hittade det inte. Men annars så är det ett bra program.

                      Jo hur man får virus, man klickar på allt (o tankar, framförallt när det står att filen innehåller virus) som kommer upp bara för att ta reda på hur man skall ta bort det.
                      Sjukt nöje, men jag har nytta av det.

                      Fast denna gång var det inte medvetet, och den enda sidan jag satt på var Google o Zoopet. Hittade en massa info om att det fanns ett samband IE/Google på alla versioner av "Antivirus" trojanerna.
                      Ett tips till lilla "tryck på allt" marodören.
                      Blocka internet när du installerar något som du är tveksam till.
                      Alltså välj brandvägg och slå av all trafik / dra pluggen ur väggen
                      Många virus och trojaner aktiveras först på allvar då dom kommer åt internet.
                      Innan dess är det då förhoppningsvis ganska lätt att rensa dom.
                      MVH
                      Erik Tinnerwall

                      http://www.eriksgallery.com

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        raderat
                        Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:52.

                        Kommentar

                        • 64an
                          • August 2008
                          • 20

                          #13


                          Testat själv, den funkar
                          En Tanke! Somliga människor skapar trivsel så fort de visar sej, andra så fort de försvinner.

                          Kommentar

                          • 64an
                            • August 2008
                            • 20

                            #14
                            Tydligen så har Trendmicro köpt (verkar det som ) rättigheterna
                            En Tanke! Somliga människor skapar trivsel så fort de visar sej, andra så fort de försvinner.

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              - Irriterande som sagt med dessa små trojaner som ibland dyker upp. De allra flesta smittor man får in på datorn passerar obemärkt och skadar inget. Men ibland kan man få krupp! Som trådskaparen påpekar. Vad är ont och vad är gott. Vad tar bort och vad infekterar. Vad är svart vad är vitt. Jag fick in en trojan för något år sedan som var riktigt riktigt irriterande:

                              Under en vanlig surfning hamnade jag på en sida där man kunde titta på filmklipp. När första filmen skulle laddas fick jag meddelande om att mitt visningsprogram behövde uppdateras. Det är inte ovanligt. Funderade några sekunder och klickade på "ok". Filmen startade och allt verkade ok. Men. Sedan. Började. Eländet!

                              Vid varje försök att gå ut på Internet fick jag ständigt upp en "varning" om att min dator kunde vara infekterad. Oavsett vilken sida jag ville besöka "kapades" min webbläsare och jag hamnade på en sida där man kunde tanka ned "räddnigen" i form av ett "antivirus-addaware-program"!

                              Men se det ville inte jag. För jag kollade upp sidan och den var en fake. Den såg ut som vilken affärssida som helst - väldigt snygg - med massa fin text och vackra bilder. Om jag hade tankat ned detta program så hade mörkret lägrat sig totalt i min datorvärld.

                              Hur löste jag detta! Jo. Man kan gå in på olika forum på nätet och jag valde en känd site för PC-tidskrifter. Där fanns artiklar som beskrev mitt problem samt hur man löste det hela.

                              Men. Det. Kan. Jag. Säga. Inte var det lätt inte. Det krävdes ett omständligt ingrepp inkluderat omstarter och skapandet av speciella kataloger samt manuella ingrepp i ini-filer på datorn. Pust!

                              Allt för att jag vid ett enda tillfälle lockades till att klicka "ok" vid fel tillfälle!
                              Senast redigerad av Klinten; 30 August 2008, 11:03.
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...