Är min dator en zombie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #16
    Så klart att man ska betala en massa för att registrera Spyware Doctor oxå....suck just som det hitta en faslig massa mög i min dator !

    Typ över 120 infections.....hmm e de illa ?
    Nortons Antivirus hittar nada nämligen !
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Kolla vad det är den hittar. Oftast är det bara tracking cookies, som inte är några större hot egentligen. De där programmen överdriver hoten för att man skall registrera dem.

      Kör annars Spybot Search & Destroy istället, den är gratis och det förmodligen bästa anti-spyware programmet.
      AdAware vet jag inte om jag riktigt kan rekommendera längre - freeware versionen gör fortfarande det den skall men är svår att hitta, medan deras kommersiella versioner är hopplöst nedlastade med skit-funktioner.
      Senast redigerad av Azur; 25 June 2008, 09:46.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #18
        Nu öste jag ner det du senast rekomenderar Azur men nu kommer inte in på mina reg hubbar på dc++ längre
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av drd
          Nu öste jag ner det du senast rekomenderar Azur men nu kommer inte in på mina reg hubbar på dc++ längre
          Är DC++ adware måste du nog avinstallera/ominstallera den, du har slagit ihjäl det adware som håller programmet igång. Alternativt leta efter en annan klient som inte är adware-supported.
          Ta inte bort katalogen DC ligger i, där finns dina inställningar och listor. Backa eventuellt upp dem innan du ominstallerar, jag har ett halvt minne av att DC's avinstallationsrutiner är lite "temperamentsfulla".
          Senast redigerad av Azur; 25 June 2008, 11:15.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #20
            Det räcker inte med att avinstallera det spybotprogrammet då tror du ?
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Testa. Det har ju gjort sitt i alla fall. Men sannolikt har det tagit bort det program som visade reklam via DC++, och DC++ kommer då inte att fungera förrän det ominstallerats.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #22
                Jag har kört med först gratis versionen och sedan betalversionen av Webroot ( http://www.webroot.com ) i många år och det har funkat mycket bra. Det kostar visserligen 400 kr om året, men man slipper all skit. Tycker att det är rätt dumsnålt att inte ha ett bra antispy program.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Bästa sättet att kolla din lina är ju faktiskt att köra ett vettigt OS, tanka ner en Live-CD av typ Debian och kör testet igen
                  Bra idé, men Debian 3.0 demo CD'n har inte drivrutiner för nforce4 chipsetet, så jag kunde inte accessa nätet.

                  Finns det nån annan distribution som körs direkt från CD eller DVD?

                  EDIT: Wikipedia to the rescue. Jag testar Knoppix.

                  EDIT2: Endymion: Spybot S&D är antagligen det bästa antispy-program som finns, och det är gratis. Vill du ha ett bra antivirus till det finns det fortfarande en gratisversion av AvG som gör allt man vill att ett antivirus skall göra (fast AvG kommer tyvärr snart att göra om sin virusjägare till ytterligare ett mastodontprogram a la Norton som försöker göra precis allting - firewall, popup-blocker, website safelist, etc etc etc).
                  Senast redigerad av Azur; 26 June 2008, 13:19.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #24
                    Intressant det här.. not! =)
                    Jag tror inte på toksnabba uppkopplingar för att just detta kan hända.
                    Nuförtiden efter att jag köpte mac i vintras, så har jag inte haft några problem alls med något gällande datorer. Allt bara funkar.
                    Jag tror att Apple är framtiden.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                      Intressant det här.. not! =)
                      Jag tror inte på toksnabba uppkopplingar för att just detta kan hända.
                      Nuförtiden efter att jag köpte mac i vintras, så har jag inte haft några problem alls med något gällande datorer. Allt bara funkar.
                      Jag tror att Apple är framtiden.
                      Om inte jag hade haft och använt apple hade jag nästan trott på det där, men jag har använt mac mycket och vet att det är ren lögn att "allt bara funkar". Den är inte ett dugg stabilare eller mer lättanvänd än en windows maskin, snarare tvärt om, plus att eftersom utbudet av mjukvara är så dåligt så tar allting fem gånger längre tid att göra än det gör på en PC.

                      Jag tar gärna snabba uppkopplingar och ett mainstream operativsystem med oändligt mycket större utbud av mjuk och hårdvara, tack, även om det innebär att virus-programmerare upptäcker att man finns.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Om inte jag hade haft och använt apple hade jag nästan trott på det där, men jag har använt mac mycket och vet att det är ren lögn att "allt bara funkar". Den är inte ett dugg stabilare eller mer lättanvänd än en windows maskin, snarare tvärt om, plus att eftersom utbudet av mjukvara är så dåligt så tar allting fem gånger längre tid att göra än det gör på en PC.

                        Jag tar gärna snabba uppkopplingar och ett mainstream operativsystem med oändligt mycket större utbud av mjuk och hårdvara, tack, även om det innebär att virus-programmerare upptäcker att man finns.
                        Den enda fördelen som du säger är ju att mac eller apple inte får virus. Det dröjer väl inte länge innan där börjar dyka upp saker också.

                        När det kommer till prestandan väljer jag hellre windows xp eller vista då dessa har tillgång till bättre grafikkort samt att de flesta är "flerkärninga". Min dator är tvåkärnig (Intel Core 2 duo) och klarar det mesta rörande kraftigt ljus (grafik).
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #27
                          Jag kan ju bara prata för mig själv och mina datorer jag haft såklart. Har som sagt inte haft några problem. Vet också att Christian köpt sig en Macbook Pro som han är riktigt nöjd med.
                          Att prestandan på på XP och Vista skulle vara bättre än Mac OS X är jag dock mycket osäker på XenOn. Flerkärniga datorer finns det hos Mac också. Alla dagens är det faktiskt eller är det grafikkorten som har egna dubbla processorer du menar?
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • XenOn
                            • March 2008
                            • 1008

                            #28
                            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            Jag kan ju bara prata för mig själv och mina datorer jag haft såklart. Har som sagt inte haft några problem. Vet också att Christian köpt sig en Macbook Pro som han är riktigt nöjd med.
                            Att prestandan på på XP och Vista skulle vara bättre än Mac OS X är jag dock mycket osäker på XenOn. Flerkärniga datorer finns det hos Mac också. Alla dagens är det faktiskt eller är det grafikkorten som har egna dubbla processorer du menar?
                            Ska kolla upp det där med prestandan. Har för mig att jag läst det någonstans. Påstår inte att jag har rätt

                            Ja grafikkorten kan ha dubbla processorer.
                            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                              Att prestandan på på XP och Vista skulle vara bättre än Mac OS X är jag dock mycket osäker på XenOn.
                              Det beror på vad man mäter. 3D grafik vinner PC med hästlängder helt enkelt för att utvecklingen går snabbare på PC, vad gäller processor så kör väl Mac med Intel-processorer precis som PC?
                              Tittar man på hur fort individuella applikationer går så vinner Mac i program som kommer från Mac (t.ex. Photoshop) medan PC vinner i applikationer som kommer från PC (3Dstudio & Office t.ex).

                              Och spelar man spel är det PC som gäller rakt av.

                              Men det var inte prestanda jag menade när jag sa att det tar längre tid att göra nåt på Mac, utan att på PC finns det alltid nåt program som gör precis det man vill, men det gör det nästan aldrig på Mac, utan där får man köra med ett antal program och försöka sy ihop det. Det förvånade mig storligen att det inte finns några riktigt bra texteditorer eller MP3 spelare till mac, t.ex. (nej, iTunes duger inte).

                              Kan f.ö. meddela att PCLinuxOS får exakt samma överföringshastighet hos Bredbandskollen som WinXP får (70Mbit/s ner, 20Mbit/s upp; dvs något högre idag än igår), så problemet är antingen att någon av någon anledning DDOS'ar min webiste eller, mer troligt, ligger problemet hos Bredbandsbolaget.
                              Senast redigerad av Azur; 26 June 2008, 16:38.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...