Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    • January 2002
    • 567

    Jo, boota upp med Windows-CD:n, efter ett tag så kommer valen upp om vad man vill göra, man trycker på R, sen får man välja vilken Windows man ska reparera, brukar bara finnas en. Fortsätt inte installationen som vanligt bara, då försvinner allt!
    Sen får man skriva in administratörslösenordet, har man inget trycker man enter, sen kan man välja alla Windowskommandon som finns. Har också fått ominstallera program efter att ha gjort en reparation av Windows.

    När du har disken kopplad till en annan dator, tala om för den disken att "nya" datorn, ska ha tillgång till gamla disken. Kanske känner den av att det finns två admin-konton. Hoppas det löser sig.
    Senast redigerad av Pjotr; 07 June 2006, 21:20.

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      Tack för hjälpen!! Då vet jag vad vi ska pyssla med i helgen.
      /Nina

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        en annan vet va man ska göra till helgen ckså.

        håller på å laddar hem windows vista både 32 och 64 bitars versionerna, BARA 7600mb
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • doctor
          • August 2002
          • 300

          Vista är riktigt trevligt faktiskt, kört det några veckor nu, skönt att de tänkt till lite mer på säkerhetsfronten den här gången. Har dock lite svårt att vänja mig vid den nya bildvisaren de byggt in. Den visar en störande knapplist upptill som jag inte klurat ut hur jag ska få bort så det kan du få svara på Raven nu när du ska pyssla lite!
          Min PBase
          Min Flickr

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            Va! finns windows vista?? måste man köpa det eller är det gratis att ladda hem????????

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              Måste bara ha det om det finns.

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                Finns och finns, det är beta 2 som släppts nu till allmänheten. Kolla här: http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  dock ska man tänka på att vista kräver en sjuhelvetes dator och även då går det slött.

                  prata med en snubbe som hade jämfört xp och vista med hjälp av 3dmark och skiljde över 400 poäng i 3dmark05 och det är rätt mycke.

                  ska man ha all "eye candy" igång och hög upplösning krävs mycke grafikminne.
                  läste i vintras att 256mb grafikminne kanske inte skulle räcka.

                  men ska prova både 32bitars och 64bitars versionerna men kommer fortsätta med xp som huvudos.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • doctor
                    • August 2002
                    • 300

                    Ja minst 1 GB ram vill man ju ha när man kör Vista och ska du ha ögon snask iaf 128mb grafikminne. När jag var på seminarie om Vista tyckte microsofts representant att det var synd att all hype låg på det nya ögon godiset och inte på alla andra nyheter om säkerheten, hur de förbättrat utrullningsmöjligheterna osv. Och efter den genomgången håller jag med.
                    Nått jag märkt nu när jag kört betan är att vissa grejjer tar lång tid att starta så jag tror det kommer flyta finare sen. Men det ska bli kul att höra dina erfarenheter sen om vad du tycker.
                    Min PBase
                    Min Flickr

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      Nja då räcker xp gott och väl.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        minst 1gb åågud då kommer de inte gå.
                        sitter å svär ve å förbannelse över xp med bara 1gb minne och då har jag ändå strippat mycke program och stoppat en massa olika processor för att begränsa minnesanvändningen.

                        funderar på om ja bara kan ta min gamla ibm deathstar 30gb och splita på mitten pch lägga vista 32bit på ena och vista 64bit på andra partitionen och få dualboot.

                        ska försöka få tag på 2x1gb dc kit men blir nog först te vintern och helst då ddr600.
                        Senast redigerad av Raven; 09 June 2006, 19:32.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • tetra 1
                          • July 2005
                          • 1225

                          Man fattar inte mycke vad du pratar om raven

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            tetra 1, bara bli datornörd

                            äldre processor arbetar bara med 32bit medans nyare kan hantera upp till 64bitar.
                            grovt uttryckt så skiljer det 30-70% i hastighet mellan xp32bit och xp64bit då 64bit är mer effektivt än 32bit.

                            ddr600 har med hur snabbt minnet ska kunna arbeta, ddr står för minnestypen DoubbleDataRate och 600 betyder 600mhz

                            många moderkort ida kan köra systemminnet på 2 kanaler istället för 1 kanal vilket ger mer hastighet.
                            då det ställer högre krav på minnen har tillverkarna börjat med att matcha minnen för att minska problemen och det kallas dc kit eller dual channel kit.

                            hoppas du fattar lite mer nu.
                            Senast redigerad av Raven; 09 June 2006, 21:21.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              Jo då det gör jag nu faktist.

                              Kommentar

                              • doctor
                                • August 2002
                                • 300

                                Prova stänga av de där genomskinliga grejjerna ska du se att det funkar fint med 1 gb. Fast det är ju smutt att köra win+tab istället för alt+tab men det är som sagt ögongodis mest. Känner Vista av att det är lite klent med minne så ska den ta bort aero av sig själv, har dock inte testat det. Testkör på min x2 med 2 gb ram så det funkar rätt bra med allt lull-lull.
                                Min PBase
                                Min Flickr

                                Kommentar

                                Arbetssätt...