Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moj
    • January 2006
    • 501

    Inget Internet!!!

    Hej!

    Jag har en Windows 98 med rätt bra kapacitet men
    inget Internet. den dator jag använder nu är mammas jobbdator
    och kan därför inte gå in på sidor som t. ex hamsterpaj.
    Är det någon som vet vad jag kan göra så den får Internet och
    kostar det isåfall nåt?
    Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      hej!!!
      tänkte att ja skulle installera windows xp home edition på datorn istället för xp proffesional.
      kommer allt o försvinna på datorn då??? måste ja alltså formatera hårddisken innan?

      svar önskas
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        nej du behöver inte formatera om hela disken. men kan inte säga bara så här hur du ska göra. ja funkar så att ja måste sitta själv å testa lite

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          Ursprungligen postat av moj
          Hej!

          Jag har en Windows 98 med rätt bra kapacitet men
          inget Internet. den dator jag använder nu är mammas jobbdator
          och kan därför inte gå in på sidor som t. ex hamsterpaj.
          Är det någon som vet vad jag kan göra så den får Internet och
          kostar det isåfall nåt?
          e ja gissar att din mammas jobbar dator är hemma hos er.. va har ni för internet uppkoppling? om ni har bredband adsl eller liknande går de ju att bara dra en nätverks kabel till din dator från routern eller de som är smidigast skaffa wlan å kör trådlöst

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            Ursprungligen postat av Danne_K
            nej du behöver inte formatera om hela disken. men kan inte säga bara så här hur du ska göra. ja funkar så att ja måste sitta själv å testa lite
            ok nej ja vet allt hur man gör men ja undrar mest om allt kommer raderas på datorn, som till exempel fimer o låtar o bilder o¨så??
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              Ursprungligen postat av andreassofus
              ok nej ja vet allt hur man gör men ja undrar mest om allt kommer raderas på datorn, som till exempel fimer o låtar o bilder o¨så??
              Jag är inte säker men, det du har sparat i 'mina dokument' kan ligga risigt till samt e-post adresserom du kör med outlook, som sagt, jag är inte säker på om det skrivs över. Värför byta till home edition när proffesional är bättre?
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • resa
                • April 2003
                • 176

                Ursprungligen postat av andreassofus
                ok nej ja vet allt hur man gör men ja undrar mest om allt kommer raderas på datorn, som till exempel fimer o låtar o bilder o¨så??
                Hur många hårddiscar har du? För, om du har två, så kan du spara allt på den ena och formatera bara den andra. Sedan kan du överföra allt till den formaterade hårddisken och formatera även den andra. Men, varför ska du byta ner dig? XP Pro är bättre än XP HE.
                540 l hajmal, pleco, piraya
                375 l amerikanska ciklider
                225 l blandat (lite av varje)
                225 l guldfisk, koi
                110 l sköldpaddor
                67 l ciklidyngel
                25 l yngel

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  Ursprungligen postat av resa
                  XP Pro är bättre än XP HE.
                  sanning med modifikation skulle ja kalla det, dom flesta klarar sej bra med home versionen.

                  möjligt att det går att göra en såkallad "reparationsinstallation"
                  då installerar man xp över en gammal xp men inget jag personligen gör.
                  kör alltid format c: innan.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    anledningen till att ja ska byta är för att de systemet ja har nu är en kopia (vet att det är olagligt) så ja har ingen giltig produktnyckel så ja kan inte göra windows update, o så funkar inte mitt virusprogram som de ska efter de, så ja har fått massa virus o spy saker på datorn..
                    ja har home edition på original skiva.
                    möjligt att proffesional e bättre med home duger bra åt mig..

                    och ja har bara en hårddisk tyvärr, så ja får väl bränna ut allt ja har på datorn
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      har du pengar kan du ju köpa en hårddisk till.
                      pröjsade strax över 800kr nyligen för en 160gigs hårddisk.
                      sen finns ju varianter som kopplas via firewire usb eller nätverket som är riktigt lätta att koppla in, dom är dock inte lika snabba och resurssnåla som interna hårddiskar.

                      finns ju även program som kan dela en stor partition i 2 mindre utan att data försvinner, är dock teoretiskt för praktiskt sett kan det gå snett men har använt sånt program själv utan problem.

                      EDIT:
                      en 80gigare ligger från 431kr i lokal butik.

                      va kör du för virusprogram ?
                      windowsupdate ska inte påverka ett vettigt antivirusprogram
                      Senast redigerad av Raven; 25 April 2006, 22:52.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        Ursprungligen postat av Raven
                        har du pengar kan du ju köpa en hårddisk till.
                        pröjsade strax över 800kr nyligen för en 160gigs hårddisk.
                        sen finns ju varianter som kopplas via firewire usb eller nätverket som är riktigt lätta att koppla in, dom är dock inte lika snabba och resurssnåla som interna hårddiskar.

                        finns ju även program som kan dela en stor partition i 2 mindre utan att data försvinner, är dock teoretiskt för praktiskt sett kan det gå snett men har använt sånt program själv utan problem.

                        EDIT:
                        en 80gigare ligger från 431kr i lokal butik.

                        va kör du för virusprogram ?
                        windowsupdate ska inte påverka ett vettigt antivirusprogram

                        alla pengar går till akvarie saker
                        ja har panda antivirus. de står att han uppdaterar varje dag men ändå är stapeln röd o de står "skyddsnivå låg"
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          är det windows eller av programmet som säger skyddsnivå låg ?

                          är det windows så skit i de, windows vet f*n inte ens själv va som försigår i datorn.
                          provat att uppdatera av programmet själv ?

                          av är kort för antivirus.

                          kan ju också köra spybot search&destroy bra på att ta bort spyware.
                          sen finns ju adware från lavasoft.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            Ursprungligen postat av Raven
                            är det windows eller av programmet som säger skyddsnivå låg ?

                            är det windows så skit i de, windows vet f*n inte ens själv va som försigår i datorn.
                            provat att uppdatera av programmet själv ?

                            av är kort för antivirus.

                            kan ju också köra spybot search&destroy bra på att ta bort spyware.
                            sen finns ju adware från lavasoft.
                            det är virusprogrammet som säger de.. men nu står de att skyddsnivån är hög. och nyss så uppdatera han windows verkade de som ??? konstigt.. de har han inte gjort på ett par månader,, o hur kan han göra de när inte rätt produktnyckel finns???

                            förr när ja skulle uppdatera manuellt så stod de att de inte gick pga fel produktnyckel.

                            va e spybot för nåt??
                            vet att de finns program som tar bort spy skit men de kostar ju alltid pengar
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              vissa uppdateringar kan alla ladda hem oavsett om detär pirat eller inte och det är säkerhetsuppdateringarna.
                              nåt microsoft har vlt att göra för att försöka hindra virus från att sprida sej.

                              spybot search&destroy och lavasoft adware är båda gratis och båda är mycket bra.

                              att betala för program idag är generellt sett för hemanvändare slöseri med pengar för det finns näst intill alltid program som gör jobbet lika bra eller OFTA bättre än köpeprogramen gör.
                              köpeprogram innehålle roftast en massa extra grejer som nästan ingen använder.

                              Get your free download of Spybot – Search & Destroy for Windows operating systems. This Version is provided for users of Windows 7 and newer!


                              de enda köpeprogrammet jag sitter med är windows, alla andra är gratisprogram.
                              till exempel avprogrammet jag sitter med är gratis men ändå har det klått alla avprogram i flera tester och placerat sej högt i nästan alla andra till exempel.

                              har du en modern dator kan du ladda hem xp64 proffesional från microsoft gratis.
                              Senast redigerad av Raven; 26 April 2006, 00:09.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • ClaesL
                                • April 2003
                                • 12

                                Ad-Aware Personal hittar du på www.lavasoft.com
                                Claes Lundqvist

                                Kommentar

                                Arbetssätt...