Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Ursprungligen postat av Raven
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Om jag bryter spänningen till båda. Vad kopplar jag på först?
    Comhem-modemet?
    nej, routern ska va på först sedan modemet.

    vilken router har du ?
    jensen säger inte såmycke
    Den här har jag tampats med.

    Kommentar

    • jaffehuff
      • October 2005
      • 541

      Grattis till att du lyckades lösa problemet! Visst är det härligt o till slut lyckas med något som man har hållt på o kämpat med!! Hoppas att allt fungerar som det ska nu!

      Kommentar

      • hansh
        • May 2004
        • 269

        Ursprungligen postat av HazelCR
        Minst 4 timmars jobb och er till hjälp, så kommer dessa rader från en trådlös uppkoppling. Jag fick igång den vanliga datorn med tråduppkoppling för en liten stund sedan och nu denna lite äldre dator också. Men den har iaf Win XP.
        Visserligen är jag inte riktigt klar med iställningarna än. Den trådlösa skall krypteras, iaf är det det som rekommenderas. Är det nödvändigt, om man inte tänker hålla på med sina sina banklogin?

        Hursomhelst, tack för hjälpen allihop. //Gunnar

        Grattis till ett lyckat jobb, då är det bara lite finjusteringar kvar. Kryptering ÄR viktigt annars kan vem som hellst sniffa efter information på ditt nät, fasst viktigare än så är att du låser det trådlösa nätet till att endast godkänna MAC adressen/erna till de trådlösa nätverkskort som du använder. Gör du inte det finns risken att icke önskvärda personer kommer att surfa från din trådlösa uppkopppling och då får DU stå för konsekvenserna.

        /hansh
        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

        Kommentar

        • HazelCR

          Ursprungligen postat av hansh
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Minst 4 timmars jobb och er till hjälp, så kommer dessa rader från en trådlös uppkoppling. Jag fick igång den vanliga datorn med tråduppkoppling för en liten stund sedan och nu denna lite äldre dator också. Men den har iaf Win XP.
          Visserligen är jag inte riktigt klar med iställningarna än. Den trådlösa skall krypteras, iaf är det det som rekommenderas. Är det nödvändigt, om man inte tänker hålla på med sina sina banklogin?

          Hursomhelst, tack för hjälpen allihop. //Gunnar

          Grattis till ett lyckat jobb, då är det bara lite finjusteringar kvar. Kryptering ÄR viktigt annars kan vem som hellst sniffa efter information på ditt nät, fasst viktigare än så är att du låser det trådlösa nätet till att endast godkänna MAC adressen/erna till de trådlösa nätverkskort som du använder. Gör du inte det finns risken att icke önskvärda personer kommer att surfa från din trådlösa uppkopppling och då får DU stå för konsekvenserna.

          /hansh
          Jag kanske inte hann fixa kryteringen innan det var försent.
          Imorse fungerade det att komma ut på nätet för lite tidningsläsande, sedan gick jag ifrån datorn för en kopp kaffe. När jag kom tillbaka fungerade inte nätverksuppkopplingen trots att IP-adressen såg OK i sin helhet.
          Inte heller den trådlösa uppkopplingen fungerade till den andra datorn.

          Finns det något sätt att avgöra om jag redan är försent ute, att någon annan kan ha låst den trådlösa uppkopplingen till sitt nätverkskort?
          Måste det inte vara en person med dator som finna i något hus alldeles intill eller?
          Det kan väl ändå inte ha hänt, iom att den dator med tråd inte fungerade! Jag tror att det är ett mjukvarufel, någon förbaskad automatik som skall läsa av , och tolka, misstolka och så är det kört igen.
          Senast redigerad av Gäst; 29 December 2005, 06:07.

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            Inget problem, men en fråga

            Vi har fått tag på en hemmabio, men DVD-spelaren funkar inte, skickar ingen bild...
            Det fungerar att spela CD på ocg ljudet är bra, och då börjar jag fundera:
            Kan man koppla in den till datorn och få surround ljud på så sätt?
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              dvd-spelarn ska ha surround i sej själv men kräver surroundhögtalare.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                Jo det har den, är gjord för att ha surround till tv:n ju, och det är högtalare med,5.1. Vad jag undrar är om den kommer funka med datorn också?
                Tar jag bara den vanliga högtalarsladden eller behövs något annat?
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  Ahh. Nu börjar jag ledsna på en viss ISP som verkar ha aldeles för några IP-adresser och därmed kopplar ner sina användare lite när dom känner för det.
                  Försökte komma åt min blogg, men icke. Man möts istället av en inloggnings ruta till en SpeedTouch router *suck* (någon som vet standard login för en sån föresten )

                  Tänkte höra om någon har en länk till något smutt "Keep alive" program, så jag slipper googla och få 1000 svar
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    Ursprungligen postat av greken
                    Jo det har den, är gjord för att ha surround till tv:n ju, och det är högtalare med,5.1. Vad jag undrar är om den kommer funka med datorn också?
                    Tar jag bara den vanliga högtalarsladden eller behövs något annat?
                    För att få ut surroundljud ur datorn måste du ha ett surroundljudkort i den samma.
                    Om du bara får ut vanligt steroljud kan du aldrig få till surround, tvärt om går däremot fin fint.
                    Lite grann som att tro att bilden blir bredare med Widescreen-TV, när den igentligen bara blir lägre (alt. alla blir jätte tjocka).
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • vance
                      • December 2004
                      • 872

                      Så det går inte med andra ord?
                      Bara döda fiskar simmar med strömmen

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        Hej. Om man har en ljudbok på tex 500mb mp3, och vill ha den inlagd på en mp3 spelare som rymmer 256 mb. Kann man då komprimera om denna på ett enkelt sätt så att denna ryms? om ljud kvalliten blir lidande gör inte något.

                        /Lasse
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          Ursprungligen postat av Schull
                          Hej. Om man har en ljudbok på tex 500mb mp3, och vill ha den inlagd på en mp3 spelare som rymmer 256 mb. Kann man då komprimera om denna på ett enkelt sätt så att denna ryms? om ljud kvalliten blir lidande gör inte något.

                          /Lasse
                          Det kan du göra. Vet inte hur pass ljudkvalitén blir när du ska komprimera så mycket med tanke på att det redan är komprimerat en del. Som sagt så rör det sig om tal och då behöver man inte någon vidare hög kvalité.

                          Gjorde en snabb sökning och kom upp med detta programmet:
                          CNET Download provides free downloads for Windows, Mac, iOS and Android devices across all categories of software and apps, including security, utilities, games, video and browsers
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            mp3 konverter

                            har du en bunt som ska va gratis.
                            CNET Download provides free downloads for Windows, Mac, iOS and Android devices across all categories of software and apps, including security, utilities, games, video and browsers
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Schull
                              • August 2004
                              • 2889

                              Ok, tack... Laddade ner programmet, ska testa i morgon. Nu är det sängen som gäller men återkommer om det blir problem, och det blir det förmodligen

                              /L
                              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385



                                va tycks om detta tangentbordet
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...