Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    Heljis kollat om sladdarna sitter som dom ska i hårddisken ?
    blir hårddisken ovanligt varm 50grader eller mer ?
    kört scandisk ?

    lågformatering ska man aldrig göra.
    kan totalt förstöra en fullt fungerande hårddisk.
    ska tydligen finnas information på hårddisken som behövs för funktionen som blir raderad vid en lågformatering.
    sen ser jag själv ingen orsak varför man ska lågformatera.
    scandisk kan till exempel hitta dåliga sektorer och markera dom som "bad"

    lilltips.
    en strulande hårddisk kan funka mycket bättre efter en timme i frysen.
    en metod ja brukat själv och funkar tills hårddisken blidde varm igen sen va de tebaks in i frysen.

    Ursprungligen postat av y0da
    Tråkigt att höra
    Först din hårddisk och sedan Svullo.. blir nog ingen bra dag detta =(

    Jag kör stenhårt med seagate, tycker de funkar prima. Hitachi/IBM har jag några st, men jag tycker de blir lite väl varma. Maxtor rör jag inte med tång ens.
    Seagate eller Western Digital är väl de jag varmt rekomenderar iaf.Men sen händer det ju alltid massvis på den fronten, och jag är inte så uppdaterad, var längesen jag köpte någon disk nu.
    seagate kommer med 5års garanti hört enhel del bra om dom.
    har en hitachi 7k250 8mb 160gb själv funkar grymt bra kört den i 2år snudd på 24/7 nu inga problem whatsoever.

    har även en gammel 30gb ibm deathstar och funkar också perfekt och gått 24/7 i över 3år.
    där kan man tala om kvalite.
    western digital och maxtor skulle jag överhuivudtaget inte ens fundera på att köpa.
    wd's raptors är grymt överreklamerade till exempel.
    har snabbare läsning på min hitachi än en 36gb raptor har...
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      Sladdarna sitter som de ska. Hur varm den är kan jag inte avgöra, men den fungerar inte bättre efter natten, då det var avstängd.
      Scandisk har jag inte kört, men ingen applikation hittar driven överhuvudtaget, så jag tror inte att scandisk skulle göra det heller. Dessutom hittar jag inte scandisk (wtf!?). Brukar det inte ligga under systemverktyg?

      Testade som sagt att plocka ur disken och köra enbart med den fungerande. Upptäckte att den krånglande var en maxtor
      Det lustiga är att datorn vägrar starta med enbart den fungerande hddn! Jag måste ha den trasiga som primary master och den fungerande som slave, annars kommer jag inte vidare i booten. Jag blir tokig. Kommer dock ihåg att vi hade liknande problem när vi skulle sätta in maxtorn, men jag ville ha IBMn(den fungerande) som primary master. Det fungerade inte, så vi fick köra maxtorn som master och IBMn som slave, trots att XP osv ligger på IBMn. Datorer alltså?!

      Ja, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, får väl helt enkelt beställa en ny hdd och köra datorn som den är (liggande öppen på en barstol med hårddiskarna lösa ovanpå ) tills den nya kommer, så jag kan köra den som primary master.

      lite ot: ska inte hårddiskar klara att gå 24/7 i flera år? Har haft datorn på dygnet runt i iaf ett år, eftersom det händer nåt skit med bios varje gång jag haft datorn avstängd i mer än 5-30 sek. Detta gör att jag måste resetta bios manuellt varje gång, och det är jag inte så pigg på
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        Ursprungligen postat av heljis
        Sladdarna sitter som de ska. Hur varm den är kan jag inte avgöra, men den fungerar inte bättre efter natten, då det var avstängd.
        Scandisk har jag inte kört, men ingen applikation hittar driven överhuvudtaget, så jag tror inte att scandisk skulle göra det heller. Dessutom hittar jag inte scandisk (wtf!?). Brukar det inte ligga under systemverktyg?
        scandisk hette de förr.
        kan inte säga va de heter nu kör engelsk version of xp64.
        diskhanterare kanske ?

        Det lustiga är att datorn vägrar starta med enbart den fungerande hddn! Jag måste ha den trasiga som primary master och den fungerande som slave, annars kommer jag inte vidare i booten. Jag blir tokig. Kommer dock ihåg att vi hade liknande problem när vi skulle sätta in maxtorn, men jag ville ha IBMn(den fungerande) som primary master. Det fungerade inte, så vi fick köra maxtorn som master och IBMn som slave, trots att XP osv ligger på IBMn. Datorer alltså?!
        mycket simpelt problem som börjat bli mycket vanligt igen med användandet av sata hårddiskar.
        xp lägger bootsektorn på fel hårddisk helt enkelt.
        ominstallation av windows är det enda sätt att fixa det va jag vet.
        men låter ändå som datorn hittar hårddisken då den kan boota med den.
        en simpel lösning är att koppla ur alla hårddiskar utan den windows ska in på,.
        uppstår även om man har en hårddisk som C: och en som D: och lägger windows på D:
        bootsektorn skrivs alltid på den allra första hårddisken.
        NNNNNNNNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄJJJJJJ kom just å tänka på att ja har 2 hårddiskar och windows installerat på båda och windows jag normalt använde rligger på andra hårddisken
        lite ot: ska inte hårddiskar klara att gå 24/7 i flera år? Har haft datorn på dygnet runt i iaf ett år, eftersom det händer nåt skit med bios varje gång jag haft datorn avstängd i mer än 5-30 sek. Detta gör att jag måste resetta bios manuellt varje gång, och det är jag inte så pigg på
        tror hitachi har 100.000poh på sina hårddiskar.
        blir nåt i still med 11år påtid.
        tänk dock på att de som sliter allra mest på en dator är inte att den står på utan den första stunden den står på och blir varm och när den svalnar av efteråt.
        i teorin kan processorn spricka på rätt av på mitten av temperaturförändringarna till exempel.

        de me biosen är troligen batteriet som gett upp.
        batteriet ska hålla igång cmos när datorn är avstängd men är batteriet kört blir inställningarna körda också, kan ju prova att byta det men va försiktig så du inte förstör nåt.

        syrran har liknande problem.
        hon måste "clear cmos" varje gång strömsladden varit urdragen
        Senast redigerad av Raven; 03 December 2005, 13:15.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          Ursprungligen postat av Schull
          Vilket är bäst. Mozilla eller opera?... Fattar ungarna hur det funkar om man skulle börja använda det?
          Jag testade att ladda ner båda.
          Opera fungerade klart bättre. Man kan bestämma många olika utseende. Du kan ladda ner skins, ändra färgschema. Och det strular inte det minsta för mig. Vart positivt överaskad.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            Ursprungligen postat av Frågvis
            Ursprungligen postat av Schull
            Vilket är bäst. Mozilla eller opera?... Fattar ungarna hur det funkar om man skulle börja använda det?
            Jag testade att ladda ner båda.
            Opera fungerade klart bättre. Man kan bestämma många olika utseende. Du kan ladda ner skins, ändra färgschema. Och det strular inte det minsta för mig. Vart positivt överaskad.
            Ok..Ska testa Opera när jag kommer hem senare i kväll...
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              Gör så.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Schull
                • August 2004
                • 2889

                Raven.... Vad menar du när du säger XP64? är det operativsystemet? trodde isf bara det hette XP..
                Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  Ursprungligen postat av Schull
                  Raven.... Vad menar du när du säger XP64? är det operativsystemet? trodde isf bara det hette XP..
                  Det är XP fast hans är 64 bitars, ditt är 32 bitars. Anledningen till att köra 64 bitars är att det går snabbare om man har en 64 bitars processor.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    Ursprungligen postat av y0da
                    Ursprungligen postat av Schull
                    Raven.... Vad menar du när du säger XP64? är det operativsystemet? trodde isf bara det hette XP..
                    Det är XP fast hans är 64 bitars, ditt är 32 bitars. Anledningen till att köra 64 bitars är att det går snabbare om man har en 64 bitars processor.
                    mer än 40% skillnad.
                    sen finns xp64 att ladda hem gratis också om man så vill till skillnad från xp32.
                    tyvärr är många företag förbannat slöa på att få fram drivrutiner och mjukvara.

                    logitech har ingen mjukvar aitll min mus leadtek har varken program eller drivrutiner.

                    ska man ha en 64bit processor idag är amd helt klart att föredra.
                    amd ligger främst även bland 32bitars processorerna också.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Schull
                      • August 2004
                      • 2889

                      Tängte köpa ett sådant däran uppgraderins packet i jul klapp till fammiljen. Är det värt pengarna man får lägga extra för en AMD 64, eller duger det med en vanlig typ xp 2600? Ungarna spelar CS men det värkar ju funka på vilken dator somhelst.
                      /Lasse
                      Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        rätt dumt å köpa en xp2600 när 64 ligger halvt runt hörnet.
                        speciellt som amd64 är avsevärt mycket bättre och snabbare på 32bitars program.
                        jag har en amd64 3200+ socket 939 och den är mer effektiv på att köra spelet halflife2 än vad intels 3.8ghz är och då arbetar min processor BARA i 2ghz.
                        i mitt tycke är det bättre att lägga lite mer ida och få en dator som kan användas i 2-3 år utan strul än att va snål och ha en dator som inte kommer klara av nyare program och spel.

                        sen dom uppgraderingspaketen ska man va jäkligt försiktig med.
                        en del av dom kan va riktigt bra men dom kan också va rent ut sagt skit.

                        sen är det bra om man vet vad det är för moderkort innan man köper för då kan man kolla upp hur dom funkar.
                        dom flesta märken skulle jag själv inte ens ta i med tång.
                        många märken har till exempel riktigt dålig support.

                        sen måste du också ta reda på om nätaggregaten du har i din nuvarande dator orkar med.
                        för en lågprestanda dator ida rekommenderas generellt sett 18ampere 12v då det mesta drivs av det ida.
                        25-30a eller mer på 3.3v och 5v är oftast fullt tillräckligt.

                        om du öppnar burken ska det sitta ett klistermärke på den lådan elsladden går in i där det står en massa siffror.
                        om du tycker det är krångligt att läsa klisterlappen så kanske du har möjlighet att ta ett foto och lägga in här.
                        bra å veta vilket märke det är också.
                        dom flesta märkerna håller dålig kvalite.
                        märken som qtec till exempel byggs av komponenter många tillverkare inte vill ha pga dålig kvalite.

                        är det nåt annat du undrar över så bara hojta till
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Schull
                          • August 2004
                          • 2889

                          Funderade på detta, men det kanske inte är värt pengarna..


                          Nätt agget, är på 300W så jag får väl köpa ett sådant oxå?
                          Senast redigerad av Schull; 03 December 2005, 23:06.
                          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            300w låter i svagaste laget.
                            är det ett bra märke och utrustningen minimall med ett icke alltför kraftfullt grafikkort kan det gå men inte rekommenderat.
                            ett bra nätaggregat slår ifrån själv om belastningen blir för hög MEN kan skicka iväg en strömspik som kan slå sönder mer eller mindre hela datorn i värsta fall.
                            ett dåligt nätaggregat kan i praktiken börja brinna pga överbelastning, qtec tillhör en av dom märkerna.
                            pris går i direkt relation till hur bra ett nätaggregat är.
                            vikt går oftast också i direkt relation till kvaliten.
                            mer vikt betyder oftast större kylflänsar i nätaggregatet vilket gör att komponenterna får mer kylnign och kan arbeta bättre med mindre risk för problem.
                            antalet W det levererar är TOTALT ointressant då olika tillverkare mäter på olika sett.
                            har sett en 650w nätaggregat som va svagare än mitt 380w till exempel utan det man ska titta på här hur många ampere det kan leverera och om det är kontinuerligt eller spik som är mätt.

                            har 380w själv och redan de klassas som gränsfall.

                            haha
                            har nästan de moderkortet som finns i den satsen.
                            en tidigare version och funkar grymt bra.
                            har bara gott å säga om microstar(msi) moderkort.

                            minnet är inget spektakulärt men gör jobbet, dock är 512mb lite lite med dagens mått mätt.
                            har själv 1gb och inte ens det räcker till mej men är ju lite extrem
                            512mb räcker om man inte har för stora krav och inte tänkt ha 200program körandes i bakgrunden samtidigt.

                            har föregångaren till den processorn som finns i paktetet och funkar bra.
                            står att det är en "boxed" processor, det betyder att kylfläns medföljer.
                            skulle dock rekommendera en bättre kylfläns, gillade inte den då den lät en del men det är ju återigen vilka krav man har.
                            har min dator ståendes en meter från soffan jag oftast sover i till exempel.
                            den processorn är även mycket överklockningsbar, höja hastigheten med 20% är inga problem och har du tur kan du komma så högt som 40% men kräver bättre kylning än den kylflänsen som medföljer.


                            medföljer även en "antistatisk armlänk" och det är ju inte helt fel minksar risken för haveri.
                            i praktiken kan det räcka med att du sätter handflatan på undersidan moderkortet för att statisk elektricitet ska kunna sabba diverse kretsar.

                            har denna kylflänsen själv och är helnöjd med den.

                            kräver dock en mindre modifiering av moderkortet får att passa.
                            en metallplatta måste tas loss och ersättas med zalmans egna platta.

                            en psu som fått bra kritik och klarar en hel del.
                            blir antagligen en sån ja köper nästa gång ja uppgraderar men minst 550w eller kraftigare.


                            tänk dock på att om du ska slänga in ett värstinggrafikkort så går det åt mycketmycketmycket ström.
                            ska man köra nvidias senaste grafikkort i sli(2st ihopkopplade) så rekommenderas 34a 12v

                            hoppas du hängde med i alla tekniska termer annars får du fråga så ska ja försöka förklara lite bättre
                            Senast redigerad av Raven; 03 December 2005, 23:47.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              Sådärja. Online igen

                              För tillfället kör jag XP på den kraschade hddn. Det enda som fungerat var att formatera den och sedan installera win på den. Försöker jag köra den "fungerande" hddn som primary master fungerar inte cdn. Kör jag båda går det bra att boota från cdn, men just nu har den svalt MB-cdn och vägrar öppna sig. Jag är lite ... hm... trött nu och borde gå och lägga mig. Tack för all hjälp iaf, Raven och y0da!
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                låter su du skulle behöva göra lite research om excorsism

                                har du kvar den gamla windows installationen på den sekundära hårddisken så kan winxp strula.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...