Gammal smartphone som akvarie-nattljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Gammal smartphone som akvarie-nattljus

    Hej,
    Vi är nog många som har ett flertal gamla smartphones som ligger och skräpar i byrålådorna. Det finns många sätt att återanvända telefoner. Jag gjorde om en uttjänt telefon till en ljusväckarklocka och nu är det akvariefiskarnas tur. Jag tycker det är fint med nattljus i akvarierna. Har köpt led-ljus på ClasOlsson till ett akvarie och sonen hade innan ett nedsänkbartljus i sitt akvarie. Dyrt och onödigt när man kan använda en avlagd smartphone som inte duger till något längre. Tänk om man skulle låta mobilen lysa med skärmen hela tiden och även vandra mellan vitt och blåttljus... Det kan bli snyggt. Så här gjorde jag med en gammal Android:

    1.Rensade telefonen (behövs inte nödvändigtvis; man kan skapa nytt googlekonto om man inte villa ha appen i sitt ordinarie utbud på andra telefoner).

    2. Laddade ner "Night Light Pro", öppnade den. (https://play.google.com/store/apps/d...lightpro&hl=sv)

    3. Satte på högsta ljusstyrka ("brightness").

    4. Vitt ljus är grunden, jag lade till blåttljus (man kan välja vad man vill).

    5. Jag lät övergångarna ("transitions") vara som de var.

    6. Startade appen. Kollade av ljuset så jag var nöjd.

    7. Fäste den mot rutan - här med silvertejp på undanskymd plats - inte så snyggt men....


    8. Voila! Så här blev det nu i dagsljus....får uppdatera med ny bild när det blir natt igen...om någon är intresserad.


    Man måste förstås ha laddare i annars tar batteriet slut på nolltid... Fiskarna verkade inte bry sig om reklamen.


    Om ni gillade denna ideen så visa gärna egna bilder. En julklapp till akvariet.

    God jul!

    Fisheye
    Senast redigerad av fisheye; 23 December 2014, 09:35.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tänk den gången som telefoner var så stora att man kunde göra om dom till akvarie
    Nåväl kul idé
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Som bonus:
      För den som vill ha tips om appar för ljus-väckarklockan för oss människor (det är ju onödigt att köpa en för fler hundralappar om man har en smartphone liggandes i byrån). Kanske en present till någon på julafton...
      Media Technology and Interaction Design, school of Electrical Engineering and Computer Science, KTH


      /Henrik aka Fisheye

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Lite bilder nu när mörkret är här:







        Och det behöver väl inte sägas att jag varken är en god fotograf eller har de tekniska förutsättningarna. Men det är ganska effektfullt måste jag säga.

        Kommentar

        Arbetssätt...