Dåligt batteri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #16
    Ursprungligen postat av gickan_87
    Har bara snabbt läst igenom alla svar nu då jag har bråttom.

    Datorn är 7 år gammal och jag använder Telia säker surf som virusskydd. Tiden står alltid på 2002 kl. 00:00 när jag startar datorn.

    Precis när man knäpper på datorn så kommer det ju upp en svart ruta med en massa text längst ner står det at man ska trycka på delete för att avsluta eller F1 för att fortsätta, där måste jag trycka F1 för att ens komma in i Windows.

    Virus kan det kanske vara, brukar tyvärr vara fast för dem
    7 år är ganska mycket för en dator. Har du försökt att vid start mata in datum och tid manuellt dvs. trycka på del och göra behövliga ändringar? Om du testar det och tiden fortfarande tappas bort vid start misstänker jag starkt batteriet. Telia säker surf har jag däremot ingen aning om. Antar att det är en tjänst som Telia erbjuder i samband mad abonemang.
    h. Johan

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #17
      Du menar alltså när den svarta rutan med vit text kommer fram när man knäpper på datorn?

      Ska prova det.

      Har provat, får se om det hjälpte.



      Denna lapp dyker upp då och då när jag använder datorn, nån som förstår vad den varnar för?

      Senast redigerad av gickan_87; 28 July 2009, 21:23.

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #18
        Ursprungligen postat av JLi
        Har du försökt att vid start mata in datum och tid manuellt dvs. trycka på del och göra behövliga ändringar? Om du testar det och tiden fortfarande tappas bort vid start misstänker jag starkt batteriet.
        Tiden tappas fortfarande bort fast jag gjort detta.

        Vid start när den inte kommer längre förrän man trycker F1 så står det såhär: CMOS checksum error- Defaults loaded om det kan vara nån hjälp att hjälpa mig

        Kommentar

        • Guest

          #19
          Ursprungligen postat av gickan_87


          Denna lapp dyker upp då och då när jag använder datorn, nån som förstår vad den varnar för?

          http://i30.photobucket.com/albums/c3...re/skylt-1.jpg
          Ditt f-secure har crashat.

          Kommentar

          • Guest

            #20
            Ursprungligen postat av gickan_87
            Denna lapp dyker upp då och då när jag använder datorn, nån som förstår vad den varnar för?

            http://i30.photobucket.com/albums/c3...re/skylt-1.jpg
            Ladda hem detta o scanna datorn med. http://download.cnet.com/3001-8022_4...rt=dl-10804572 Det behöver inte vara en Trojan, men det kostar inget att scanna...
            Innan du kör en full scan med Malwarebyte, frigör ditt säkerhetspaket o koppla ner dig från Internet.

            Du bör även installera om ditt F-Secure. Har du version 8?
            Gå in via Telias hemsida o tanka hem det annars. Kom i håg att spara nyckeln i den version du har nu.

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #21
              Ursprungligen postat av gickan_87
              Tiden tappas fortfarande bort fast jag gjort detta.

              Vid start när den inte kommer längre förrän man trycker F1 så står det såhär: CMOS checksum error- Defaults loaded om det kan vara nån hjälp att hjälpa mig
              Kan vara batteriet, kan också vara så att BIOS är helt paj och du blir tvungen att byta moderkort (vilket med en så pass gammal dator sannolikt betyder att du måste byta ut i stort sett allting under skalet också). Man kan testa att uppgradera BIOS också. Något som kan vara både enkelt och svårt beroende på vilket moderkort det är. Du kan ju testa att byta ut batteriet och se om det hjälper, gör det inte det är det nog dags att hitta en ny dator.

              Kommentar

              • _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

                #22
                Testa byta batteriet innan du gör ngt annat nu, Cmos är BIOS, och vad jag kan tyda så kan bios inte ladda inställda inställningar, troligtvis pga det är tappat. Istället laddar bios upp fabriksinställningarna och med en default klocka.

                Kolla även runt på moderkortet ifall där ligger mkt damm. Om det ligger mkt damm, kan det även hamna mellan två jumpers som kan användas för att nolla bios. Damm leder som sagt spänning, och kortsluter man jumpersen nollas ju bios.

                Ta ALDRIG dammsugaren i datorn. metallröret kan vara laddat med statisk elektrisitet. Ska du, använd plastmunstycke!

                Kommentar

                Arbetssätt...