Svenska korallrev förstörs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Svenska korallrev förstörs

    I alla fall enligt denna debattartikel http://www.aftonbladet.se/debatt/article3740411.ab
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är kanske ingen nyhet, bara en sådan sak som trålare som fiskar Havskatt under våren, trålade förr med rulltrålar och förstörde korallbottnen som dessa fiskar hade som lekplats. Hur dessa trålar används idag kan jag inte svara på men man kan undra hur mycket som förstörts under årens lopp.
    Men det är säkert sportfiskarnas fel det med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är helt groteskt att man tillåter bottentrålning i en marin nationalpark, det är förmodligen den mest destruktiva fiskemetod som existerar bortsett från dynamit. Det är som att tillåta kalhuggning i Muddus nationalpark.

      Korallerna det talas om hotas dessutom inte bara av att trålen går rakt över, utan när trålen skär genom botten så virvlas enorma mängder slam upp, som sen lägger sig på korallerna och kväver dem.

      Bottentrål fungerar så att det är en stor nätkasse, 30 meter eller så bred, som spänns ut av två stora stålskivor. Stålskivorna plöjer ned i botten, medan underkanten på nätkassen kanar på bottnen som en osthyvel. Alla djur större än ett par centimeter som kommer i vägen dödas, inte bara koraller.
      I nordsjön trålas varje given punkt i snitt ett par tre gånger per år, vilket innebär att stora bottenlevande djur bara kan överleva genom att gräva djupa gångar, eller i närheten av trålningshinder (t.ex. oljepipelines och vrak).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Det är helt groteskt att man tillåter bottentrålning i en marin nationalpark, det är förmodligen den mest destruktiva fiskemetod som existerar bortsett från dynamit. Det är som att tillåta kalhuggning i Muddus nationalpark.

        Korallerna det talas om hotas dessutom inte bara av att trålen går rakt över, utan när trålen skär genom botten så virvlas enorma mängder slam upp, som sen lägger sig på korallerna och kväver dem.

        Bottentrål fungerar så att det är en stor nätkasse, 30 meter eller så bred, som spänns ut av två stora stålskivor. Stålskivorna plöjer ned i botten, medan underkanten på nätkassen kanar på bottnen som en osthyvel. Alla djur större än ett par centimeter som kommer i vägen dödas, inte bara koraller.
        I nordsjön trålas varje given punkt i snitt ett par tre gånger per år, vilket innebär att stora bottenlevande djur bara kan överleva genom att gräva djupa gångar, eller i närheten av trålningshinder (t.ex. oljepipelines och vrak).
        Sjukt. Totalt obegripligt att det får förekomma.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #5
          Allt som står på aftonbladet är sant...

          ännu en artikel skriven och betald av extremisterna
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av patdah
            Allt som står på aftonbladet är sant...

            ännu en artikel skriven och betald av extremisterna
            Jag är marinbiolog, har varit mycket på Tjärnö, har tillochmed haft såna koraller i akvarium. Varje ord som står i den artikeln är sann. Det är så illa. Det är faktiskt värre än så, för de tar inte upp vad som händer med djuphavskorallrev som ligger utanför territorialgränserna.

            Så här ser nordsjön ut på bottnen:

            Varje linje är en fåra plöjd av ett trålbord.

            Om du nu tror att jag är nån Djurens Rätt-idiot kan du ju ta och kolla vad jag sagt i övrigt här på zoopet.
            Senast redigerad av Azur; 11 November 2008, 20:35.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Jag är också marinbiolog, och jag håller med Azur. Precis så illa är det.

              Det är inte artikeln som är extrem...det är förstörelsen som är det.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Jag är också marinbiolog, och jag håller med Azur. Precis så illa är det.

                Det är inte artikeln som är extrem...det är förstörelsen som är det.

                inte är jag marinbiolog, men dykt på några ställen har jag gjort.

                vågar nog påstå att artikeln inte alls stämmer med verkligheten.

                det är värre än så.........
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Det är verkligen helt otroligt att människan kan vara såååå ointelligent. Jag begriper inte hur man tänker.. Snacka om att måla in sig i ett hörn!!!

                  Av rent självbevarande och långsiktigt sjävbevarande borde man ju sluta med allt som vore skadligt för det man försörjer sig på.. Det är ju som att skjuta chefen!!!
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Det är verkligen helt otroligt att människan kan vara såååå ointelligent. Jag begriper inte hur man tänker.. Snacka om att måla in sig i ett hörn!!!

                    Av rent självbevarande och långsiktigt sjävbevarande borde man ju sluta med allt som vore skadligt för det man försörjer sig på.. Det är ju som att skjuta chefen!!!

                    fast ibland så kanske det är befogat att skjuta chefen........

                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      fast ibland så kanske det är befogat att skjuta chefen........

                      .
                      Ha ha.. Kan bli lite svårt att få ett nytt jobb sedan.. Dålig renumé..

                      Det är samma sak som folk som stjäl på jobbet.. Vilka idioter!!!!!!!!!!!!! Man hör om folk som förlorar jobbet pga att de har snott småsaker.. Jesus, om jag skulle sno så skulle det räcka till att flytta till Tongaöarna och solbada resten av livet för mig och hela familjen...
                      Först snor de några hundralappar ur kassan och sedan förlorar de jobbet med en årsinkomst på några hundra tusen..
                      Hallåååååå Sover alla däruppe??? Är det inga indianer kvar i kanoten???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Som så mycket annat så handlar det om kortsiktiga, ekonomiska, vinster.
                        Det stämmer in på trådens ämne, likväl som Katharinas lilla "utsvävning"
                        Sen hur kortsiktigt det är beror på sammanhang.

                        Människan har skapat ett komersiellt samhälle där pengar på ett sett är det enda som räknas och spelar roll. Som man bäddar får man ligga heter det ju.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Bordusius
                          • October 2008
                          • 108

                          #13
                          Det jag skulle gissa som är mest tragiskt är att människan inte kan hålla en idè längre än möjligen några månader (oftast nägra timmar) innan man går tillbaka till att indirekt stödja skiten. Det räcker inte att säga nej till att äta fisk för att göra något åt det. Något måste knuffa av oss i väst från våra höga pedistaler och skaka oss rejält för att vi ska sätta igång och göra någon skillnadbåde i längden och globalt. Gissar på att global uppvärmning kommer att bli den knuffen, synd om alla djur som kommer att behöva dö för att vi ska krypa ur våra bekväma grottor.
                          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Inte mycket bättre utanför Storbrittaniens kuster http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1871
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Nepp, även USA har samma problem. Grejen med de här korallreven är att de till skillnad från tropiska korallrev ligger på stora djup (oftast nedom 250 meter) att de är svåra att studera, ofta vet man inte ens om att de existerar. Däremot är de nog nästan lika rika på arter som tropiska rev, i alla fall gäller det de största och rikaste, som ligger på seamounts (sjunkna berg) utanför territorialgränserna. Det är också de reven som trålas skoningslösast.

                              På sidan 12 i denna PDF beskrivs hur de svenska korallreven hittades (för bara några år sedan). Innan dess kände man bara till två, varav det ena redan slagits ut av trålning.


                              Ni kan ju själva tänka er vad som händer med ett korallrev när man drar en sån här över det:
                              This is a video showing a bottom-trawler (dragger) clear-cutting the ocean floor. The U.K., the U.S., Australia and many other countries are asking the world...

                              (Det är f.ö. en stor korall som krossas 15 sekunder in i videon)
                              Ni kan också se fisken som flyr framför kassen. Fisken brukar kunna hålla undan i en kvart till en timme innan de tröttnar och faller in i kassen.
                              Senast redigerad av Azur; 12 November 2008, 15:41.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...