Illegal handel med utrotningshotade arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Hah, ja det har du ju alldeles rätt i, läste i kors där.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Johannahagstedt
      • April 2008
      • 8

      #17
      Bilaga II/B djur behöver väl visst papper för att säljas, för dom gäller samma som för bilaga I/A djur (om man inte kunnat bevisa för Jordbruksverket att dom inte behöver det). Artikel 8:1-5 i rådets förordning 338/97. Jag vet att dom också tagit beslag av sjöhästar i tullen vid något tillfälle.

      Kommentar

      • Johannahagstedt
        • April 2008
        • 8

        #18
        Hinner jag rätta mig själv?! det behövs det inte alls nej.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Johannahagstedt
          Hinner jag rätta mig själv?! det behövs det inte alls nej.
          Enligt artikel 4 på denna sida http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...0050822:SV:PDF verkar det behövas importillstånd för både A och B-listade djur
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Johannahagstedt
            • April 2008
            • 8

            #20
            Ja, det var så jag också tolkade det. men i en av mina intervjuer säger faktiskt en från naturvårdsverket att det inte behövs. Jag ska kolla upp det där!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Johannahagstedt
              Ja, det var så jag också tolkade det. men i en av mina intervjuer säger faktiskt en från naturvårdsverket att det inte behövs. Jag ska kolla upp det där!
              Detta med lagar och regler är verkligen inte lätt och det gör det ju inte heller lättare för vanligt folk att förstå.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Svein A. Fosså

                • January 2002
                • 77

                #22
                Jeg tror jeg kan oppklare problemet med tillstånd/ikke tilstånd.

                Man behøver import-tillstånd både for A & B arter innen EU. Derimot kreves IKKE noe papper som følger arten ved salg for annex B-arter (slik det gjøres for annex A-arter).

                mvh
                Svein A. Fosså

                Kommentar

                Arbetssätt...