godkända odlare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    godkända odlare?

    har precis lyckats konstatera att det krävs tillstånd från kommunen om man har mer än 5 akvarier hemma:-( oavsett om det är för sällskap eller odling)

    därför undrar jag om det finns några här som fått detta tillstånd som kan svara på lite frågor från mig?
    110L 54L 54L
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Diwa
    har precis lyckats konstatera att det krävs tillstånd från kommunen om man har mer än 5 akvarier hemma:-( oavsett om det är för sällskap eller odling)

    därför undrar jag om det finns några här som fått detta tillstånd som kan svara på lite frågor från mig?
    Du behöver inget tillstånd bara för att du har mer än 5 akvarier. Förutsatt att
    1/ det inte rör sig om komersiell verksamhet
    2/ det inte rör sig andras akvarier som du sköter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      hmmm
      pratade med kommunen idag och de sa att det gällde oavsett vad syftet var precis som man inte får ha fler än 9 katter/hundar utan att ha tillstånd.
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • polysperma
        • January 2007
        • 550

        #4
        Fast jo kjell enligt min kommun så sa dom samma sak som diwas kommun. (Nej vi bor inte i samma landsdel ens)
        Frågade specifikt om sällskapskar som jag eller mina familjemedlemmar äger i vår bostad och vid nr 6 krävs tillstånd.
        Även den bästa akvarist kan fela

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Så 6st guldfiskskålar med malyngel är helt plötsligt lika mycket värt som 6 st 720 med diskus i kommunens ögon?

          Det är faktiskt inte första april längre även om jag inte för ett ögonblick inbillar mig att stat och kommun slutat leka administrativa paragrafryttare..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ni kan be kommunen läsa paragraf 7 på denna sida http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2004_05.pdf
            där det tydligt står angivet att undantag gäller om det inte handlar om yrkesmässig verksamhet
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 April 2008, 15:47.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #7
              inget aprilskämt

              varför skämta om sånt?
              bara kolla kommunens hemsida och jordbruksverket ju

              guldfiskskålar är btw inte tillåtna öht

              jag vill utöka mina kar för att testodla på min favvofisk utan att för den delen behöva stänga ner nåt av mina fungerande kar men då måste jag ansöka om tillstånd.
              eller så får jag hoppa odlingsplanerna tills ungarna lessnat på sina kar så jag kan ta tbx dem och då klara 5 kars gränsen
              därför har jag frågor som jag gärna vill ställa till någon som fått detta tillstånd
              men verkar stört omöjligt att hitta en enda person som faktiskt har ett pragraf 16 tillstånd
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • Isuxs
                • December 2005
                • 796

                #8
                Tror ju inte precis att dom knackar på dörren för att kolla upp något sådant.. Isf så hade jag bara garvat åt dom ..
                360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                180L Ghost / Black skalar
                60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Som jag skrev ovan - läs paragraf 7

                  Förövrigt är guldfiskskålar visst tillåtna om vissa krav är uppfyllda.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Diwa
                    • December 2006
                    • 300

                    #10
                    !

                    hmmm måste ringa om igen då
                    för hon sa att det inte spelade nån roll vilket syftet var och drog paralell till antal tillåtna katter / hundar man får ha oavsett syfte med dem
                    110L 54L 54L

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Du behöver inte ringa någonstans eftersom du har Djurskyddsmyndighetens författningssamling att slå dom i huvudet med om dom ringer på dörren.

                      Denna författning träder i kraft den 1 januari 2005 då Statens jordbruksverks
                      föreskrifter (SJVFS 2003:69) om undantag från kravet på tillstånd enligt 16 §
                      djurskyddslagen (1988:534) för hållande m.m. av häst, hund, katt och övriga
                      sällskapsdjur ska upphöra att gälla.
                      Senast redigerad av Gaffel; 02 April 2008, 17:55.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag har mer än 6 akvarier och har inte en tanke på att ringa och fråga om tillstånd.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag har mer än 6 akvarier och har inte en tanke på att ringa och fråga om tillstånd.
                          - Håller med sista talare! Att kommunen skall behöva bry sig om frågor som dessa. (hur många barn får man ha innan kommunen kommer och kollar?) Jag har i skrivande stund fler än 5 akvarier igång...och fler blir det ibland...och inte skäms jag ett dugg!
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #14
                            Passade på att kika in på kommunens hemsida för att kolla vad de har att anföra när det gäller hållning av husdjur. Fann följande:


                            Tillståndsplikt för viss djurhållning

                            <A name=P16S1>16 § Tillstånd till verksamheten skall den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
                            <A name=P16S1N1>1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,


                            Inser att jag inte på något sätt behöver bekymra mig för hur många akvarier jag för tillfället har igång hemma! Man kan iofs undra vad definiationen "större omfattning" innebär?
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              vad göra när man får yngel....?

                              Detta ärr saxat från min kommun.

                              "Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen skall sökas hos Bygg och miljökontoret av den som yrkesmässigt eller i större omfattning:


                              Håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur (hund, katt, kanin, fiskar, fåglar m.m) eller hästar för förvaring eller utfodring

                              Använder hästar i ridskoleverksamhet

                              Föder upp pälsdjur


                              Tillstånd enligt miljöbalken skall den ha som bedriver djurhållning med mer än 200 djurenheter (dvs. B-anläggning) och söks hos länsstyrelsen. Verksamhet med 100-200 djurenheter (dvs. C-anläggning) skall anmälas till Bygg- och miljökontoret




                              jaha....alltså mer än 100 djur = tillstånd....

                              vad katten gör man om man har 3 avelspar med en en fiskart som
                              lägger 2-300 rom....en riktigt bra vecka har man kanske 1000 djur i sina tankar.......

                              huvaligen om böter är i relation till antalet djur man inte har tillstånd för....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...