godkända odlare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    #16
    Anbtalet fiskar och akvarier som hobbyverksamhet borde ju gälla precis samma sak som för kaniner: http://svenskidrott.se/Organisation....8153&CatId=197
    Alltså så länge man inte gör det yrkesmässigt för att tjäna pengar på det så får man ha hur mycket man vill i princip.
    För kaniner gäller tillstånd om man säljer eller upplåter fler än sex djur. Men föder man upp kaniner för tex utställning så kan man utan problem sälja fler än sex kaniner utan tillstånd då de räknas som överskottsdjur.
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #17
      - Detta är spännande! Laddade hem ett dokument:"Djurskyddsmyndighetens
      författningssamling" för att läsa in mig ordentligt om vad som gäller. Inser att jag måste följa upp "DFS 2004:5" som är ett tillägg till §16 i Djurskyddsförordningen. Försökte därför titta på Djurskyddsmyndighetens hemsida, men, den myndigheten är nedlagd. Man finner inte denna sida på http://www.djurskyddsmyndigheten.se längre....däremot finns den tillgänglig på följande adress: http://dsmweb.sjv.se/! Nu skall jag ta mig vidare till jordbruksverket som numera handhåller alla frågor om djurskydd. Krångligt eller!
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Undrar om skattemyndigheterna samkör med jordbruksverket?

        ..efter anmälan om tillskott i yngelkaret.. ..så har vi den beskattningsbara förtjänsten av fullvuxet djur.. 1000 st L024.. ..plus ränta..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #19
          - Se där ja. Följande kunde hittas på djurskyddsmyndighetens sida som tillägg till §16. Här försöker man reda ut formuleringen "större omfattning" och kommer till följande slutsats:

          Sällskapsdjur utom hund och katt
          6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
          vara av större omfattning:

          1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
          2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
          förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
          förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
          år,
          3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
          4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
          fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
          förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
          år.

          ------ slut -------

          Gjorde en sökning för att få bekräftat vad "upplåtande" innebär och fann följande:


          - "Upplåtelse kallas det när ägaren till något låter någon annan nyttja detta utan att äganderätten till det nyttjade därmed överlåts. Upplåtelse kan till exempel ske genom uthyrning eller lån.

          Mer tekniskt kan upplåtelse förklaras vara en viljeförklaring, varigenom innehavaren av en mer omfattande rättighet inom dennas ram stiftar en särskild rättighet för annan person.

          Ordet upplåtelse (och likaså upplåta) används ibland, till och med i lag, även om sådan fullständig avhändelse av en rättighet, som mer noggrant borde kallas överlåtelse"
          Källa: Wikipedia


          Är "upplåtande" i denna mening detsamma som innehav..eller är det att man låter någon annan ha fiskar i mitt akvarium?



          Är detta glasklart! Hm....
          Senast redigerad av Klinten; 06 April 2008, 11:11.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #20
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Undrar om skattemyndigheterna samkör med jordbruksverket?

            ..efter anmälan om tillskott i yngelkaret.. ..så har vi den beskattningsbara förtjänsten av fullvuxet djur.. 1000 st L024.. ..plus ränta..

            - Skrattar gott!
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #21
              Och om man hävdar att endast 35 st av omk 1000 yngel överlevde dom första 4 månaderna kommer det att begäras intyg från övervakad destruering med tillsynspersonal från skattekontoret..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Olof Loklint
                - Se där ja. Följande kunde hittas på djurskyddsmyndighetens sida som tillägg till §16. Här försöker man reda ut formuleringen "större omfattning" och kommer till följande slutsats:

                Sällskapsdjur utom hund och katt
                6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
                vara av större omfattning:

                1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
                2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
                förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
                förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
                år,
                3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
                4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
                fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
                förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
                år.

                Är detta glasklart! Hm....
                Du glömde den viktigaste biten §7. Det finns ett undantag, så jag tolkar det som att det är okej så länge det inte blir affärs mässigt.


                7 §
                Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
                utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
                undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
                verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
                foderdjur.

                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Detta ärr saxat från min kommun.


                  huvaligen om böter är i relation till antalet djur man inte har tillstånd
                  för....
                  Passa dej för eventuella paragrafryttare
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Du glömde den viktigaste biten §7. Det finns ett undantag, så jag tolkar det som att det är okej så länge det inte blir affärs mässigt.


                    7 §
                    Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur

                    utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
                    undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
                    verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som


                    foderdjur.
                    - Ja jäklar! Tack för det! Kan man då sammanfatta det hela enligt följande:

                    ....man får inte ha mer än 6 akvarier, men, har man inte för avsikt att bedriva affärsverksamhet är man undantagen. Det vore ju finemang!

                    Då återstår det att kolla om det finns kommunala förordningar lokalt ( i sin kommun) som har en annan uppfattning.


                    För övrigt har jag full respekt för att det faktiskt finns regler som styr innehav och hållande av djur/husdjur....
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Du glömde den viktigaste biten §7. Det finns ett undantag, så jag tolkar det som att det är okej så länge det inte blir affärs mässigt.


                      7 §
                      Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur

                      utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
                      undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
                      verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som


                      foderdjur.

                      Nu börjar det bli lite småjobbigt....

                      låt oss säga att jag har 7 kar...men jag faller under den 7:e paragrafen.

                      så en dag så kränger jag 25 st halvvuxna mollys till grannen....

                      han i sin tur drattar ner dom till sina rovfiskar som omedlebart sluckar dom.

                      då är de ju foderdjur.......
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Maleficum
                        • January 2008
                        • 89

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        Nu börjar det bli lite småjobbigt....

                        låt oss säga att jag har 7 kar...men jag faller under den 7:e paragrafen.

                        så en dag så kränger jag 25 st halvvuxna mollys till grannen....

                        han i sin tur drattar ner dom till sina rovfiskar som omedlebart sluckar dom.

                        då är de ju foderdjur.......
                        Men om du gör det vid ett enstaka tillfälle räknas det ju inte som "större omfattning". Däremot kanske det inte är så klokt att sälja "foderfiskar" flertalet gånger per år.
                        He who fights and runs away will live to fight another day.
                        (\_/) (\_/)
                        (^^) (^^)
                        (’’)(’’) (’’)(’’)

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #27
                          äh orkar inte bry mig om min kommun men vi har nog inte någon sådan regel om vi hade det så skulle jag ha sketigt i det totalt !

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Ni kan be kommunen läsa paragraf 7 på denna sida http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2004_05.pdf
                            där det tydligt står angivet att undantag gäller om det inte handlar om yrkesmässig verksamhet
                            Men det där är ju djurskyddslagen. Kommunen kan anta lokala stadgar som gäller utöver det. T ex om koppeltvång på hundar, regler/förbud att ha giftorm, regler om lösspringande katter osv. Även om lagen tillåter något kan ju kommunens stadgar vara hårdare.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Salta Katten
                              Men det där är ju djurskyddslagen. Kommunen kan anta lokala stadgar som gäller utöver det. T ex om koppeltvång på hundar, regler/förbud att ha giftorm, regler om lösspringande katter osv. Även om lagen tillåter något kan ju kommunens stadgar vara hårdare.
                              Jag har aldrig hört talas om något fall det har krävts på tillstånd för att man har mer än 6 akvarier efter att man visat på paragraf 7.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Mumin
                                • October 2007
                                • 3837

                                #30
                                Ofta brukar man ju inte ha sådana här regler för att springa hem till folk och räkna fiskar etc. Hur ska man då bedöma den som har yngelkassar i ett annat akvarium?
                                MEN, det är ganska bra att ha regler som gör att inte glada amatörer sätter igång uppfödning av djur hur som helst. Vi tycker ju alla att det är viktigt att djur har det på bästa möjliga sätt under hela sin levnad, från födseln till döden. Vem av oss skulle tycka att det vore okej att köpa fiskar som var uppfödda under halvdana förhållanden?

                                Så ofta finns sådana här bestämmelser för att man ska kunna stoppa någon som föder upp t.ex. ett otal kaniner eller katter i hemmet. Ta den här s. k. kenneln som upptäcktes häromåret i Stockholm med Yorkshireterrier och taxar.
                                Det är då som det måste finnas ett s.k. lagrum som kan användas mot sådana människor.
                                Det är inte skrivet för att sätta dit normala hobbyakvarister.

                                Själv skulle jag aldrig drömma om att söka tillstånd för de akvarier som finns i min vård. Jag har fyra burkar hemma och ett i skolan. Där sköter jag två stycken till, ett som tillhör skolan och ett som tillhör en lärare. Eftersom jag sköter dem fullständigt efter eget huvud så har jag i princip sju akvarier.

                                Men säg nu att jag regelbundet säljer guppy och ancistrus, två arter som ju ynglar ofta i vanliga sällskapsakvarier, till min lokala zoohandlare, så är det väl bra att det finns bestämmelser att ta till om de fiskar jag levererar inte mår bra, gång på gång?

                                Man behöver ju inte tolka allting bokstavligt inte ens lagbestämmelser. Är man osäker på vad som avses med en speciell lagparagraf, så kan titta i förarbetena till lagen. Där står ofta tydligt vad som är avsikten med lagen i fråga.
                                För mycket är inte nog!
                                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...