Negativa nyheter för akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #76
    Nu var det väl endast stopp för import det gällde va? Finns väl inget som hindrar man köper svenskodlat av hemakvarist? Inomhus i akvarium och inte i stor damm alltså.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av Metalmaid
      Nu var det väl endast stopp för import det gällde va? Finns väl inget som hindrar man köper svenskodlat av hemakvarist? Inomhus i akvarium och inte i stor damm alltså.
      Vad gäller DETTA lagförslag så handlade det bara om import av vissa arter, men det lrä komma mer.
      Trots allt så handlar ju ändå hobbyn nästan enbart om handel via affärer och finns inte dessa kvar så blir det inte så mycket över.
      Akvarieaffärerna försvinner eller blir hund och kattshoppar - någon internethandel med tillbehör kan säkert existera och några odlare blir kvar och de kan byta med varandra eftersom något annat tillskott av avelsmaterial inte finns.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad gäller DETTA lagförslag så handlade det bara om import av vissa arter, men det lrä komma mer.
        Trots allt så handlar ju ändå hobbyn nästan enbart om handel via affärer och finns inte dessa kvar så blir det inte så mycket över.
        Akvarieaffärerna försvinner eller blir hund och kattshoppar - någon internethandel med tillbehör kan säkert existera och några odlare blir kvar och de kan byta med varandra eftersom något annat tillskott av avelsmaterial inte finns.
        Du har nog lite rätt i det, de enda fiskar jag har som är hemodlade är guldancistrus, just för jag ville ha rena guldancistrus.

        Hoppas innerligen inte det går så långt så akvariebutiker försvinner, bor i fel region av Sverige för det. Verkar iaf så om man kollar diverse forum som om majoriteten akvarister är centrerade söderut.

        Iofs har jag dratt upp lite yngel med men de flesta har jag behållt själv å de föll inte inom den artgränsen som de skulle sluta ta in vad jag förstod.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #79
          Vet inte om någon påpekat detta men det finns mycket större problem än förbuden mot en del fiskar och dylikt.

          Hörde att priserna kommer skjuta upp i taket för väldigt många fiskar då transporten blivit dyrare. Dyrt o frakta kommer det att bli mm. Vet inte på hur stort allvar man ska ta detta men de på stället jag handlar ifrån sa att akvariehobbyn inom några år kan bli helt sabbad då allt kommer bli dyrare samt nya regler om karantän etc etc
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #80
            Ja transportena har blivit rejält dyrare så priserna på det levande kan nog gå upp i pris. Dessutom lär det komma en prishöjning på t.ex. Sydamerikafisk efterom många exportörer där har det ekonomiskt mycket tufft just nu.
            Krav på karantän kommer säkert också så småningom.

            Ser dock inget negativt i att det levande får ett större värde och karantänskravet leder förhoppningsvis också till att oseriösa importörer försvinner. Detta är bara positivt för hobbyn
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #81
              - Detta var i sanning en intressant tråd att läsa sig igenom. Mycket tänkvärt men även en hel del tokigt och underligt. Tänk så det kan gå med lobbyism. Detta fenomen som drabbar det mesta i lönndom. Tänker på inläggen som handlade om Djurens Rätt. Har alltid haft djur i familjen och ser dem som just djur.

              Att behandla djur som familjemedlemmar känns absurt. Självklart tycker vi väldigt mycket om våra hundar och katter och ger dem de allra bästa förutsättningar för ett drägligt liv, men, de är fortfarande djur. Ok, kan sträcka mig till att de är en del av familjens liv och en viktig sådan.

              Att det sedan kommer restriktioner på införsel/handel av exotiska fiskar låter lite oroväckande men är inte särdeles förvånande. Vi får hoppas att folk kommer till sans och tar rationella beslut som gagnar allas intressen. Att handla i affekt är ingen bra långsiktig lösning på något problem. Det ligger iofs i människans natur att ibland ta till storsläggan för att fästa en nubb!

              Jag är född naiv optimist och ser framtiden an med största tillförsikt! Mer fiskar åt folket - och håll minkarna instängda!
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #82
                Kan man inte få folk att skriva på en lista (typ protest-lista) mot vissa "onödiga" regler?
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Pazappa
                  • May 2007
                  • 330

                  #83
                  Ursprungligen postat av matte159
                  Kan man inte få folk att skriva på en lista (typ protest-lista) mot vissa "onödiga" regler?
                  Jo det kan man väl http://www.namninsamling.com/site/petition_intro.asp

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #84
                    Vi har haft det tidigare - men då bör det vara något konkret
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #85
                      Vi kan ju protestera mot dumma politiker

                      Skämt åsido, jag tror visserligen inte att akvaristiken som hobby kommer att vara helt död om 15 år, men det ligger något i profetian, det snörs åt från olika håll. Till exempel när importen stryps blir vi mer beroende av handel mellan hobbyister, längre transport av levande fisk blir svårare att sköta lagligt för hobbyister, mässor och utställningar är dom (myndigheterna) och petar i regeltolkningen av. Reptilmässorna märker det tydligt, och inte alltid till djurens bästa. Ett kommande steg är troligtvis fiskutställnigar och de trevliga föreningsauktionerna, om myndigheterna inte redan börjat bråka på dom.

                      Nu handlar det förbud som diskuteras officiellt om smittspridnings-skydd, men när det finns kraft att besluta i såna här frågor i EU brukar det handla om att skydda sig mot konkurrens från icke-EU-länder, och de får stöd av djur-rätts-människor som nästlat sig in i politiken. Så de två starkaste intressena bakom att driva såna här frågor är helt andra än den officiella orsaken.

                      Att normala människor inte sätter koppel på familjemedlemmar av arten Homo sapiens är väl ett något barnsligt argument mot djurens-rätt, jag sätter inte hörapparat på någon av mina familjemedlemmar av arten Homo sapiens som inte behöver det för att fungera i samhället.

                      Även djurens rätt som organisation och de flesta medlemmerna framstår extremt naiva får man väl ändå bemöta dom som folk om vi vill vara konstruktiva.

                      De har ju faktiskt en hemsida där det står en massa saker om vad de anser. Angående husdjur är de "lite" flummiga, men de verkar generellt sett vara mot husdjur, även om de uttrycker sig lite mer diplomatiskt i den frågan än vad de tidigare gjort.

                      En av grundpelarna i djurensrätts argumentation är att vi människor till skillnad från andra djurarter inte har rätt att dra nytta av andra djur dels för att vi är mer intelligenta än de andra djuren, och dels för att vi inte alltid är det.

                      Vad djurens rätt och andra djurrättsorganisationer har gemensamt och som skiljer sig från djurskyddsorganisationer är att djurrättsorganistioner inte jobbar för att minska djurs lidande totalt sett. De påstår inte det heller, grunden är att människor inte får dra nytta av djuren, och minska det som verkar vara lidande som de aktiva får se, höra, eller läsa om, hur djuren har det, och får det i verkligheten är inte en målsättning att ta reda på eller förbättra, men de påstår inte det heller.

                      Om någon tycker att jag svävat ut långt nu vill jag påminna om att det finns en hel del politiker och tjänstemän på våra myndigheter som är övervintrade gamla "djurens-rättare" och liknande, som driver frågor om regler och lagar för att försvåra för alla som håller djur, även oss akvarister.

                      Så tänk igenom nästa gång ni får ett kedjebrev med dramatiska bilder/filmer på djur med uppmaning om att skriva på en lista eller stötta en viss organisation eller sak, det kan vara fejk, eller extremt gammalt matrial eller till och med sånt som någon djurrättsorganisation själva gjort, för att få mer stöd för sina frågor, vilket i slutändan är menat att förbjuda bland annat akvariehobbyn, iaf så som vi känner den idag.

                      Kommentar

                      • saqqz
                        • May 2008
                        • 26

                        #86
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vi har haft det tidigare - men då bör det vara något konkret
                        Dig har jag köpt mycket tropheus av när du höll till i kalmar.Bl. annat vf. bärnstensmoori.Du kanske minns oss...Jimmy Karlsson o Peter Chronzell.Du är superduktig Kjell bara så du vet.....
                        M.V.H Jimmy från Ronneby.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...