Tilapia mot malaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Tilapia mot malaria

    Hungrig fisk effektivt vapen mot malaria
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Problemet är att Tilapia inte bara äter mygglarver. Den här sortens utplanteringar brukar ha stora effekter på lokala arter av småfisk, t.ex. killis och cyprinider som naturligt håller till i småvatten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      hmm - killis är ju förståss en hjärtefråga.
      Men malaria är ju å andra sidan en riktig farsot.
      Så funkar det så tycker jag nog det är ett framsteg.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Två grupper jag känner till jobbar på att ta fram transgena myggor som är immuna mot malaria, och en tredje grupp jobbar på att ta fram en "självmordsgen" för mygg som skall helt utrota de myggarter som kan bära parasiten. Det skulle förvåna mig om inte malaria-parasiten är utrotad under min livstid; kanske rentav inom bara en tio-femton år.
        Och det kanske är bra.
        Jag känner också till, eller räknar med, att liknande "genvapen" utvecklas och kommer att användas för att utrota eller förändra många andra organismer, t.e.x. opiumvallmo och kackerlacka. Jag hoppas det kommer att ske under sträng övervakning och med måtta, men jag tror det inte.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • THE_DUDE
          • February 2004
          • 764

          #5
          jag bara undrar, är det någon speciell annledning till att just tilapia måste annvändas till detta (för den är ju själv en pest nästan) visst den är ju både väldigt tålig och gluppsk men skulle inte nån annan mindre ''farlig'' fisk kunna göra jobbet lika bra?
          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

          Kommentar

          Arbetssätt...