Djurskyddsregler för akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Djurskyddsregler för akvariefiskar

    Läs och begrunda vad tycker ni??

    Foder Fiskar ska utfodras med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att fiskarna varken blir för kraftiga eller för magra. Miljö Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Ph-värde, salthalt och vattentemperatur måste anpassas efter art och antal fiskar. Även tekniska hjälpmedel […]


    Hur ska man tolka detta?

    Hur ska man göra med yngeluppfödning när man bör ha minst 40l till fiskar?
    6 eller fler akvarium kräver tillstånd osv.

    Mvh//Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • M-SwEDen
    • March 2007
    • 74

    #2
    "Tillståndskrav

    Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet"."


    Kan låta som om det bara gäller Ekonomisk verksamhet, men kollar man på djurskyddslagen, gäller det ALLA eller ?

    "Tillstånd för verksamhet

    Den 1 december 2003 utökades 16 § djurskyddslagen (L1, 1988:534). Lagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning...

    håller
    föder upp
    upplåter
    säljer eller
    tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring

    ...ska ha tillstånd från kommunen. "


    Senast redigerad av M-SwEDen; 03 May 2007, 14:02. Anledning: ändrade snabbsvaret så det blev mer lättläst bara..
    "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hur ska man göra med yngeluppfödning när man bör ha minst 40l till fiskar?
      Ja det kan man ju undra - myndigheterna tänker inte alltid så långt direkt.

      6 eller fler akvarium kräver tillstånd osv.
      Det står "den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd."
      Om det är dina egna fiskar behövs alltså inget tillstånd även om man har 6 eller fler akvarier

      Några synpunkter:
      1/ Reglerna gäller för privatpersoner efter den 1/9 i år.
      2/ Det står ju "bör" i lagstiftningen och det kan ju låta som om man då kan strunta i reglerna, men så är absolut inte fallet.
      Det innebär bara att tillsynsmyndigheten i kommunen (dvs Miljö och Hälsa) då kan välja om man vill bevilja något undantag från regeln. Denna lagstiftning har funnits tidigare för affärer och då har de flesta kommuner beviljat undantag för akvariestorleken för kampfisk, men inte för andra fiskar som killis etc.

      Om det är något annat ni undrar över vad gäller lagstiftningen, så fråga gärna på i denna tråd och jag skall fösröka svara (är hyfsat insatt). Dock så åker jag nu ner till Tyskland så jag kan inte svara innan jag är tillbaka.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 May 2007, 14:28.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • morrhoppa
        • October 2006
        • 755

        #4
        "Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

        Detta tolkar ju jag som att om man har yngel i ett litet akvarium där de inte har det trångt är det fullt lagligt men om man stoppade ner fiskar som har det trångt blir det olagligt.

        Sen är det ju inte jättemånga fiskar som trivs jättebra i vattenvolymer under 40 liter därav gränsen.
        Man blir inte vuxen bara äldre!

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av evus
          Läs och begrunda vad tycker ni??

          Foder Fiskar ska utfodras med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att fiskarna varken blir för kraftiga eller för magra. Miljö Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Ph-värde, salthalt och vattentemperatur måste anpassas efter art och antal fiskar. Även tekniska hjälpmedel […]


          Hur ska man tolka detta?

          Hur ska man göra med yngeluppfödning när man bör ha minst 40l till fiskar?
          6 eller fler akvarium kräver tillstånd osv.

          Mvh//Eva
          Möjligen så att fackhandeln tvingas ta sitt ansvar och sluta rekommendera alldeles för små akvarier till alldeles för stor fisk
          I
          MY

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av morrhoppa
            "Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

            Detta tolkar ju jag som att om man har yngel i ett litet akvarium där de inte har det trångt är det fullt lagligt men om man stoppade ner fiskar som har det trångt blir det olagligt.
            .
            Ja den regeln gäller förutsatt att akvariet är större än 40 liter ja, men inte annars
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av maricici
              Möjligen så att fackhandeln tvingas ta sitt ansvar och sluta rekommendera alldeles för små akvarier till alldeles för stor fisk
              ????????????
              Nja, det har ju inte med detta att göra, eller menar du att bara för att det finns en minimigräns på 40 liter så kommer alla fiskar att hamna i ett akvarium av rätt storlek.
              Problemet är inte att fackhandeln vill sälja akvarier som är mindre än 40 liter utan att vissa arter (som hajmal) säljs till för små akvarier.
              En gräns på 40 liter är idiotisk eftersom alla fiskar har ett behov av ett akvarium på en viss storlek - för en del arter går gränsen vid 20 liter, för andra vid 2000 liter.
              Jag tycker att det är helt OK att placera ett gäng dvärgkardinalfisk eller galaxyrasboror i ett 20 liters men inte att placera en Oscar i ett 150 liters.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Jag tycker det är bra att det finns en djurskyddslag och tycker tom att den i vissa fall borde ha varit hårdare. Men lagar är ju alltid generaliserande, vilket ibland kan resultera i lite knepiga - och ibland även absurda - situationer.

                Men generellt sett tycker jag att den är bra och önskar att man mer aktivt såg till att den efterlevs. Vilket den inte gör så länge affärer fortsätter att sälja guldfiskar till fiskskålar
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Skall det vara en lag så skall det vara en lag som är bra ur djurskyddssunpunkt och inte en tramslag som bara tillkommit ur politisk populistisk synpunkt.

                  Läs t.ex. detta
                  Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
                  Skulle man följa detta vore det djurplågeri.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Jasså? Varför står det då på zoopets infosidor om de olika fiskarterna vilken typ av sand och inredning som de olika arterna trivs med?

                    Jag tror faktiskt att du misstolkar lagen där. Jag tolkar de raderna som så att man ska försöka återskapa en miljö som de olika arterna trivs i, eller?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
                      Som vanligt vet de inte själva vad de skriver. Jag tolkar det i alla fall som att till vissa arter är det lerbotten, slamm, tomburkar o rostiga cyklar i akvariet som gäller.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Rambo
                        • February 2004
                        • 672

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Som vanligt vet de inte själva vad de skriver. Jag tolkar det i alla fall som att till vissa arter är det lerbotten, slamm, tomburkar o rostiga cyklar i akvariet som gäller.
                        "motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö" tolkar jag definitivt inte som "ska exakt efterlika den miljö som vilda fiskar lever i"
                        uttrycket motsvarar ger en heldel svängrum och enda problemet jag ser är om man drar upp yngel i akvarier utan bottenmaterial
                        575l Åleds
                        80l JAD
                        Tiffany - perser/norskskogskatt
                        Lizton - renrasig Bengal

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Behövs ingen beläggning i ett odlingsakvarium
                          Det står faktiskt angivet i lagstiftningen att undantag medges för t.ex. odlingar.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jasså? Varför står det då på zoopets infosidor om de olika fiskarterna vilken typ av sand och inredning som de olika arterna trivs med?

                            Jag tror faktiskt att du misstolkar lagen där. Jag tolkar de raderna som så att man ska försöka återskapa en miljö som de olika arterna trivs i, eller?
                            På Zoopets infosidor står det angivet vilken sorts bottenmaterial som är lämpligt för fiskarna i AKVARIUM och det är ytterst sällan samma sak som i deras NATURLIGA MILJÖ. Där är det oftast slambotten (som Guy skriver) eller jättelika klippblock - en miljö som är totalt olämplig i akvarium.

                            Lite märkligt sätt som ni "tolkar" lagen på - det står ju faktiskt ordagrant angivet vad som gäller.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #15
                              Man får väl ringa miljökontoret o fråga.

                              Hej jag heter Kaj o skall köra igång ett kar med Bilbukfisk o stänktetror. Vad skall de ha för bottenbeläggning??
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...