Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn

    Ja dråpslaget har ännu inte trätt i kraft, men eftersom den börjar gälla fr.o.m. 1/12 i år så brinner det i knutarna.
    Visserligen kommer inte de verkliga problemen att träda i kraft förrän den 1/1 2005, men beslutet fattas nu så om vi skall protestera är det nu hög tid att börja agera.

    Jag har gjort en sammanfattning av vad som kommer att ske och konsekvenserna av det hela och det kan du läsa på denna sida http://www.ciklid.se/djurskyddslag.pdf

    Som du kan se är det inte bara akvariehobbyn som drabbas utan även de som odlar smådjur, fåglar, reptiler etc.
    Jag vill ha in synpunkter på
    1/ Vad ni tycker om lagen?
    2/ Vad vi kan göra för att få stopp på den?

    Ett lagförslag som detta i kombination med myndigheternas förslag om att införa moms för ideella föreningar är en ren katastrof för vår hobby. Man skull nog med fog kunna påstå att hela Nordiska Ciklidsällskapets (och många andra föreningars) existens är hotad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Deras tanke är säkert välmenad MEN slår hårt mot alla akvarister som sagt, kan ett förklarande och/eller namnlista insammlas? de kommer ju garanterat inte att slopa lagen men man kanske kan påverka dem till att skriva om den till en mer anpassad lag för oss hobbyodlare(säger han som just är i startgropen - men jag vill ju gärna fortsätta! det är ju dock inte möjligt att hålla alla fiskar man föder upp...) hur skulle en alternativ lag se ut som är mer anpassade för oss?
    För min egen del så är odlandet knappast riktat till att tjäna några pengar... skulle jag få ihop några pengar så är det till att köpa foder eller ytterligare utrustning till hobbyn... trist att behöva lägga tusentals kronor på en utbildning när jag antagligen inte kommer att få in i närheten av det på odling... pengar som dessutom skulle gå till att skaffa utrustning och nya arter att fördjupa sig i...
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Framerate
      • July 2003
      • 118

      #3
      Vad är bakgrunden till lagen? Varför?

      Kommentar

      • LinK
        • April 2003
        • 385

        #4
        Jag tycker att det verkar helt sjukt! som vanligt är det dom "små" som kommer i klämm..

        Jag vet ingenting om protester eller liknande men anser att du är ett mkt stort om inte det största ansiktet inom akvariehobby. Så om du har ork att vara "ledaren" så följer jag efter och visar mitt stöd! hur jag ska visa det vet jag inte och hur vi ska gå till väga vet jag heller inte då min erfarenhet av detta är lika med 0. Men det finns säkert andra akvarister som har bra förslag!

        MvH
        Martin Sundholm

        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Förutom att försäljningsbegränsningen gäller antal fsgtillfällen istället för fsgvärde så tycker jag inte att det är något större fel på lagförslaget.

          Kommentar

          • discus10
            • April 2003
            • 413

            #6
            Konstig lag !!!! Den är inte riktigt genomtänkt. Jag förstår den till viss del. Det finns ju en del odlare som har mycket akvarium 10 eller mer som har det för att odla & sälja vidare, då kan jag förstå lagen men inte annars. Det man kan göra är att sätta upp protestlistor i zooaffärerna.
            Mvh Jonas
            http://www.discusklubben.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Förutom att försäljningsbegränsningen gäller antal fsgtillfällen istället för fsgvärde så tycker jag inte att det är något större fel på lagförslaget.
              I princip har vi inte heller något emot att de som säljer fisk i "större omfattning" skall ha tillstånd och utbildning utan det är var denna gräns har sätts som är det intressanta. Om man sätter en gräns på försäljningsvärdet och det på ett belopp av 250 kronoe per år så är ju inte det mycket bättre.

              Man också ge en liten bakgrund till vad som skett innan i denna fråga:
              NCS och SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) ihop med andra hobbyföreningar i djursektorn (tyvärr inte fler akvarieorganisationer, de andra verkar inte vara intresserade av vad som händer) var i maj i år inbjudna till ett möte med JOrdbruksverket i Jönköping och där diskuterade de olika organisationerna var gränsen skulle sättas för när det skulle krävas tillstånd resp. utbildning för resp. djurslag och vi fick sedan efter mötet alla skicka in egna förslag.
              Det var allstå redan beslutat om att det skulle krävas tillstånd etc. - frågan gällde alltså enbart var gränsen skulle sättas.
              Utan att ha sett de andra föreningarnas förslag på gräns så kan jag utan tvekan slå fast att Jordbruksverket körde över samtliga föreningar totalt och att mötet i Jönköping och detta att vi fick skicka in förslag bara var en demokratisk kuliss. De sket fullständigt i våra åsikter.
              Nu har deras eget förslag gått ut på remiss och NCS, SARF etc. har fram t.o.m. den 12/9 på sig att yttra sig om remissen.
              Självklart kommer vi att yttra oss och göra det i mycket kritiska ordalag, men med all säkerhet kör de över föreningarna fullständigt återigen.

              Av intresse kan också vara att veta hur Jordbruksverket definierar ordet "Försäljningstillfälle".
              "Försäljningstillfälle: försäljning av ett eller flera djur till samma person vid samma tillfälle."
              Praktiskt exempel: Du har en kull med fjärilsciklider som du darit upp. Du tar med dig 20 fiskar packade parvis i plastpåsar och säljer på auktionen i din akvarieförening och får in 10 kr fisken varav föreningen tar 20%. Du får 180 kr, men har nu överträtt gränsen och är skyldig att ha tillstånd för din verksamhet och att gå en utbildning (en kostnad på åtskilliga tusen kronor).
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #8
                Frågan är väl också vem som ska se till att hobbyodlaren har tillstånd för försäljning? Verkar ju lite krångligt för myndigheterna att kolla upp. Är det inte så också att man inte behöver deklarera inkomst från "hobbyverksamhet" om denna inkomst inte överskrider en viss gräns? Minns inte var denna gräns går, men de flesta hobbyodlare som når nog inte upp till den vilket väl gör det ännu svårare för myndigheterna att få insyn.

                Så frågan blir kort: Kommer denna lag sätta stora käppar i hjulen för de "små" eller är det en lag som inte kommer kunna verkställas i praktiken?

                Kalle
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Tillsynsmyndighet och den som skall kontrollera den som säljer är Kommunen (I regel Miljö och Hälsa) och de kommer självklart att avsky denna nya lagstiftning eftersom det innebär mer arbete för dem och de har redan för mycket att göra.

                  Nej den praktiska kontrollen kommer självklart att ske på samma sätt som många andra lagar som ingen har tid att kontrollera dvs genom anmälningar.
                  Orsaken till att man anmäler kan vara många som nitiskhet i allmänhet, ovän, konkurrent etc.
                  I detta fall är det ju många gånger också ganska lätt att bevisa, t.ex. genom att kollar vilka som annonserar på internet, eller vilka som har med sig påsar till auktioner etc. etc.
                  En annan synpunkt är ju också att vi får lite svårt att kritisera andra som bryter mot djurskyddslagen när det t.ex. gäller vanvård av djur om vi själva struntar i att följa den.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    • February 2003
                    • 801

                    #10
                    Jag tror detta blir en lag i mängden som inte finns annat än just som i det här fallet, i en PDF fil.

                    Verklighetsförankring=0 !

                    Visst stödjer jag en protest på alla sätt men jag tror inte det finns anledning till oro på något sätt.

                    Möjligt att jag är ute o cyklar, men det var mitt intryck av det jag läste.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Läste du mitt inlägg ovan jarinen?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • jarinen
                        • February 2003
                        • 801

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                        Läste du mitt inlägg ovan jarinen?
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Om du menar det här med vanvård och så vidare, så är det väl ingen skillnad till det som gäller idag, det går väl för sig att anmäla även idag?

                        Däremot är det ju beklagligt att få en onödig lag om försäljningstillfällen på halsen förstås, det håller jag sannerligen med om!

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Visst kan man fortfarande anmäla men hur gärna vill man det om man själv bryter mot "samma" lag.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #14
                            Kan man inte ordna en distanskurs till reducerat pris via nätet? Många av oss har säkert tillbringat mer än 32 timmar framför datorn på sista tiden? /Cecilia

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Då får man anlita 10 st grannar som säljer fisk vid 10 tillfällen = 100 försäljningar.
                              Eller som vi i vår klubb 100 medlemar x 10 = det blir många försäljnings tillfällen.
                              Vi saluför fisk på vår hemsida varje dag och vi odlar fisk, jag har några hundra yngel på tillväxt, vem ska beivra det.
                              Nej jag tror inte någon behöver vara orolig, allt blir nog som förr.

                              http://www.kramforskoi.com/
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...