Inga husdjur mer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Bygert
    Man behöver alltså inte gå till USA, såna här förslag har vi faktiskt här också.
    Vilket jag också tagit upp på Zoopet tidigare.

    Tycker bara att det verkar underligt att du kan vara så mycket bättre insatt i vad som händer på CITES-möten, i USA lagstiftning än vad de är som de facto deltagit på mötena

    Om man skall var petnoga vad gäller Norge så är det faktiskt i så fall "Regelverksavdelningen, Seksjon for dyrevelferd og fiskehelse" vid Mattilsynets Hovedkontor i Oslo som hanterar lagar och regler för djurens välfärd.

    Naturvärnsmyndigheten i Norge är "Direktoratet for Naturforvaltning" i Trondheim och det var de som var med på CITES-mötet
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 July 2010, 16:43.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Vad som är underligt eller kanske belysande är att fisk INTE är inkluderat!
      Tyvärr är det nog så att fiskar inte räknas som djur eller för den delen levande varelser.
      Jag vet inte hur många av er som varit inne i en zooaffär eller akvarieaffär i USA men generellt är det skrämmande syn.


      Så detta förslag till förbud är inte baserat på omsorg om djuren utan som vanligt ekonomisk eller rent av samhällsekonomisk idioti i en delstat som desperat försöker ta sig ur en konkurs situation.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Tror inte heller att papper och utbildning är en utväg som löser problemet - att ställa krav på utbildning när man skaffar en hamster, men inte när man skaffar sig 11 barn känns lite konstigt.
        Klockrent !
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Kanske lite OT men..

          Jag är långtifrån någon expert på marsvin och burfåglar och kan nog inte diskutera folks rätt att hålla dessa som husdjur. Om vi pratar akvariefisk eller fisk i allmänhet så känner jag mig något mer hemma.

          Jag känner inte heller till hur akvariehobbyn ser ut nu för tiden i Sverige men tycker mig se en trend mot ”smycke akvarier” typ USA. Jag kan ha fel här! Men jag TROR att det finns en stor grupp av människor i Sverige och Europa som besitter utomordentliga kunskaper om fiskars behov och levnadsförhållanden. Dessutom är dessa människor utomordentligt måna om sina skyddslingars välfärd.
          En av orsakerna till att jag är aktiv här på Zoopet samt medlem i Nordiska ciklidsällskapet är att jag kan dra nytta av denna kunskap i mitt arbete (mitt arbete är att rädda vattendrag från miljöförstöring och mänsklig påverkan främst i Centralamerika). Just nu jobbar jag i Guatemala och låt mig säga att många akvariefiskar i Svenska hem har ett BETYDLIGT bättre liv en deras släktingar som lever i ursprungs biotoperna.
          Faktum är att jag tittar på möjligheten att använda Europeisk akvariefisk som ”genbank” för hotade arter.
          Ett annat faktum är att akvarister i många fall har bättre kunskap om vatten kemi och vattenrening en många ”vattenrenings experter”. Framför allt i de länder där de flesta akvariefiskar kommer ifrån.

          Om vi sedan skall prata globalt skydd för våra husdjur borde vi nog rikta ögonen mer mot producenterna en konsumenterna. Om jag säger att varje fisk som kommer från sydostasiatiska odlare har det bättre i ett Svenskt akvarium en i sitt ”ursprungs land” får jag nog medhåll från många som sett ”hur det går till”.
          Senast redigerad av bossep; 08 July 2010, 17:57.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Jag känner inte heller till hur akvariehobbyn ser ut nu för tiden i Sverige men tycker mig se en trend mot ”smycke akvarier” typ USA.
            Kan inte uttala mig om USA (det är 15 år sen som jag kollade runt i lite affärer over there) så jag vet inte vad du menar med smyckeakvarier.
            Jag ser dock inget fel i att man har akvarier med "onaturlig" dekoration eftersom fiskarna knappast inte bryr sig om de får gömma sig i bland naturtrogna akvarier, än om de får gömma sig i en döskallegrotta. Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt, men det är enbart en smakfråga och har ju inget med själva skötseln att göra (vilket är det viktiga).

            En av orsakerna till att jag är aktiv här på Zoopet samt medlem i Nordiska ciklidsällskapet är att jag kan dra nytta av denna kunskap i mitt arbete (mitt arbete är att rädda vattendrag från miljöförstöring och mänsklig påverkan främst i Centralamerika). Just nu jobbar jag i Guatemala och låt mig säga att många akvariefiskar i Svenska hem har ett BETYDLIGT bättre liv en deras släktingar som lever i ursprungs biotoperna.
            Faktum är att jag tittar på möjligheten att använda Europeisk akvariefisk som ”genbank” för hotade arter.
            Håller med dig om att såväl privatpersoner och myndigheter ofta glorifierar den naturliga miljön. Däremot tror jag kanske inte på att fiskar i akvarium kan vara någon genbank - däremot kanske många arter kan hindras från utrotning genom att de finns kav i akvarier.
            Det viktiga är dock att arbeta för att den naturliga miljön skall bevaras.

            Om vi sedan skall prata globalt skydd för våra husdjur borde vi nog rikta ögonen mer mot producenterna en konsumenterna. Om jag säger att varje fisk som kommer från sydostasiatiska odlare har det bättre i ett Svenskt akvarium en i sitt ”ursprungs land” får jag nog medhåll från många som sett ”hur det går till”.
            Har väl varit ett 10-tal gånger i sydostasien och håller inte generellt med. Snarare är det nog som så att odlarna och grossisterna där rent allmänt håller en hög nivå (undantag finns självklart).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tycker bara att det verkar underligt att du kan vara så mycket bättre insatt i vad som händer på CITES-möten, i USA lagstiftning än vad de är som de facto deltagit på mötena
              Då kan du ju ta och peka ut exakt vad det är jag har skrivit som ger dig grund för att påstå nåt sånt.

              Annars så, jo, jag vet en del om vad som händer inom CITES. Inom ramen för det europeiska samarbetet mellan reptilorgansiationer så har vi till exempel diskuterat en hel del om hur vi skulle kunna stoppa en listning av Neurergus kaiseri som CITES app. I. Det är innan mötena man kan påverka, att diskutera vad som hänt är ju så dags. När det gäller just kaiseri så verkar det inte som lobbyingen har lett nån vart, nu blir ju frågan i stället hur den kommer att hanteras inom EU.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                När det gäller djurskyddet, jo, det är rätt typiskt att man inte bryr sig om fisk. Man kan ju se de tendenserna här i landet också, tänk er tanken att nån skulle prata om att spola ner ett oönskat marsvin levande i toaletten. Det skulle närmast bli lynchning av den som yrade om nåt sånt men när det gäller fisk verkar det inte så ovanligt.

                Det finns ju också skillnader mellan olika områden av djurhobby, när det gäller akvarier och terrarier så har det varit brukligt att man i alla fall försökt bygga nåt snyggt och naturtroget. Visserligen kan det ju diskuteras hur väl man lyckas ibland men man har åtminstone försökt. När det gäller gnagare och fåglar däremot har det varit ovanligt att ens tänka i de banorna, det har handlat om gallerburar med kutterspån i botten, inget just mer avancerat än så. Inget säger att det måste vara så, det går att göra miljöer till annat än akvarier.

                Jag tycker att det är fel väg att akvariehobbyn rör sig i riktning mot hur fåglar och gnagare hålls, det vore mycket bättre tvärtom. Det här med att bygga miljöer är ett viktigt argument för att bevara hobbyn och slarvar vi bort det så blir vi än mer utsatta. Det är inte heller bra om djurhobbyn blir något helt isolerat från naturliga sammanhang, det bör vara en bro till förståelse av naturen och inte nåt som står isolerat från den.

                Tyvärr så finns ju tendenserna att ju konstigare ju bättre, missfostren breder ut sig i handeln. Det vore bra att kunna stoppa den utvecklingen och få tillbaka intresset till grunden, att efterlikna en miljö. Inom terrariehobbyn finns också de där tendenserna, vi har sett en märklig utveckling där fägformer tagit över intresset och där de föds upp närmast industriellt och där nya färger säljs för astronomiska summor. Inom den hobbyn är vi i alla fall några som har fått nog och vill dra i bromsen, inom en förening har vi nu förbjudit de nya fjällösa ormvarianterna på våra mässor och den andra större föreningen kommer nog att följa efter. Frågan är ju när man får se en akvarieförening lyfta ett finger för att se till att det inte kommer ännu mer urspårade avelsvarianter?
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kan inte uttala mig om USA (det är 15 år sen som jag kollade runt i lite affärer over there) så jag vet inte vad du menar med smyckeakvarier.
                  Jag ser dock inget fel i att man har akvarier med "onaturlig" dekoration eftersom fiskarna knappast inte bryr sig om de får gömma sig i bland naturtrogna akvarier, än om de får gömma sig i en döskallegrotta. Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt, men det är enbart en smakfråga och har ju inget med själva skötseln att göra (vilket är det viktiga).
                  Tur att du la till "Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt" annars hade du fått höra "Du får ha hur många döskallar, skeppsvrak och dykare du vill bara dom är giftfria!" gapskrattar
                  Smycke akvarier: Enligt mitt sätt att se det. Diamantformat glaskross på botten med läckra svarta plastväxter som matchar skinnsoffan och inte dör eller behöver placeras om. Sedan ett stim kardinal tetror som står snyggt i färg mot det svarta. Sedan en vågmaskin i ena hörnet så tetrorna gör roliga kullerbyttor. I andra hörnet en foderautomat kopplat i hop med en automatisk doserare av Dr. Sloan's koppar baserade ormolja mot alger ”gud förbjude grönt ludd”! Sedan ett filter i ena hörnet fullproppat med aktivt kol så vattnet är kristall klart.
                  Take 2: En mellanvägg mellan matsal och vardagsrum med tjusiga vita koraller och övrig utrustning enligt ovan – plastväxter. Sedan ett snyggt stim med diskus.


                  Håller med dig om att såväl privatpersoner och myndigheter ofta glorifierar den naturliga miljön. Däremot tror jag kanske inte på att fiskar i akvarium kan vara någon genbank - däremot kanske många arter kan hindras från utrotning genom att de finns kav i akvarier.
                  Det viktiga är dock att arbeta för att den naturliga miljön skall bevaras.
                  Vi får se hur det går med genbanksiden.


                  Har väl varit ett 10-tal gånger i sydostasien och håller inte generellt med. Snarare är det nog som så att odlarna och grossisterna där rent allmänt håller en hög nivå (undantag finns självklart).
                  Då har det blivit bättre på senare tid! Eller har vi kanske varit på olika ställen. Kanske dax för ett gemensamt studiebesök?
                  Men håller du inte med om att Svenskodlat vore något att pusha lite? Jag vet! Det går oftast åt helv-te rent ekonomiskt!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #24
                    Glöm inte de "vackra" blomvaserna med en kampfiskhane simmandes bland rosenstjälkarna, som verkar finnas lite här och var hos jänkarna. DET kallar jag smyckerakvarier (som negativ benämning) men det är inte konstigt att folk gör så hemma.

                    En stor del av problemet: http://www.youtube.com/watch?v=mwpizFF8nfo
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Glöm inte de "vackra" blomvaserna med en kampfiskhane simmandes bland rosenstjälkarna, som verkar finnas lite här och var hos jänkarna. DET kallar jag smyckerakvarier (som negativ benämning) men det är inte konstigt att folk gör så hemma.

                      En stor del av problemet: http://www.youtube.com/watch?v=mwpizFF8nfo
                      Klockrent!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        För det första tror jag man ska inse att det här förslaget inte har nån chans att gå igenom. Förbjuda folk att hålla hund & katt? Lycka till med det, och grattis till förtidspensioneringen till varje politiker som röstar för.

                        Däremot finns det helt klart en tendens i hela västvärlden att förbjuda alla husdjur UTOM hund och katt. Motiveringen varierar, men verkar för reptiler vara att deras blotta existens orsakar mentalt lidande hos grannarna, och för alla andra djur nåt slags luddig romantisk föreställning om att liv i fångenskap för en guldhamster = slaveri, och att alternativet är ett liv i frihet och lycka på Syriens stäpper.
                        Kort sagt oftast dåliga lagar baserade på okunskap - men helt klart på frammarsch.

                        EDIT: Kampfiskburkar och små guldfiskskålar är såvitt jag vet redan förbjudna här i Sverige, och jag tror inte nån tycker det förbudet är särskilt dåligt. Det är inte så att de enda möjliga lägena är "totalförbud mot djurhållning" och "tillåtet att göra vadsomhelst", det finns mellanlägen.
                        Senast redigerad av Azur; 09 July 2010, 09:24.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Då kan du ju ta och peka ut exakt vad det är jag har skrivit som ger dig grund för att påstå nåt sånt.
                          Du ifrågasatte det jag skrev om Norges hållning på CITES-mötet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Tur att du la till "Denna typ av akvarier tycker inte jag är snyggt" annars hade du fått höra "Du får ha hur många döskallar, skeppsvrak och dykare du vill bara dom är giftfria!" gapskrattar
                            Smycke akvarier: Enligt mitt sätt att se det. Diamantformat glaskross på botten med läckra svarta plastväxter som matchar skinnsoffan och inte dör eller behöver placeras om. Sedan ett stim kardinal tetror som står snyggt i färg mot det svarta. Sedan en vågmaskin i ena hörnet så tetrorna gör roliga kullerbyttor. I andra hörnet en foderautomat kopplat i hop med en automatisk doserare av Dr. Sloan's koppar baserade ormolja mot alger ”gud förbjude grönt ludd”! Sedan ett filter i ena hörnet fullproppat med aktivt kol så vattnet är kristall klart.
                            Take 2: En mellanvägg mellan matsal och vardagsrum med tjusiga vita koraller och övrig utrustning enligt ovan – plastväxter. Sedan ett snyggt stim med diskus.
                            Tycker du är inne på helt fel väg och moraliserar över folks smak. Det enda som betyder något är att fiskarna ges en bra miljö och utifrån det spelar det ingen roll om det är en döskallegrotta eller en natutrogen stengrotta de får gömma sig i.
                            Det vore bättre om akvaristerna la ner energi på att "predika" över bra djurhållning, än att "predika" om hur dålig smak andra har eftersom det knappast för akvariehållningen framåt. Så gjorde också jag förr men på nu gamla dar har jag väl blivit lite förnuftigare och predikar hellre för bra djurhållning.

                            Då har det blivit bättre på senare tid! Eller har vi kanske varit på olika ställen. Kanske dax för ett gemensamt studiebesök?
                            Men håller du inte med om att Svenskodlat vore något att pusha lite?
                            Jag åker till Aquarama nästa senvår - på samma sätt som jag gjort alla gånger de senaste ca. 15 åren.
                            Om svenskodlat är bättre eller inte är en stor fråga och som jag tar upp i mitt miljöföredrag. Om man ser det rent miljömässigt så är svenskodlat oftast sämre, däremot är svenskodlat ofta bra ur djurhållningssynpunkt. Så för att ge ett svar måste man nog göra en avvägning för resp. fall.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Azur
                              För det första tror jag man ska inse att det här förslaget inte har nån chans att gå igenom. Förbjuda folk att hålla hund & katt? Lycka till med det, och grattis till förtidspensioneringen till varje politiker som röstar för.

                              Däremot finns det helt klart en tendens i hela västvärlden att förbjuda alla husdjur UTOM hund och katt. Motiveringen varierar, men verkar för reptiler vara att deras blotta existens orsakar mentalt lidande hos grannarna, och för alla andra djur nåt slags luddig romantisk föreställning om att liv i fångenskap för en guldhamster = slaveri, och att alternativet är ett liv i frihet och lycka på Syriens stäpper.
                              Kort sagt oftast dåliga lagar baserade på okunskap - men helt klart på frammarsch.
                              Instämmer - tror inte heller på att hund och katt kan förbjudas, men att övriga husdjur ligger i farozonen

                              EDIT: Kampfiskburkar och små guldfiskskålar är såvitt jag vet redan förbjudna här i Sverige
                              Nej, så är det inte. I princip så gäller samma regler för vanliga rektangulära akvarier som för skålar.
                              De allra minsta kampfiskburkarna är förbjudna men det räcker med 1 liter (om jag nu minns rätt)
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Du ifrågasatte det jag skrev om Norges hållning på CITES-mötet
                                Nej. Det har jag inte gjort, inte annat än att det inte har just nåt med trådens ämne att göra. Faktum är att jag inte ens vet vad just Norge sagt på CITES-mötet och följaktligen så har jag ingen anledning att säga nåt om saken.

                                Däremot har jag sagt att jag tycker det är fel att framhålla Norge som ett land som gör nåt positivt när vi diskuterar förbud för djurhållning eftersom Norge har bland de mest omfattande förbud jag känner till på området. Och jag har sagt att jag inte tycker att det som nu Norge eventuellt kan ha sagt på en CITES-konferens har särskilt stort intresse i en diskussion om djurhållningsförbud.

                                Jag gillar faktiskt inte påhopp som att jag skulle veta mer om vad som sagts på ett CITES-möte än de som är där. Ett påhopp som är helt grundlöst eftersom jag faktiskt inte skrivit nånting om vad som sagts på CITES-mötet, varken här eller i en annan tråd. Inte heller gillar jag sånt som att jag inte skall göra mig dummare än jag är. I all synnerhet gillar jag inte att höra sånt från en ägare till en sida som faktiskt har ett visst ansvar för att hålla diskussionerna på en saklig nivå. Jag vill faktiskt föreslå att du skärper till dig lite Kjell och utgår från det jag skriver och inget annat, sånt här trams kan inte göra nån glad.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...