700000 nya arter att hitta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    #16
    Ursprungligen postat av Xul
    Nej jag tror jag skall börja knarka.. (eller finns det ett sett att bara bli lite sinnessvag och dum, de verkar ha det så bra) tycker inte om att jag vill se allt logiskt längre, jag hör inte hemma här.
    För varje ny människa du lyckas att få att tänka logiskt desto bättre kommer du att må

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #17
      Ursprungligen postat av Janne E
      Enligt dem som vet har den normala utrotningstakten de senaste tusentals åren legat kring ett par tusen arter per år, det är de senaste 2-3 åren som siffran stigit till 27.000-30.000 arter. Att jag nämner 27' och 30' beror på att de är inte riktigt överens om det är 27.000 eller 30.000 arter per år men i vilket fall som helst är det skyhögt över vad som ansetts normalt.

      Mvh Janne
      Jag tror skillnaden är större än så- utdöendehastigheten är idag några 100gånger mer än "normalt" vid tidigare massutdöenden enligt min litteratur.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Genomsnittlig livslängd för en art är uppskattad (genom att titta på fossil) till en miljon år (och då ska man ha klart för sig att de flesta arter inte egentligen dör ut, utan splittas till två nya arter).

        Uppskattningsvis finns nånstans mellan 3 och 10 miljoner arter i världen.

        Det ger grovt räknat en naturlig utdöendetakt på 3-10 arter om året.

        Det pågående massutdöendet började för cirka en halv miljon år sedan, i samband med att människan spred sig ut från Afrika. Exakt startpunkt är svår att avgöra eftersom de i början låg så nära bakgrundsutdöendet, men den har stadigt accelererat sedan dess. I början var det dessutom nästan bara stora djur som utrotades, via jakt, medan det nu mestadels är små varelser som dödas oavsiktligt pga att hela biotoper förstörs.

        Idag anses utdöendetakten ligga nånstans mellan 400 och 27000 arter om året.

        De flesta utdöendena just nu sker i tropiska och subtropiska sötvatten. De har mycket stor diversitet på liten yta, och är mycket lätta att slå ut med dammar, föroreningar, och överuttag av vatten för konstbevattning.

        Förutom de faktiska utdöenden som skett finns också ett mycket större antal "levande döda" arter (de kallas faktiskt så), dvs arter som reducerats så mycket och/eller har fått sin miljö så förstörd att de inte har nån chans att överleva i längden, men ännu inte har dött ut. Ett exempel är "Darwins Orkidé", den växte ursprungligen i regnskog som idag helt huggits ned och blivit torr halvöken, men de sista envisa exemplaren lever än. Lonesome George är ett annat exempel.
        Det här fenomenet, att så många arter dröjer sig kvar långt efter att det egentligen borde vara slut för dem, kallas också "utdöendeskuld".
        Senast redigerad av Azur; 06 December 2009, 13:56.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #19
          Ja, det är många arter i varje fall som utrotas varje år och att det pågår en massutrotning just nu utan att "vanligt" folk vet om det eller reagerar.

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #20
            Ja, och utdöendeskulden riskerar att leda till att det plötsligt är flera arter som dör ut samtidigt och ekosystem som kollapsar än mer.

            Kommentar

            Arbetssätt...