Fritt att ta fiskar till/från Norge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Fritt att ta fiskar till/från Norge?

    När jag var på Moss akvarieklubbs auktion igår, diskuterade vi vilka regler som gäller för att ta fiskar över gränsen. Norrmännen påstod att det är fritt att ta in fiskar så länge det är för hobbybruk, och det ser faktiskt ut så om man läser på tullens hemsida: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO
    Tidigare har jag hört att man måste ha papper i ordning för att få med sig fiskarna om man blir kollad. Är det inte så längre?

    Olle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet ej vad som gäller - det står ju
    Tropiske akvariefisk kan fritt innføres til Norge fra EU/EFTA-land. Reisende skal uoppfordret forevise dyr og dokumenter for Tollvesenet ved grensepassering.
    Som det står innebär det i alla fall att man måste stanna vid tullen och visa fiskarna samt dokument (vilka dokumnet avses?) - det handlar alltså inte om att man kan vänta med att visa papperen tills OM man blir stoppad utan man måste aktivt anmäla sig.

    En del frågor kvarstår dock förutom den om vilka dokument man skall visa fram.
    Lagen är väl skriven för norska medborgare - gäller samma för andra?
    Norges regler gäller dock knappast vid införsel i Sverige eftersom här gäller svensk och inte norsk lagstiftning. Har för mig att Norge i svensk lagstiftning likabehandlas med EU - dvs samma regler gäller för införsel av fisk från Norge som från vilket EU-land som helst. Fast detta är bara vad jag tror.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...