Starta företag vilken ordning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halogen
    • August 2006
    • 2

    Starta företag vilken ordning?

    Hej,

    Jag har hållt på odlat fisk några år nu. Först i väldigt liten skala(i tvättsugan). Nu har jag under hösten skaffat mig lite bättre förutsättningar och byggt om en del garaget med totalt ett 20-tal akvarier(ca2000liter).
    Troligtvis är det mest lönsamt att sälja småskaligt och i viss mån byta till sig grejor som man behöver. Men jag är i alla fall sugen på att driva detta som ett företag. Mest för skojs skull.
    I alla fall så funderar jag på det här med regler och lagar: Måste man ha gått Zoorf utbildning innan man söker tillstånd hos komunen? Vidare går det att komma runt detta utbildningskrav på något sätt?....känns som ca 10000:- bortkastade kronor för något man redan troligtvis kan.

    Tacksam för tips. / PP
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du måste inte ha gått Zoorfs utbildning, men du måste ha gått en av Jordbruksverket godkänd utbildning.
    Vad jag vet så finns det i Sverige 2 godkända akvaristikutbildningar och det är ZOORfs samt Djurskolan i Flen.
    Bägge kostar en hel del, men det är ändå trots allt en relativt låg kurskostnad jämfört med liknande kurser i andra branscher..

    I teorin måste man ha gått en godkänd utbildning (för dig en grundkurs samt en akvaristikkurs) för att få börja din verksamhet.
    Dock så arrangeras ju idag dessa kurser bara 1 gång om året och om man pratar med de lokalt ansvariga myndigheterna så brukar det ofta räcka om man kan visa ett intyg på att man har anmält sig till kurserna för att få starta verksamheten. Sedan måste man självklart även då gå nästkommande kurser.

    Dessa kurser är dock engångskurser - en större kostnad är att man måste få lokalerna godkända för sin verksamhet och sedan besiktigas dessa en gång om året. Detta är ju årligen återkommande avgifter som i längden kommer att kosta bra mycket mer än kurskostnaden.

    känns som ca 10000:- bortkastade kronor för något man redan troligtvis kan.
    Nja, vill nog påstå att åtminstone 99% av de som gått akvaristikkursen (åtminstone Zoorfs) menar att den har höjt deras kunskapsnivå. Detta gäller även för de som har haft 20-40 år i branschen.

    För att vara lite (nåja mycket då) elak vill jag påstå att för att inte lära sig något matnyttigt på en sådan kurs så måste man vara osedvanligt obildbar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


      Nja, vill nog påstå att åtminstone 99% av de som gått akvaristikkursen (åtminstone Zoorfs) menar att den har höjt deras kunskapsnivå
      Tycker jag har hört tvärt om dem jag har pratat med som har startat verksamhet det gav inte ett dyft den kursen som Zoorf anordnade,sen kanske det beror på vem som föreläser eller håller i Kursen det vet jag inte,du fick bra betyg Kjell ifrån nån som gick kursen men det är några år sedan personen gjorde det
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Tycker jag har hört tvärt om dem jag har pratat med som har startat verksamhet det gav inte ett dyft den kursen som Zoorf anordnade,sen kanske det beror på vem som föreläser eller håller i Kursen det vet jag inte,du fick bra betyg Kjell ifrån nån som gick kursen men det är några år sedan personen gjorde det
        Grundkursen brukar inte vara så uppskattad pga av att den i mångt och mycket behandlar många saker som inte direkt har med akvaristiken att göra - detta pga att Jordbruksvreket bestämmer vad kursplanen skall innehålla.
        Däremot så brukar alla djurrelaterade kurser få ett mycket högt betyg av kursdeltagarna.

        Jag ansvarar ju, på uppdrag av Zoorf, för Zoorfs akvaristikkurs och på kurserna görs det helt anonyma kursutvärderingar.

        En sammanfattning av det genomsnittliga betyget för det 10 första av Zoorfs akvaristikkurs utföll enligt nedan.
        (berygen sattes i en skal från 1 till 5 - där 1 betydde uselt, 3 godkänt och 5 extremt bra).

        Snittbetygen blev:
        Föredragen (framförande och innehåll) 4,02
        Kursmaterialet 4,19
        Kursplats 3,79
        Bra/dåligt med utbildning 4,27

        Vi frågade också hur stort intresset var för att gå en vidareutbildning - dvs betala lika mycket till för en frivillig kurs även om det inte var ett myndighetskrav. 95,3 av deltagarna var intresserade av detta.

        Så nog är betyget mer än godkänt om man säger så.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Grundkursen brukar inte vara så uppskattad pga av att den i mångt och mycket behandlar många saker som inte direkt har med akvaristiken att göra - detta pga att Jordbruksvreket bestämmer vad kursplanen skall innehålla.
          Däremot så brukar alla djurrelaterade kurser få ett mycket högt betyg av kursdeltagarna.

          Jag ansvarar ju, på uppdrag av Zoorf, för Zoorfs akvaristikkurs och på kurserna görs det helt anonyma kursutvärderingar.

          En sammanfattning av det genomsnittliga betyget för det 10 första av Zoorfs akvaristikkurs utföll enligt nedan.
          (berygen sattes i en skal från 1 till 5 - där 1 betydde uselt, 3 godkänt och 5 extremt bra).

          Snittbetygen blev:
          Föredragen (framförande och innehåll) 4,02
          Kursmaterialet 4,19
          Kursplats 3,79
          Bra/dåligt med utbildning 4,27

          Vi frågade också hur stort intresset var för att gå en vidareutbildning - dvs betala lika mycket till för en frivillig kurs även om det inte var ett myndighetskrav. 95,3 av deltagarna var intresserade av detta.

          Så nog är betyget mer än godkänt om man säger så.
          Det var nog Grundkursen dem menar nu när jag ser upplägget,för det hade inte så mycket med Akvastiken att göra....

          Sen tror jag att folk som har Akvastiken som Hobby och sen startar en affär har mer att ge ,än en som har gått kurser som är anordnad av Zoorf bara för att få driva en butik som säljer Hund och Katt och Fiskar,så där spelar nog inte kursen in så mycket eftersom dem inte har det intresset kanske
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Sen tror jag att folk som har Akvastiken som Hobby och sen startar en affär har mer att ge ,än en som har gått kurser som är anordnad av Zoorf bara för att få driva en butik som säljer Hund och Katt och Fiskar,så där spelar nog inte kursen in så mycket eftersom dem inte har det intresset kanske
            Så är det i viss mån. Det är ju också rätt svårt att hålla i en kurs som blir givande för alla när kursdeltagarna har alltifrån 0 dagars till 40 års erfarenhet av akvaristik.
            Dock värt att notera är att de som varit allra positivast till kursen har varit de som är nybörjare (0-2 års erfarenhet av akvaristik), samt även de som har mest erfarenhet (mer än 10 år).
            De som har varit "minst positiva" (dock inte negativa) har varit de som har 2-5 års erfarenhet.
            Det är lite som så att först när man startar så lär man sig väldigt mycket, nästa stadium är då man tror sig kunna allt och det sista stadiet är det där man kommer på att i själva verket så kan man rätt lite och man har oerhört mycket kvar att lära.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Halogen
              • August 2006
              • 2

              #7
              OK, Tack för all bra svar. Jag bor utanför Uppsala, så jag bor ju bra i förhållande till Jälla som bla håller i dessa kurser.... Nyhet för mig är att en årlig inspektion ska göras, det har jag inte tidigare snappat upp.
              Få se hur jag gör...kanske bättre att köra som hobbyverksamhet istället.

              / PP

              Kommentar

              Arbetssätt...