För litet filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    För litet filter?

    Hej därute!

    Jag har ett 220L akvarie där det för tillfället går ett palettpar med sina fjorton avkommor, som är två mån.
    Akvariet startades upp för fyra månader sedan, då med ett antal andra fiskar + palettparet. Dom andra fiskarna fick flytta till ett annat kar när paletterna fick yngel.

    Problemet är, att jag inte får till ett riktigt klart vatten. Eller rättare sagt vattnet är klart förutom att där virvlar omkring en en massa små ljusa partiklar, som jag blir så himla irriterad på.
    Jag gör vattenbyten som man ska en gång i veckan, har provar en del tips som finns på forumet men inget har hjälpt.

    Alla vattenvärden är bra, åtminstone dom som finns på teststickan. Det finns lite lite alger på växtera (tror det är penselalger)
    Kan det vara så , att mitt filter är för dåligt.
    Jag har ett innerfilter Aquael unifilter 1000w.

    Tillägg: Jag är ny inom akvarievärlden och dessutom kvinna som är urusel på det tekniska.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Hej därute!

    Jag har ett 220L akvarie där det för tillfället går ett palettpar med sina fjorton avkommor, som är två mån.
    Akvariet startades upp för fyra månader sedan, då med ett antal andra fiskar + palettparet. Dom andra fiskarna fick flytta till ett annat kar när paletterna fick yngel.

    Problemet är, att jag inte får till ett riktigt klart vatten. Eller rättare sagt vattnet är klart förutom att där virvlar omkring en en massa små ljusa partiklar, som jag blir så himla irriterad på.
    Jag gör vattenbyten som man ska en gång i veckan, har provar en del tips som finns på forumet men inget har hjälpt.

    Alla vattenvärden är bra, åtminstone dom som finns på teststickan. Det finns lite lite alger på växtera (tror det är penselalger)
    Kan det vara så , att mitt filter är för dåligt.
    Jag har ett innerfilter Aquael unifilter 1000w.

    Tillägg: Jag är ny inom akvarievärlden och dessutom kvinna som är urusel på det tekniska.

    dina partiklar i vattnet kan jag inte hjälpa dig med.
    har själv varit lyckligt lottad från det problemet.

    men jag måste påpeka ett allvarligt fel i ditt inlägg !!!!!!!

    det finns inga som helst bevis på att kvinnor skulle generellt
    sett vara sämre på det tekniska än vad män är.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Dessa små partiklar i vattnet går inte att komma ifrån, lite beroende på var de kommer från.
      Du kan minimera dem, men då är det ingen mat, inga växter och inga fiskar som gäller. Skämt åsido, en Aquaclear pumpskalle med ett Quickfilter tar bort en del av dessa partiklar, men du kommer aldrig att bli helt kvitt dem så länge det finns något levande i burken.

      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Tack för tipsen Anders.
        Kanske partiklarna syns så väl i mitt kar eftersom jag har svart grus och svart bakgrund. Fast kan det vara så enkelt....

        /Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Mmmm, så enkelt kan det vara...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...