Gran canaria.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    Gran canaria.

    Hej jag ska åka till Gran canaria i maj så jag undrar om det finns akvarie butiker i Gran canaria där man kan köpa fiskar och som akvarie borgar och stenar? tacksam för svar.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Simon H
    Hej jag ska åka till Gran canaria i maj så jag undrar om det finns akvarie butiker i Gran canaria där man kan köpa fiskar och som akvarie borgar och stenar? tacksam för svar.

    och hur skall du få hem dom fiskarna ?

    smuggla i innerfickan ?


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Några akvarieaffärer besökte jag inte när jag nyligen var på Gran Canaria men det finns mycket annat att titta på
      I denna tråd frågade jag efter sevärdheter http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=Canaria
      och i denna tråd har jag lagt in en massa foton därifrån http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=Canaria
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        och hur skall du få hem dom fiskarna ?

        smuggla i innerfickan ?


        .
        Man kan väl ha i så fall ha dom i det incheckade bagaget - men oavsett vilket har jag svårt att tänka mig att man kan hitta intressantare fiskar i affärerna där än i en svensk affär
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          jag menade en sån äffer där man köper akvarie saker?.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ursprungligen postat av Simon H
            jag menade en sån äffer där man köper akvarie saker?.

            Affär menar du väl ?
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Appropå det så såg jag en affär uppe i stora staden på norra Gran Canaria när vi var där -06 och körde bil en dag.
              Dock ble det inget stop där då klockan var över 18.00 och dom hade stängt.
              Det finns säkert fler zoobutiker på ön men kolla med lokala förmågor efter ditresa eller maila nåt turistställe och fråga.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • nissenhj
                • March 2008
                • 50

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                och hur skall du få hem dom fiskarna ?

                smuggla i innerfickan ?


                .

                Eftersom Grand Canaria tillhör Spanien och EU så har vi fri rörlighet på varor således behöver det inte smugglas något.
                Men om några fiskar fixar flygresan vet jag inte. Har hört att lastutrymmena på flygen inte skall va uppvärmda eller tryckutjämnad. I så fall får det bli i handbagaget, de hittar ändå inget i deras röntgen!
                Sista jag flög hade jag en flaska antibiotika med i handbagaget utan att de upptäckte den.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av nissenhj
                  Eftersom Grand Canaria tillhör Spanien och EU så har vi fri rörlighet på varor således behöver det inte smugglas något.
                  Men om några fiskar fixar flygresan vet jag inte. Har hört att lastutrymmena på flygen inte skall va uppvärmda eller tryckutjämnad. I så fall får det bli i handbagaget, de hittar ändå inget i deras röntgen!
                  Sista jag flög hade jag en flaska antibiotika med i handbagaget utan att de upptäckte den.

                  och sist jag flög hem från tyskland blev det ett j-a liv när mängden
                  vätska (alltifrån tandkräm till after shave) översteg 100ml.

                  all form av vätska som skall in som handbagage skall idag läggas
                  i den där berömda genomskinliga plastpåsen.

                  misstänker att om skall transportera en fisk så långa sträckor,
                  det tar 5,5 timme enbart i luften från Gran Canaria till Kastrup,
                  lägg till transport från och till flygplatser.....måååånga lååååånga
                  timmar....

                  i en plastpåse som innehåller max 100 ml = 1dl........öööhhh !?!?

                  isf får man nog checka in den som vanligt bagage, inpackad
                  i en rejäl frigolitlåda, med en påse som innehåller ganska många
                  liter...iaf 1-2 liter / st.

                  det blir inte mycket plats kvar till annan packning. såvida man inte
                  pyntar en massa extra för övervikt eller liknande.

                  och nu tror jag att den ekonomiska kalkylen inte håller längre.

                  dvs det är nog klart billigare att handla från en butik hemma.

                  generellt så är det ju egentligen bara vin / sprit / öl som är riktigt
                  billigt numera inom EU.

                  fast det är ju klart, hittar man en firre som inte finns hemma,
                  så kanske det är värt besväret / pengarna.

                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av nissenhj
                    Eftersom Grand Canaria tillhör Spanien och EU så har vi fri rörlighet på varor således behöver det inte smugglas något.
                    Men om några fiskar fixar flygresan vet jag inte. Har hört att lastutrymmena på flygen inte skall va uppvärmda eller tryckutjämnad. I så fall får det bli i handbagaget, de hittar ändå inget i deras röntgen!
                    Sista jag flög hade jag en flaska antibiotika med i handbagaget utan att de upptäckte den.

                    nu vet jag inte hur det är med just fiskar från Gran Canaria, men inte katten är det fri rörelelse för det.

                    de har en särställning inom EU. Spanien har lokala skattelättnader på en
                    helsickes massa grejer som produceras på Gran Canaria. Bland annat på
                    jordbruksprodukter. De får inte exportera vad som helst inom EU.

                    Exempelvis får de bara exportera bananer till Spanien, inte någon
                    annanstans inom EU utan att pynta en massa % direkt till EU.

                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • nissenhj
                      • March 2008
                      • 50

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      nu vet jag inte hur det är med just fiskar från Gran Canaria, men inte katten är det fri rörelelse för det.

                      de har en särställning inom EU. Spanien har lokala skattelättnader på en
                      helsickes massa grejer som produceras på Gran Canaria. Bland annat på
                      jordbruksprodukter. De får inte exportera vad som helst inom EU.

                      Exempelvis får de bara exportera bananer till Spanien, inte någon
                      annanstans inom EU utan att pynta en massa % direkt till EU.

                      .
                      Men det gäller nog inte privat bruk?

                      Kommentar

                      • nissenhj
                        • March 2008
                        • 50

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        och sist jag flög hem från tyskland blev det ett j-a liv när mängden
                        vätska (alltifrån tandkräm till after shave) översteg 100ml.

                        all form av vätska som skall in som handbagage skall idag läggas
                        i den där berömda genomskinliga plastpåsen.

                        misstänker att om skall transportera en fisk så långa sträckor,
                        det tar 5,5 timme enbart i luften från Gran Canaria till Kastrup,
                        lägg till transport från och till flygplatser.....måååånga lååååånga
                        timmar....

                        i en plastpåse som innehåller max 100 ml = 1dl........öööhhh !?!?

                        isf får man nog checka in den som vanligt bagage, inpackad
                        i en rejäl frigolitlåda, med en påse som innehåller ganska många
                        liter...iaf 1-2 liter / st.

                        det blir inte mycket plats kvar till annan packning. såvida man inte
                        pyntar en massa extra för övervikt eller liknande.

                        och nu tror jag att den ekonomiska kalkylen inte håller längre.

                        dvs det är nog klart billigare att handla från en butik hemma.

                        generellt så är det ju egentligen bara vin / sprit / öl som är riktigt
                        billigt numera inom EU.

                        fast det är ju klart, hittar man en firre som inte finns hemma,
                        så kanske det är värt besväret / pengarna.

                        .
                        Men hur många har 20kg/person med sig i bagaget? Inte jag i varje fall.
                        Har ni inte sett sällskapsresan?
                        Pass o tandborste räcker.
                        Och du får ju ha flera väskor per person bara det inte överstiger de där 20kg, så nog skulle man fixa att ta hem några fiskar i en stabil resväska.
                        Men å andra sidan så var det väl inte fiskar han var ute efter utan kringutrustning?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...