Akvarietidningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Akvarietidningar

    Tittar i forumet efter akvarietidningar. Vad finns? Ciklidbladet finns ju Sverige, men inget annat? Tog en prenumeration på Practical fishkeeping. Första numret kom idag, roliga att bläddra i i alla fall. Inte läst ännu. Vad finns mer?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Av svenska tidningar finns det några organisationstidningar som t.ex. Ciklidbladet, Malbiten och SARF-nytt och dessutom har några föreningar egna medlemstidningar som t.ex. Bollmora Akvarieklubb.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Kollade över tidningsbeståndet då jag gick o fördrev tid på centralen i stockholm i torsdags. Fann till min förvåning både Practical fishkeeping och tropical fish hobbyist i sortimentet. Men efter att ha snabb bläddrat så fann jag dem inte vara värda 85 riksdaler st. Positivt att de fanns men NÄ sätt dit några ciklidblad istället.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ciklidbladet har jag, Practical ... hade jag som kvällslektyr i går, ok för mig i alla fall - är ingen expert direkt. Malbiten är i träda om jag förstår det rätt. De övriga svenska är något?

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Jag har nu både prenumeration på Practical Fishkeeping och Tropical Fish Hobbyist och tänkte lämna mina tankar om dessa. Båda är enligt mig värda sina pris, som är låga för själva tidningen men att frakten kostar en del kan förlagen inte klandras för.

          Tropical Fish Hobbyist:
          + Hög kvalitet på tryckningen och pappret vilket gör att den känns stadig och lyxig att läsa.
          + Den andas lång erfarenhet i sina texter.
          + Många fiskarter, fakta, tips och produkter som inte nått/finns riktigt i Europa.
          + Finns även som fullt sökbart digitalt arkiv för en futtig extrasumma.
          - Något förlegad layout som gör att den ibland t o m känns svårläst.
          - Inspirationsdelen känns ibland lite tunn.
          - Skulle gärna se vissa artiklar lite längre.
          - Reklamen påverkar layouten mer än den borde.

          Practical Fishkeeping:
          + Inspirerande till den grad att man impulsivt vill starta nya kar.
          + Snygg layout och väldigt lättläst utan att förlora djup.
          + Är ibland väldigt progressiv i artiklarna, något jag gillar.
          + Mycket vackert fotoarbete.
          + Reklamen bra inbäddad i layouten, att det är mycket reklam får man ta.
          - Ibland känns gränsen mellan reklam och subjektivt bedömande luddig.
          - Känns sladdrig som en billig skoltidning när man håller i den vilket påverkar helhetsintrycket.
          - Vissa långa delar är ointressanta för oss i Norden.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Har haft pren på Practical en tag, ok. Dena andra finns på Pressbyrån, verkar också ok, köpt någon gång. Practical är engelsk och Trop.. är amerikansk antar jag. Skriver att Pract.. är "Vissa långa delar är ointressanta för oss i Norden.", vet inte, något särskilt som syftas på? Trop, från USA, ännu längre "från" Sverige/europa?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om man kan lite skoltyska så finns det en hel del - jag prenumererar på 5 tyska akvarietidningar.
              Har prenumererat på PFK i ett antal år och den är väl OK - även om den inte är lika bra som de tyska.
              TFH prenumererade jag på förr men la av för att jag inte tyckte att den gav något.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jag delar Kjells bedömning att klarar man tyska så är de tidningarna ofta bättre än de engelskspråkiga. Japanska kan jag inte, men jag gissar att även där finns tidningar som håller hög klass.

                På svenska fanns tills häromåret bara SARF-Aktuellt som allmän svensk akvarietidning, men den distribuerades bara till medlemmar i de SARF-anslutna akvarieföreningarna. Dessutom några lokala klubbtidningar (som ibland kan vara riktigt bra). SARF-Info som Kjell nämnde tidigare i tråden är ett informationsblad (numera digitalt) från SARF till medlemsföreningarnas kontaktpersoner, och ingen akvarietidning. SARF-Aktuellt kommer f n inte ut pga brist på redaktör. Kontakta gärna mig med förslag på en person som kan ta ansvar för en svensk akvarietidning. OBS Jobbet är helt ideellt!

                Erik Åhlander
                Ordförande i SARF, Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Apropå japanska så har jag även Amanos japanska akvarietidning. Fantastiska foton är det i den - om texten är bra har jag inte en susning om för min japanska är inte den bästa
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nilsrolf
                    Har haft pren på Practical en tag, ok. Dena andra finns på Pressbyrån, verkar också ok, köpt någon gång. Practical är engelsk och Trop.. är amerikansk antar jag. Skriver att Pract.. är "Vissa långa delar är ointressanta för oss i Norden.", vet inte, något särskilt som syftas på? Trop, från USA, ännu längre "från" Sverige/europa?
                    Bl a så tar delarna om lokala butiker upp väldigt många sidor och jag upplever det som att PFK helt enkelt har mer sådana typer av artiklar. Dock så kan jag ha fel då jag inte räknat.
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Om man kan lite skoltyska så finns det en hel del - jag prenumererar på 5 tyska akvarietidningar.
                    Har prenumererat på PFK i ett antal år och den är väl OK - även om den inte är lika bra som de tyska.
                    TFH prenumererade jag på förr men la av för att jag inte tyckte att den gav något.
                    TFH känns väldigt rörig och ofta korta artiklar så de skulle tjäna på att helt omdesigna och modernisera. Dock så är det nog svårare för en "äldre" tidning att göra.

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Apropå japanska så har jag även Amanos japanska akvarietidning. Fantastiska foton är det i den - om texten är bra har jag inte en susning om för min japanska är inte den bästa
                    Låter inte lite frestande! :O
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    Arbetssätt...