vad står sp. för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    vad står sp. för?

    I artbeskrivningar står det ibland sp. i artnamnet istället för något "andranamn". Betyder det att fisken änu inte har tilldelats fullständigt artnamn?
    Jag läste tex på NCS Hemsida en artikel om Altolamprologus sp. "calvus Micro". Är det samma fisk som dvärgcompressicepsen som fins artbeskriven här på zoopet?
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    sp. = species, sv översättning "art"

    ej namngivna arter får ett sp. följt av temporärnamn, tex fångstplats.

    om sp. calvus micro är samma som dvärgcompressiceps vågar jag inte svara på, men det låter troligt.



    ><((())°>
    fish r friend

    Kommentar

    • PixelHermit

      • May 2002
      • 107

      #3

      Ibland kan man se att det står sp. aff. efter ett släktnamn också. Den sistnämnda förkortningen står för det latinska affinitas som på svenska betyder affinitet eller helt enkelt frändskap, släktskap. Det betecknar att man inte vet vilken art det rör sig om, men att det förmodligen är en släkting till det artnamn man sedan anger. Exempel: Chromaphyosemion sp. aff. splendopleure betyder alltså att det rör sig om en okänd Chromaphyosemion, som man dock vet är släkt med arten Chrom. splendopleure.

      Senast redigerad av PixelHermit; 05 March 2007, 23:26. Anledning: Språklig groda: "före ett släktnamn" -> "efter ett släktnamn".
      X
      X
      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

      Kommentar

      • atrix
        • February 2003
        • 1377

        #4
        kan inte undgå att säga hej till PixelHermit! och välkommen(?)
        Du tog dig hit i alla fall!

        förlåt det hör inte till ämnet..

        Mvh atrix
        ----------------
        540l: Discus
        100l: lekakvarium
        100l: sällskaps
        10l: guppy lek
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
        Mvh Mattias

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          [quote]

          Om vi tänker oss att det finns ett släkte Aus med ett antal arter i, så betyder:

          Aus sp. = En oidentifierad art inom släktet Aus.

          Aus sp. "Stockholms ström" = En obeskriven art inom släktet Aus med tillfälligt namn Stockholms ström (kanske för att den fångats där).

          Aus spp. = det finns flera liknande arter inom släktet Aus och den som gjort identifieringen har inte kunnat avgöra vilken det här är.

          Aus sp. aff. "Beus" = En antaget obeskriven art inom släktet Aus, med nära släktskap till arten Aus beus.

          Aus cf. beus = Djuret påminner om arten Aus beus men den som identifierat djuret vill trycka på att identifieringen av nån anledning är osäker. Identifieringen kan vara osäker för att det är en liknande men obeskriven art, men också för att det är t.ex. ett ungdjur.

          Kommentar: Minst en site på nätet (http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/scientific_names.html) säger att det är vanligt att folk "tappar" sp./aff. och citationstecken, t.ex. Pseudotropheus sp. "Msobo" blir Pseudotropheus Msobo.
          Det är OK i informella forum, men bör nog undvika att göra det i tidskrifter godkända av ICZN, för såvitt jag kan se så är Pseudotropheus Msobo ett tillgängligt namn - dvs att använda det namnet i en godkänd tidskrift leder till att arten får det namnet vare sig man vill eller inte! Kan vara värt att se upp med, särskilt som många akvarietidskrifter är godkända av ICZN.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • B-Lunn
            • January 2003
            • 182

            #6
            Ok, tackar för alla svar, nu klarnade det lite. Misstänkte att sp. var något sådant, alla dom andra förkortningarna har jag lyckats undslippa än så länge men nu vet jag vad de betyder när jag stöter på dom.
            Det känns ju som om dvärgcompressiceps och calvus micro mycket väl skulle kunna vara samma fisk då. Nån som vet om det finns mer än en dvägvariant av Altolamprologus?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              "Nån som vet om det finns mer än en dvägvariant av Altolamprologus?"
              Man känner bara till en sådan variant.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...