försäkring av ev. vattenskada vid trasigt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liljeros84
    • September 2008
    • 108

    försäkring av ev. vattenskada vid trasigt akvarium?

    Hej!
    Sitter och funderar på om vanlig hemförsäkring täcker en ev. vattenskada om nu mitt akvarium skulle spricka.
    Hur har ni andra löst detta, någon tilläggsförsäkring kanske?
    tack och hej!
    http://www.liljeros.net
    under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Har aldrig i hela mitt liv haft en hemförsäkring, tippar att den otur som infann sig -88 när motorcykeln skar, båten blev stulen och hela huset brann upp gäller för en livstid, fast nu med 700 liter akvarievatten i en liten lägenhet 2 våningar upp är det inte utan att man ibland funderar på att skaffa lite svensson prakt, bara en fru, radhus o hemförsäkring som saknas..

    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #3
      Under förutsättning att du inte varit oaktsam gäller hemförsäkringen, minus självrisken. Minus värdeminskning på det som blivit förstört.

      En hemförsäkring består av flera delar: Förutom ersättning för förlust av personligt lösöre vid t.ex. brand, stöld, resa osv finns även en s.k. ansvarsförsäkring (tidigare kallad drulleförsäkring) som ersätter om man blir skadeståndsskyldig – t.ex. om akvariet pajar och man bor i en hyreslägenhet. Det finns också inbakat en rättskyddsförsäkring som kan ersätta advokatkostnader och en reseförsäkring som gäller vid vistelse hemifrån i upp till 45 dagar. I vissa fall även privatolycksfallsförsäkring. Allt detta för det löjliga priset av runt 100 spänn per hushåll och månad.

      För några tior till per månad kan man teckna ett tillägg, ”allriskförsäkring” (olika namn i olika bolag) som även ersätter sådant som man själv borde hålla koll på – typ att inte man kör över kameran med bilen (eller tappar den i akvariet…) eller slarvar bort sina grejer. Har numera tagit över beteckningen ”drulleförsäkring”.

      Olika bolag har olika villkor och pris – min personliga erfarenhet är att det lokal Länsförsäkringsbolaget är ett bra ställe att börja kolla hos.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Bor du i en hyreslägenhet och hyresvärden inte i hyreskontraktet sagt något om att du inte får ha akvarium, och att du själv inte varit oaktsam naturligtvis, så är det hyresvärdens försäkring som ska täcka vattenskadan på lägenheten.
        Ditt lösöre får du själv ha en försäkring som täcker.
        Det största problemet brukar vara att få ersätning för innehållet i akvariumet, dvs fiskar, växter osv.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Snälla du, det är ju bara att ringa ditt försäkringsbolag och fråga, så är du ju på den säkra sidan!!!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • durgnas
            • June 2007
            • 232

            #6
            jag kollade upp detta när jag skaffade hus. Hemförsäkringen täcker akvariet och skador på möbler och dyl. Sen ska man ha en villaförsäkring som täcket vattenskador på själva huset.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag har en innedamm med Koi som läkte men fick inget på försäkringen.
              Akvarium och vattensäng täcktes av försäkringen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                finns ju en bra sammanställning här på zoopet om de vanligaste frågorna till några av de större bolagen.

                vet dock inte hur uppdaterad den är.






                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Vestman
                  • December 2003
                  • 42

                  #9
                  Bor du i lägenhet och saknar hemförsäkring och ditt akvarium spricker och orsakar vattenskada blir du själv ersättningsskyldig, det kvittar om du är oaktsam eller inte.

                  Har du hemförsäkring ersätts skadan via ansvarsmomentet i försäkringen.

                  Samma sak om du på annat vis skulle orsaka skador på lägenheten.

                  Om du tappar en varm kastrull som bränner hål på golvet, en sån skada behöver ju inte beropå oaktsamhet utan ren otur.

                  Inte kommer din hyresvärd att betala det, utan det blir till att öppna lädret själv.
                  Vestman

                  Kommentar

                  • liljeros84
                    • September 2008
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Snälla du, det är ju bara att ringa ditt försäkringsbolag och fråga, så är du ju på den säkra sidan!!!
                    tänkte att de kanske är smidigare att bara slänga ut en tråd här så slipper jag sitta i 4.5 timmars telefonkö ^^
                    http://www.liljeros.net
                    under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                    Kommentar

                    • linda.n
                      • March 2008
                      • 459

                      #11
                      för mig som bor i bostadsrätt gäller vanlig hemförsäkring med bostadsrättstillägg. för skador men inte för väärdet i akvariet. jag frågade specifikt om det när vi köpte akvariet.
                      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                      Kommentar

                      Arbetssätt...