Hade sönder täckglas - fråga om butik.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Hade sönder täckglas - fråga om butik.

    Hade sönder ett täckglas för 3:e gången på cirka 2 år.

    Bor i en liten etta för tillfället och det finns inte så mycket avställningsytor... lade glaset på golvet. Det brukar gå bra, för golvet är plant, men denna gång lät jag ett block ligga under av nån skum anledning.. KRACK sade det när jag gick på det.

    Så till frågan: Är det någon som vet ett billigt glasmästeri i stockholm, som även gör så pass små uppdrag som täckglas till ett 42-liters medan man väntar? Tidigare har jag gjort detta i Växjö, så jag har ingen koll på Stockholm (Solnas) glasmästerier. Kanske har någon ett tips?
    / Ebba
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #2
    Måsta du ha täckglas? Jag kör utan på alla kar utom ett där fiskarna bara vill ge sig av.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Karet bebos av några små pansarmalar och 2 kuhliålar. De senare har visserligen aldrig hoppat upp över ytan men alla säger ju att de är en sån art som lätt rymmer. Vågar jag ha utan ändå?

      De ligger ju still på dagen, men jag vet inte vad de gör på natten när de är aktiva.

      Sen har jag en akvarieramp som, precis som vanligt, ligger på kanterna av akvariet (ramakvarium). Tycker det är lite läskigt med lysröret precis vid vattnet, om den skulle ramla ner...
      / Ebba

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Om man inte behöver täckglas för fiskarna så behövs det för det mesta för elen i rampen. Den ska vara helt inkapslad om man ska köra utan glas.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          I princip alla glasmästare i gula sidorna fixar en sån sak. Borde kosta högst några tior. Säg till att det handlar om just akvarietäckglas och att det inte spelar någon roll vilken spillbit de använder för att skära till täckglaset av så blir det billigare och snabbare. Kom ihåg att be dom slipa av kanterna och glöm inte skära av ett hörn för matning, ifall det var så ditt gamla glas såg ut. Och skulle nu inte den du frågar först göra det är det ju bara att ringa nästa.

          Annars gissar jag att Akvarielagret eller Södermalms Akvariebutik kan hjälpa till med att komma i kontakt med deras glasmästare / akvariebyggare.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Ja jag förstår att man kan hitta många på gula sidorna, tänkte om någon visste något sådär rakt av eftersom stockholm är stort och det är många att ringa

            Jo jag förstår att man måste ha inkapslad ramp om man inte har täckglas, men just nu ligger den alltså med vatten fritt under lysröret (cirka 5 cm däremellan). Inte kul, men risken att det brakar ner av sig SJÄLV är obefintlig, däremot om jag skulle råka stöta till det hela... vilket jag inte får göra :P

            Ska ta itu med detta glasgrejset snarast. Enklare när man bodde i liten stad och i princip hade ett enda glasmästeri att åka till
            / Ebba

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Ursprungligen postat av Olivin

              Annars gissar jag att Akvarielagret eller Södermalms Akvariebutik kan hjälpa till med att komma i kontakt med deras glasmästare / akvariebyggare.
              Det blir nog samma glasmästare det.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Det är inte för att risken att rampen ramlar ner, även om den finns, utan för att du får kondens i rampen och det är en icke inkapslad ramp inte byggd för. Men frågan är ju lite akademisk eftersom du ska skaffa täckglas!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Ja men kan lampan gå sönder så snabbt nu då? Nu blev jag lite orolig.... Det är ju ändå 5 cm luft emellan...

                  Ahh jag pluggar så mycket nu att jag inte har tid att på eftermiddagen åka till glasmästeri. Men kanske på fredag!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    nej det går inte på 5minuter att sabba rampen.
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • ubjs
                      • April 2007
                      • 192

                      #11
                      Se bara upp så att du inte får en stöt.
                      Ett 160 liters gick sönder för mig för länge sedan, det sprack och rampen ramlade i vattnet och jag rusade dit för att försöka rädda mina firrar och fick en rejäl stöt. Om du har något filterutblås eller luftsten med kraftig fart så att sprutar upp i rampen så bör du koppla bort rampen. Fiskar och växter klarar sig utan elljus några dagar.

                      Mvh UB

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Det är bra rörelse på ytan men det stänker inte upp. Ska dubbelkolla för säkerhets skull.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        Arbetssätt...