Zoocity

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    Zoocity



    Kan inte säga att jag är förvånad, med dom priser och alla tomma hyllor kan dom inte få sålt mycket.
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Problemet som jag ser är att det redan finns etablerade Affärer i Malmö och precis utanför Malmö som säljer till vettiga priser och har bättre sortiment än Zoocity,så att det inte går runt är jag inte ett dugg förvånad över.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Problemet som jag ser är att det redan finns etablerade Affärer i Malmö och precis utanför Malmö som säljer till vettiga priser och har bättre sortiment än Zoocity,så att det inte går runt är jag inte ett dugg förvånad över.
      Nu vet jag absolut inget om denna affär eftersom jag aldrig har besökt den.
      Dock vill jag poängtera att om det bara handlar om en affär med bra kundservice och hög kvalitet på det man säljer så konkurrerar man minimalt med andra affärer. Istället ökar intresset för hobbyn i hela regionen.
      Ett bra exempel på detta är min gamla affär - Utopia Zoo i Kalmar. Den var på den tiden Europas största akvarieaffär (ca. 100.000 liter med vatten). När den öppnade skulle man ju kunna tro att den skulle slå ut alla konkurrenter i den lilla staden Kalmar. Så skedde inte alls utan de behöll på ett ungefär sin gamla omsättning. När sedan Utopia bommade igen några år efter att jag flyttat från Kalmar så ökade inte heller omsättningen drastiskt för de kvarvarande affärerna utan efter en tid så var de tillbaka på sin gamla omsättning.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Kan det inte också vara så att zoozity har ganska dåligt rykte med mycket fisk i karantän osv. De skulle kanske väntat ett tag med att öppna upp butiken tills de hade fått ordning på allt.?

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • stefan s
          • April 2008
          • 104

          #5
          Med den affärsytan dom har tycker jag att dom skulle kunna ha mycket mer tillbehör och inte en massa tomma hyllor och då kunna ha vettiga priser och fått sålt mer.
          70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av stefan s
            Med den affärsytan dom har tycker jag att dom skulle kunna ha mycket mer tillbehör och inte en massa tomma hyllor och då kunna ha vettiga priser och fått sålt mer.
            Priset är inte det primära - utan det är kvalitet och kundservice.
            De människor som "springer runt" och jämför priser är så få att de är ekonomiskt ointressanta.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Vi får dock inte glömma att det har nog kostat en del att slå upp denna affär med den inredningen tänker då främst runt Akvariedelen och terariedelen allt har köpts in,Hyran etc etc.Allt ska dock betalas till bank och Grossister m.m var månad sen ska dem helst sälja nåt det gör dem säkert men inte den skalan som behövs.

              Man ska nog ge det en chans så kommer det också igång men om det är ändå tillräckligt det undrar jag,samma var det när Zoo-Giganten startade miljonskulder på hela den anlägningen men det funkar tydligen dem säljer nåt enormt i den affären.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Vi får dock inte glömma att det har nog kostat en del att slå upp denna affär med den inredningen tänker då främst runt Akvariedelen och terariedelen allt har köpts in,Hyran etc etc.Allt ska dock betalas till bank och Grossister m.m var månad sen ska dem helst sälja nåt det gör dem säkert men inte den skalan som behövs.

                Man ska nog ge det en chans så kommer det också igång men om det är ändå tillräckligt det undrar jag,samma var det när Zoo-Giganten startade miljonskulder på hela den anlägningen men det funkar tydligen dem säljer nåt enormt i den affären.
                Stämmer, fastän de är dyra. (zoo-giganten)

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • stefan s
                  • April 2008
                  • 104

                  #9
                  En skillnad med zoogiganten är att dom har varor att sälja på sina hyllor.
                  70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefan s
                    En skillnad med zoogiganten är att dom har varor att sälja på sina hyllor.
                    Och mycket kunnig personal, som t.e.x Dusko.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Om jag minns rätt så fick väl även Zoogiganten mycket kritik i början.
                      Det tar sin tid att få det hela att sätta sig, att utbilda personalen och få rätt personer på rätt plats, att ha rätt varor inne etc. etc.
                      Sedan är det ju dessvärre som så att stora företag oftast öppna med stor pompa och ståt och det måste ske till en viss datum (annonskampanjer bokade, en amssa anställda som skall ha lön etc. etc.) och allt har en viss förmåga att inte bli färdigt i tid. Detta gör kanske inte så mycket om det bara handlar om "hårdvaran". Då går det att bygga upp en kuliss som utår ser Ok ut och sedan fylla på efterhand. Detta funkar dessvärre inte alls med "mjukvaran" - dvs det levande. Detta måste ha köpts in i god tid innan, fiskarna etc. ha karantänats, bakteriekultur måste ha byggts upp i akvarierna etc. etc. Här avslöjas man obönhörligt om man öppnar för tidigt.

                      Detta är dock bara skrivits i största allmänhet - eftersom jag (som jag skrev ovan) aldrig har besökt nämnda affär.
                      Jag hoppas dock verkligen att affären ifråga får fart på "vändkorsen" - detta eftersom det alltid är kul med nya innovativa projekt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Och mycket kunnig personal, som t.e.x Dusko.
                        Ja Bla han.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av NIC
                          Stämmer, fastän de är dyra. (zoo-giganten)
                          Dem är billiga på Dammsakerna,det andra struntar jag eftersom dem kör dem gammla vanliga sällskapsfisk som inte jag är sugen på ett dugg,det finns det andra som är+vi får inte glömma deras Saltsida som dem är mest kända på
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • stefan s
                            • April 2008
                            • 104

                            #14
                            Jag har bara varit på zoogiganten 1 gång, men desto fler gånger på zoocity eftersom jag bor i den änden av stan och eftersom jag bara varit igång några månader med akvariehobbyn så är det zoocity jag har åkt till för att kolla om jag undrat något. Så jag har sett hur det har blivit mindre och mindre varor för var gång. Däremot är det mycket fritids och dagisgrupper på skolloven men dom gör ju inte av med några pengar (men kanske går dom hem och tjatar om att få ett marsvin eller fågel).
                            Jag hoppas också att dom klarar sig även om jag kanske låtit pesimistisk i mina inlägg.
                            70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #15
                              Jag var där på öppningsdagen och det enda som kändes wow var akvarieväxterna och tillbehören. Det var en del döda fiskar i karen och många var ej till salu ännu. Karantän? Nu på sistonde så verkar det gapa tomt både på saltsidan och med växter. Har inte kollat andra fiskar särskillt mycket. Men om det gapar tomt i hyllor och bland växter så kan det ju vara så att dom inte skött sina betalningar till leverantörerna.
                              Men det vet inte jag, kan bero på annat också ju. Dom har ju väldigt mycket annat också till häst gnagare och reptiler, om kunderna sviker kanske man ska kolla över prissättningar? Jag vet att vissa saker på salt är betydligt dyrare där än på andra ställen.

                              Sen att stormarknader får slå ifgen, kan ju vara att man har mer förtroende för mindre butiker som haft öppet i ett antal år och då förmodar man ju att dom har stor kunskap, vilket inte alltid är fallet på större ställen.
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...