Hur seriösa är Zooteamet i HBG?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ford_Escort
    • November 2007
    • 291

    Hur seriösa är Zooteamet i HBG?

    Köpte en pump(fluval1) för ganska exakt två månader sedan. För ungefär 2 veckor sedan började den brumma och föra liv något fruktansvärt. Plockade ner den och rengjorde den grundligt, men missljudet kvarstår. Ringde ner till dom och frågade om jag kunde komma ner och få den bytt eftersom jag fick 2 års garanti på köpet. Så sa han: "Jag har ingen sådan hemma. Är du säker på att du har monterat ihop den korrekt? Så sa jag, "Den började låta innan jag ens hade rört den, det var därför jag rengjorde den" Då sa han: "Ja, men det är inte ens säkert att du får den bytt, den ska kanske iväg på lagning. Vad gör jag då med pump? Ska jag vara utan under tiden, "Ja det är inte vårt problem"

    Så går det väl för fan inte till? 2års garanti är ju 2 år. Då ska man få en ny pump. Kan man för den delen sätta ihop en sån pump fel? Vad har den? 4 delar kanske? Man blir så less på sånt alltså.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Säg åt dom att byta skiten annars koppla in allmänna reklamationsnämnden på dom !
    Men det kan oxå vara att du inte fått ut all luft ur den, dock så har jag för tillfället 3 såna igång i mina kan och dom e knäpptysta

    Jag måste berömma stället där jag köper mina grejer angående en sån här sak så skulle dom alltid gett mig en ny pump på plats eller impeller om dom hade hemma eller på nåt sätt gottgjort mig så jag som kund blir nöjd.
    Akvarietjänst i malmö på st. knuts torg ! Glöm aldrig det !
    Senast redigerad av drd; 25 June 2008, 13:32.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Säg åt dom att byta skiten annars koppla in allmänna reklamationsnämnden på dom !!
      1/ För att allmänna reklamationsnämnden skall ta i ett ärende så måste varan minst kosta 500 spänn
      2/ Anmäler man till reklamationsnämnden så tar det flera månader att utreda och det tror jag knappast att Ford Escort är hjälpt av
      3/ Affären har helt rätt i att de har en skälig tid på sig att utreda och reparera pumpen. Så lika lite som man har rätt att direkt få en ny bil, eller Tv eller något sådant bara för att det evntuellt är något fel på den så får man en ny pump.

      Så det sämsta du kan göra är att bli förbannad på affären och hota med allmänna reklamatiosnämnden - det har du absolut ingenting för utan leder bara till att positionerna blir låsta och du blir utan en pump en lång tid.

      Ta istället pumpen och åk in till affären och be dom att kolla om den funkar som den skall. Gör den inte så har de visserligen rätt att skicka in den på lagning och du får snällt vänta.
      Men är de å andra sidan måna om sina kunder så kanske de kan fixa någon begagnad pump eller liknande som du kan låna under tiden - detta är de inte juridiskt skyldiga att fixa - men som sagt är de lite serviceminded så fixar det detta.

      Jag talar av egen erfarenhet från när jag hade affär. Självklart hade vi alltid reservdelar, några pumpar, värmare etc. liggande så att kundens akvarium kunde vara igång, medan vi skickade in prylarna på reparation.
      Däremot när någon kund gapade, skrek och hotade med allmänna reklamationsnämnden, advokat etc. etc. så hänvisade jag strikt till lagen och blev en verklig paragrafryttare. Visst blev jag av med kunden då - men det var ju liksom meningen
      Som tur var så hände detta ytterst sällan och det hela kunde lösas i bra samförstånd.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ford_Escort
        • November 2007
        • 291

        #4
        Ja, jag hoppas detta löser sig. Min var ju också knäpptyst i nästan två månader, det är nu för bara någon vecka sedan den började brumma. Men så rengjorde jag den(utan att den var speciellt smutsig) och monterade ihop den igen, men ljudet kvarstår:S

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Du har kvar kvittot hoppas jag ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            min pump brummar och knattrar också. har en fluval1
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • Ford_Escort
              • November 2007
              • 291

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Du har kvar kvittot hoppas jag ?
              ja, det var han noga med att poängtera vid köpet. "Nu har du 2 års garanti, jag häftar kvittot här i locket på asken"

              Nu när man behöver en ny så är dom helt tvära.....

              Kommentar

              • Ford_Escort
                • November 2007
                • 291

                #8
                Ursprungligen postat av Naugthy
                min pump brummar och knattrar också. har en fluval1

                Har du kvittot kvar så är det bara att byta den. Garanti är garanti. Men du kanske gillar missljud, det kan jag ju omöjligt veta....

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Nix, ni får läsa Kjells inlägg lite bättre.
                  Garanti betyder faktiskt INTE att man automatiskt får en ny vara, utan att affären ska avhjälpa felet. De har faktiskt lagen på sin sida om de vill pröva att reparera den. Reparationen ska ske på skälig tid, vilket kan betyda lite längre tid på sommaren, när det är semesterstängt etc.
                  Affären ska ju kontakta tillverkaren i sin tur, eller en av tillverkaren godkänd reparatör.

                  Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar, och det är ju knappast affärens fel. Den affär eller firma som bara kan langa fram ersättningsexemplar gång på gång finns inte.
                  Men som Kjell också skriver så kan en affär ha reservdelar, och låneexemplar,som en service, men det lär man knappast få om man är otrevlig och påstridig.
                  Dessutom är det inte affären som lämnar garanti utan tillverkaren.
                  Ford Escort kan ju pröva att kontakta dem direkt
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Nix, ni får läsa Kjells inlägg lite bättre.
                    Garanti betyder faktiskt INTE att man automatiskt får en ny vara, utan att affären ska avhjälpa felet. De har faktiskt lagen på sin sida om de vill pröva att reparera den. Reparationen ska ske på skälig tid, vilket kan betyda lite längre tid på sommaren, när det är semesterstängt etc.
                    Affären ska ju kontakta tillverkaren i sin tur, eller en av tillverkaren godkänd reparatör.

                    Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar, och det är ju knappast affärens fel. Den affär eller firma som bara kan langa fram ersättningsexemplar gång på gång finns inte.
                    Men som Kjell också skriver så kan en affär ha reservdelar, och låneexemplar,som en service, men det lär man knappast få om man är otrevlig och påstridig.
                    Dessutom är det inte affären som lämnar garanti utan tillverkaren.
                    Ford Escort kan ju pröva att kontakta dem direkt
                    Ett litet påpekande bara - i övrigt håller jag med. Konsumentköplagen gäller enbart mellan en privatperson och ett företag (det som säljer). Aldrig mellan 2 företag.
                    Så kunden skall inte kontakta grossisten eller tillverkaren - han kan enbart reklamera till affären han köpt det hos. Om det sedan visar sig vara fel på produkten så är det upp till affären och kräva ersättning från grossisten och sedan till grossisten att kräva ersättning från tillverkaren.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...