Dagens kap!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #31
    Nästan så man börjar undra om du blivit gangbangad nu
    Du skulle ju höra av dig

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #32
      Jag säger bara fy fan va jävla stora papegojorna e..

      Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg som tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 120 typ zoolineramp med 40W Aqua/FloraGlo sköter ljuset.

      Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyra lyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

      Halv sex slängdes akvariet upp och den blöta sanden östes i, vattenfyllde till hälften och dunkade i 60 ml nitrivec innan vi drog igång 2028'an(jävlar vilket bra filter) samt mitt hemmabyggda 1250/1018 och det var dax att plantera växter och lägga ut rötterna och stenarna och och och och och..

      Klockan sex slog jag på vattnet och har nu fyllt så att jag har 15 cm tillgodo, koppade in ancistrusen på 7 cm och dom 2 vändmalarna på 15 respektive 18 cm, kvart över sex var det ciklidernas tur, den största är 22 cm..

      Halv sju var vattnet så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen så klart..) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

      SKÅL!

      Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra, kostnad 200:- för släpet, 40:- för glass..

      __________________________________________________

      Så, klockan är halv fyra.. ..shit lovat grabben att åka ut till admundön och fiska krabbor och bada i morgon tidigt..

      Kollade till fiskarna och vattnet och dom verkar ha det bra, upptäckte att den ena papegojan förlorat ett fjäll..

      Silrören var helt igensatta med bös men i övrigt verkade det tekniska rulla på, rörde tyvärr upp en massa skit när jag rensade silrören och flyttade diffusorutblåset på DIY-1250/1018(vattenkanon) men en bild orkade jag ta..

      300 liters Papegojträsk..

      Nighty..

      Öhh, skulle flytta undan den stora fisktransportlådan som jag även körde växterna i och såg nånting som försökte gömma sig i det lilla gruset och dom få deciliter vatten som var kvar och vad hittar jag nio timmar efter att all annan fisk fått bada.. ..en sjövild kuhliål.. ..plums ner med dig..

      Natti natti..
      Startade morgonen med att fylla upp resterande vatten och tillsatte ytterligare 60 ml nitriviec, riktade om utblåsen så att det blir nån ytcirkulation.

      __________________________________________________

      Morning glory..

      10 minuter efter temperarat vattenbytet(höjde temperaturen till 26)började två av papegojorna att "pussas?" så om det är en revirstrid eller lek har jag ingen aning om men det blir ingenting med det, dom ska vara lugna och fina den närmaste tiden annars blir det skiljeglas i karet..

      Sen får jag lov att säga att det är ena fräka firrar, deras födosök nu över botten är hur snyggt som helst och cikliderna är pigga och aktiva.

      Min plan nu är att räkna akvariet som nystartat så det ska bli intressant hur länge jag klarar av att snåla med maten(dom kan verkligen konsten att tigga mat..)

      Nu ska jag väcka grabben och sticka och bada, hej hej!
      Senast redigerad av Gaffel; 31 May 2008, 08:32.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        #33
        Vad kul att allt gock bra! (Bara jag som notera att den alltid så snabbe gafflen inte ens nämnde våra påhopp om gb :P). Kommer bli klockrent det karet, du verkar ha fått sjukt mycket grejor till också. Mer bilder!
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #34
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Jag säger bara fy fan va jävla stora papegojorna e..

          Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg som tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 120 typ zoolineramp med 40W Aqua/FloraGlo sköter ljuset.

          Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyra lyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

          Halv sex slängdes akvariet upp och den blöta sanden östes i, vattenfyllde till hälften och dunkade i 60 ml nitrivec innan vi drog igång 2028'an(jävlar vilket bra filter) samt mitt hemmabyggda 1250/1018 och det var dax att plantera växter och lägga ut rötterna och stenarna och och och och och..

          Klockan sex slog jag på vattnet och har nu fyllt så att jag har 15 cm tillgodo, koppade in ancistrusen på 7 cm och dom 2 vändmalarna på 15 respektive 18 cm, kvart över sex var det ciklidernas tur, den största är 22 cm..

          Halv sju var vattnet så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen så klart..) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

          SKÅL!

          Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra, kostnad 200:- för släpet, 40:- för glass..

          __________________________________________________

          Så, klockan är halv fyra.. ..shit lovat grabben att åka ut till admundön och fiska krabbor och bada i morgon tidigt..

          Kollade till fiskarna och vattnet och dom verkar ha det bra, upptäckte att den ena papegojan förlorat ett fjäll..

          Silrören var helt igensatta med bös men i övrigt verkade det tekniska rulla på, rörde tyvärr upp en massa skit när jag rensade silrören och flyttade diffusorutblåset på DIY-1250/1018(vattenkanon) men en bild orkade jag ta..

          300 liters Papegojträsk..

          Nighty..

          Öhh, skulle flytta undan den stora fisktransportlådan som jag även körde växterna i och såg nånting som försökte gömma sig i det lilla gruset och dom få deciliter vatten som var kvar och vad hittar jag nio timmar efter att all annan fisk fått bada.. ..en sjövild kuhliål.. ..plums ner med dig..

          Natti natti..
          Startade morgonen med att fylla upp resterande vatten och tillsatte ytterligare 60 ml nitriviec, riktade om utblåsen så att det blir nån ytcirkulation.

          __________________________________________________

          Morning glory..

          10 minuter efter temperarat vattenbytet(höjde temperaturen till 26)började två av papegojorna att "pussas?" så om det är en revirstrid eller lek har jag ingen aning om men det blir ingenting med det, dom ska vara lugna och fina den närmaste tiden annars blir det skiljeglas i karet..

          Sen får jag lov att säga att det är ena fräka firrar, deras födosök nu över botten är hur snyggt som helst och cikliderna är pigga och aktiva.

          Min plan nu är att räkna akvariet som nystartat så det ska bli intressant hur länge jag klarar av att snåla med maten(dom kan verkligen konsten att tigga mat..)

          Nu ska jag väcka grabben och sticka och bada, hej hej!
          härligt att allt gick bra.
          inget dåligt kap du gjorde, sen att de var lite arbete med att flytta är sånt man får ta.
          hur stora blir papegojorna? ser rätt stora ut redan =)

          lycka till med allt.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #35
            Tack allesammans,
            enl artbeskrivningen(som upplevs som en smula fientlig.) blir dom upp till 25 cm långa
            men det finns akvarister som har påvisat exemplar som har blivit mycket större.

            Känner mig rätt trygg med akvariet, fiskarna är som sagt lätt observerade och dom uppvisar inga som helst orostecken.

            Känner att jag med lätthet skulle kunna gå på blundern att släppa den stränga kosthållningen´och köra på som vanligt eftersom jag jag är rätt säker på att jag har en väl etablerad bakterieflora "up n' running" men i morgon blir det matning och jag ska faktiskt prova på att fingermata dom med waffers en och en, bara att hoppas att det inte blir huggsexa, är fortfarande lite orolig över vilken mängd foder jag kan ge i ett sånt här tidigt skede men jag kör väl "en Lasse" och snålmatar ett par miniflisor per papegoja.

            Nu ska jag gå och lägga mig i badkaret med svalt vatten och upplöst koksalt, låg nämligen ute på admundön och läste bok i 3 timmar i gassande solsken..

            Over and out!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #36
              - Trevlig läsning detta. Inte nog med att det är informativt. Det är underhållande oxo
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #37
                Fan vad najs Gaffel, Lova oss fler bilder
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #38
                  Livet är ett helvete, i alla fall när man likt en turist i tillvaron i svalkande bris legat och läst en bok i solen ute på en klippa vid havet i tre timmar, jag var inte ens törstig när ex svärmor informerade att nu var faktiskt klockan redan halv två och det var dax att packa ihop, kände mig göra pigg och allert efter att ha haft lite barnvakt och kunnat glömma mig bort och bara sjunka ner i en bra deckare..

                  Skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!

                  Hade jag varit en akvariefisk på zoopet så hade jag just nu legat i ett mörkt svalkande karantänbad med ständig tillsyn av en yppig blondin och blivit handmatat räkmix och artemia..

                  Ska tappa upp ett svalt bad med ett par nävar löst koksalt(antiseptiskt), får la tejpa fast en snorkel om man skulle somna..

                  Håll till godo med lite bilder på killarna och tjejerna från papegojträsket, letar du efter skärpa, fokus och en intressant ljussättning så finns det folk som inte gör annat än att fotografera..

                  Papegojträsk1.1
                  Papegojträsk1.2
                  Papegojträsk1.3
                  Papegojträsk1.4

                  Goodnight!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #39
                    Lite orolig, ingen ammonium/ammoniak eller nitrit men pH har rasat till 6.5 hos cikliderna så vattnet börjar bli surt.

                    Noll koll på både KH och gH eftersom just dom två testflaskorna är defekta, köpa nya i morgon.

                    Birdy namnam..
                    Senast redigerad av Gaffel; 01 June 2008, 23:23.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • MK57
                      • September 2006
                      • 197

                      #40
                      J*vlar vad stora papegojorna är!
                      Diskus+malar=skoj

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #41
                        Skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!


                        Ajajaj.. Det där låter inte gott..!
                        Tur att du har ett nytt kar att tänka på...

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #42
                          Nja vi var faktiskt ute på admundön idag igen och stekte oss, lika bra att fixa en andra gradens när man redan har börjat, halvmesyrer är för politiker..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #43
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Nja vi var faktiskt ute på admundön idag igen och stekte oss, lika bra att fixa en andra gradens när man redan har börjat, halvmesyrer är för politiker..
                            Hahaha!!
                            Sanning.. gäller för min hyresvärd också..

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #44
                              - Jepps! Stora fiskar. Men. Vad är det för gigantisk växt? Javaormbunke? Så stor!
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Ingen aning ännu faktiskt, det är från en och samma planta, den skickar ut "jordlöpare" ungefär som kvickrot och förökar sig och växer som ogräs enl förre ägaren.
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...