Illa behandlad i zoobutiken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    #16
    En kompis till mig gick in i en affär här i stan ägaren kallas för Vimmelkant (heter vimmerman) min kompis skulle ha ett par fiskar och han gick en runda i butiken först och fick se en bur med råttor i och alla råttorna hade skabb....han gick bort å sa jag vill ha sånna fiskar så hon i kassan tog med sig håv och påse...sen när dom stod å fiskade upp fiskarna sa han till henne...är ni dumma i huvudet ett ser ni inte att alla råttorna har skabb ?...svaret han fick ? hur många fiskar ska du ha ? ifall du lovar att aldrig mer komma in här så bjuder jag på fisken...då sa han ..jag har pengar med mig...

    Helt rätt som du gjorde å skicka tillbaka ett brev!!!..man skulle "skämtat" tillbaka ....jag sitter i styrelsen för stockholms djurklubb eller nått.... undrar vad chefen hade sagt då

    Kommentar

    • Wieder
      • October 2007
      • 131

      #17
      Ursprungligen postat av Härja
      Idag var jag i en av stockholms största zoobutiker... Jag skulle lämna till baka fiskar jag inte hade plats för längre. Det var ca 20 tetror. Killen som jobbar där tar upp påsen och säger, jo de kan vi vi emot, mina fiskar hemma är hungriga...
      Vem som helst som inte är socialt efterbliven fattar ju att det där är ett skämt. Sluta vara så jäkla känsliga hela tiden.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Som affärsbiträde säger man inte så. Okej till någon man känner men det kan lätt tolkas fel. Jag hade nog oxå reagerat faktiskt. Känns inte speciellt proffsigt av säljaren.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Wieder
          • October 2007
          • 131

          #19
          Ursprungligen postat av Nina82
          Som affärsbiträde säger man inte så. Okej till någon man känner men det kan lätt tolkas fel. Jag hade nog oxå reagerat faktiskt. Känns inte speciellt proffsigt av säljaren.
          Och vem är du att bestämma vad man får säga eller inte?
          Och ja, det kan lätt tolkas fel, ungefär som att någon tolkade Nogger Black som rasistisk. Vem som helst fattar ju att det med fiskarna var ett skämt. Jag skulle skrattat i alla fall, folket i den här tråden borde sluta vara så humorbefriade och sossiga.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Ja, det är en sak om de i affären där jag brukar handla säger så, eftersom jag är tjenis med dem. Men till en helt främmande kund, då får det verkligen framgå av tonfall och annat att man bara skojar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Man kommer längre med vänlighet ev påfylld med lite bestämdhet än aggresivitet
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #22
                Ursprungligen postat av Wieder
                Vem som helst som inte är socialt efterbliven fattar ju att det där är ett skämt. Sluta vara så jäkla känsliga hela tiden.
                Inte alls säkert. Kan mycket väl se en inbiten akvarist som håller upp påsen och frånvarande säger meningen, med sina rovfiskar hemma i öm omtanke.

                Det är lätt att bli insnöad i fackspråk och ta saker som pH-värden och vattenmängdskrav som självklarheter för varje art man känner till. Nybörjarna (även de nybörjare som haft akvarie länge) har dock ingen aning om vad man pratar om, så det är lätt att man skrämmer bort dem.

                Jag vet själv hur det var för bara något halvår sedan, då hade jag ingen aning om nåt och ville ha diskus och slöjstjärt ihop () och det tog en del mod att regga mig här på forumet. Jag kände att det bara var latin hit och vattenvärdet dit, fattade inget.

                Jobbar man i en butik ska man vara serviceinriktad, både mot djuren och kunden. De ska må bra av varandra, inte åt ena eller andra hållet.

                Kommentar

                • Koksalt
                  • November 2007
                  • 498

                  #23
                  Ursprungligen postat av Wieder
                  Och vem är du att bestämma vad man får säga eller inte?
                  Och ja, det kan lätt tolkas fel, ungefär som att någon tolkade Nogger Black som rasistisk. Vem som helst fattar ju att det med fiskarna var ett skämt. Jag skulle skrattat i alla fall, folket i den här tråden borde sluta vara så humorbefriade och sossiga.
                  Du jobbar uppenbarligen inte i ett serviceyrke.. För där handlar ALLT om att kunden ska vara nöjd och glad så dom kommer tillbaka. Att skämta med kunder är inte OK, om nu inte som MickeA säger, att man känner dom väldigt, väldigt väl.

                  Sen att dra en parallel till Nogger black är ju absurd, för det handlar om service och nöjda kunder, inte nån ståup-show.
                  Att komma till en affär där dom inte tar sin arbetsuppgift på allvar, går fetbort för mig. Hur det än är, du betalar för ett leende och ett trevligt bemötande inte spydigheter och ironier.

                  Och dessutom så lär alla jag känner få veta vilken usel butik det är...
                  En klassiker inom serviceyrken är: "Är du nöjd så berättar du för 1, är du missnöjd så berättar du för 7"....
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                  Kommentar

                  • Maleficum
                    • January 2008
                    • 89

                    #24
                    Ursprungligen postat av Koksalt
                    Du jobbar uppenbarligen inte i ett serviceyrke.. För där handlar ALLT om att kunden ska vara nöjd och glad så dom kommer tillbaka. Att skämta med kunder är inte OK, om nu inte som MickeA säger, att man känner dom väldigt, väldigt väl.

                    Och dessutom så lär alla jag känner få veta vilken usel butik det är...
                    En klassiker inom serviceyrken är: "Är du nöjd så berättar du för 1, är du missnöjd så berättar du för 7"....
                    Håller med dig. När jag besöker en butik vill man ju ha bra hjälp och vänlighet. Som senast jag skulle köpa hö i en zoobutik. De har normalt sätt bara små säckar som de säljer men nu när min kanin har ungar äter de nästan en hel sån säck per dygn! Så fråga om jag kunde köpa en större säck. Och då fixa dem så jag fick köpa en hel bal hö! Jättehjälpsamma och trevliga och självklart går man ju gärna dit igen.
                    Det är endast en djuraffär jag tål skämt och liknande ifrån och det är bara för att det är min bästa kompis plus hennes syskon som jobbar där och dom känner jag ju rätt bra så då kan man skämta på om mycket.
                    He who fights and runs away will live to fight another day.
                    (\_/) (\_/)
                    (^^) (^^)
                    (’’)(’’) (’’)(’’)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Koksalt
                      Du jobbar uppenbarligen inte i ett serviceyrke.. För där handlar ALLT om att kunden ska vara nöjd och glad så dom kommer tillbaka. Att skämta med kunder är inte OK, om nu inte som MickeA säger, att man känner dom väldigt, väldigt väl.

                      Sen att dra en parallel till Nogger black är ju absurd, för det handlar om service och nöjda kunder, inte nån ståup-show.
                      Att komma till en affär där dom inte tar sin arbetsuppgift på allvar, går fetbort för mig. Hur det än är, du betalar för ett leende och ett trevligt bemötande inte spydigheter och ironier.

                      Och dessutom så lär alla jag känner få veta vilken usel butik det är...
                      En klassiker inom serviceyrken är: "Är du nöjd så berättar du för 1, är du missnöjd så berättar du för 7"....
                      Helt rätt - kunden har alltid rätt hur jäkla fel dom än har och hur ini helskotta dåligt dom än sköter sina fiskar. Det var anledningen till att jag tröttande på att ha akvarieaffär.
                      Detta skrivet i största allmänhet och definitivt inte utifrån detta fall eftersom jag inte känner till det.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • taxidermy
                        • January 2007
                        • 298

                        #26
                        Gör ett besök i Södermalms akvariebutik istället.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #27
                          Ursprungligen postat av Whistler84

                          Det är lätt att bli insnöad i fackspråk och ta saker som pH-värden och vattenmängdskrav som självklarheter för varje art man känner till. Nybörjarna (även de nybörjare som haft akvarie länge) har dock ingen aning om vad man pratar om, så det är lätt att man skrämmer bort dem.

                          Jag vet själv hur det var för bara något halvår sedan, då hade jag ingen aning om nåt och ville ha diskus och slöjstjärt ihop () och det tog en del mod att regga mig här på forumet. Jag kände att det bara var latin hit och vattenvärdet dit, fattade inget.
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Låter spännande och lite ovanligt det här.

                          Men du bör nog läsa på beskrivningarna av de fiskar du har tänkt på. Ett litet tips på vägen Kolla rekommenderad vattentemperatur för Slöjstjärtar och Discus
                          Det är glädjande när man kan vara till hjälp
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #28
                            Man får lätt uppfattningen att de "stora" zoobutikerna med akvarieavdelning är dåliga, men jag vill inflika att så inte är fallet.
                            Jag vill ge beröm till ZooZity i Malmö, en jättezoobutik med fin akvarieavdelning, med mycket bra service och bra urval.
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #29
                              Kan bara fylla i att Fyra Tassar i Linköping, som är en stoor Zoobutik, har särskild "fisk personal" som kan sina saker och från och till direkt avråder kunder från att handla särskilda fiskar till sina akvarium.

                              När "fisk personalen" av någon anledning inte är närvarande hoppar ägarinnan själv in i rollen. Hon kompenserar sitt något mindre kunnande med en ärlighet som jag är imponerad av.

                              Dessa erfarenheter har jag fått när jag smugit omkring i bakgrunden och lyssnat. Jag är för mycket tjenis med dom så att man inte behandlas som en "vanlig" kund numera.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Annaica
                                • February 2006
                                • 1177

                                #30
                                Den största zoo butiken här i stan har en bra akvarie avdelning med personal som verkligen har akvarie kunskaper! Har blivit trevligt bemött där från första besöket och när jag fick problem med mina kar och ringde dit i panik så hjälpte de mig så gott de kunde.

                                Så det finns butiker som inte enbart är inriktade på akvarier som är riktigt bra.
                                Räkbiten


                                Kommentar

                                Arbetssätt...