Bästa akvarieboken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Bästa akvarieboken?

    Ärligt talat.. De flesta böcker om det här är ju totalt kass.. Hittade en gammal bok på biblioteket som var ganska bra som handlade mer om vatten och sånt.. men det måste väl finnas nån ny bra bok med bilder om hur man sköter akvariet så man inte behöver sitta och gissa hur olika alger tex kan tänkas se ut.. Kom igen nu.. vill veta vilken bok om akvarier ni tycker är allra bäst.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du hittar en del boktips på denna Zoopet sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...139&Itemid=190
    Det kommer dock ut rätt få akvarieböcker på svenska
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av AquaGold
      Ärligt talat.. De flesta böcker om det här är ju totalt kass.. Hittade en gammal bok på biblioteket som var ganska bra som handlade mer om vatten och sånt.. men det måste väl finnas nån ny bra bok med bilder om hur man sköter akvariet så man inte behöver sitta och gissa hur olika alger tex kan tänkas se ut.. Kom igen nu.. vill veta vilken bok om akvarier ni tycker är allra bäst.
      Har en del PDf böcker på engelska som e ganska bra, men annars så är alla mina svenska akvarieböcker mest till för att skratta åt om man läser om inredning o skötsel.
      Det är inte mycket om artbeskrivning som stämmer i dom heller.
      Men jag är ändå väldigt förtjust i IPC stora akvariebok, utgiven 1970.
      (Många bilder både på växter o fisk.)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Har en del PDf böcker på engelska som e ganska bra, men annars så är alla mina svenska akvarieböcker mest till för att skratta åt om man läser om inredning o skötsel.
        Det är inte mycket om artbeskrivning som stämmer i dom heller.
        Men jag är ändå väldigt förtjust i IPC stora akvariebok, utgiven 1970.
        (Många bilder både på växter o fisk.)
        IPCs stora akvariebok var mycket bra när den kom för nära 40 år sedan, men på dessa år har det hänt oerhört mycket inom akvariehobbyn och det finns en hel bunt med svenska böcker som är bra mycket bättre.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 April 2008, 21:58.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          IPCs stora akvariebok var bra när den kom för 35 år sedan, men på dessa 35 år har det hänt oerhört mycket inom akvariehobbyn och det finns en hel bunt med svenska böcker som är bra mycket bättre.
          Jo det finns säkert massor med böcker som jag missat. (förmodligen internets fel)
          Men jag tycker fortfarande att IPCn håller lite mått...
          Måste varit kul att få upplevt den som "aktuell akvarist".

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Jo det finns säkert massor med böcker som jag missat. (förmodligen internets fel)
            Men jag tycker fortfarande att IPCn håller lite mått...
            Måste varit kul att få upplevt den som "aktuell akvarist".
            Jo men utbudet på böcker är idag oerhört mycket bättre än det var då.
            Brukar 2 ggr om året köpa in ett gäng engelska akvarieböcker från Amazon - vardera gången 20-30 st (har just nu 28 böcker på väg) och utöver det brukar det bli ett 10-tal tyska per år + 5-6 svenska.
            På den tiden var det en stor händelse när någon ny akvariebok dök upp och jag håller helt klart med om att IPC var före sin tid när den kom, men kanppast inte längre.
            En annan bok som Hellmut Pinters "Odling av Akvariefisk" från 1967 har visserligen en väldigt ålderdomlig layout, men texten håller fortfarande.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #7
              Jag lånade en akvarieguide på biblioteket i samband med att jag skaffat mitt 60-liters. Jag tyckte den var så bra att jag sedan köpt den.
              Den är skriven av en....hrm Kjell Fohrman... någon som känner till honom?
              En annan bok jag har (har bara två) är Stora Akvarieguiden av John Dawes. Tycker även den är väldigt givande

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag är också en som verkligen gillar Kjells bok. Den är enkel att förstå och klurar inte ihop i en massa knasigheter man inte fattar och behöver ytterligare böcker för.

                Dock skulle jag önska några ytterligare böcker i hyllan, en med endast malar, en med fisk och en med växter.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av AllaFiskar
                  En annan bok jag har (har bara två) är Stora Akvarieguiden av John Dawes. Tycker även den är väldigt givande
                  Ja den är riktigt bra, kan rekommenderas - John är också en trevlig prick
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...