Välja hemförsäkring till bostadsrätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Välja hemförsäkring till bostadsrätt

    Jag läste just de svar zoopet fått av lite olika försäkringsbolag angående akvarium som går sönder och orsakar vattenskador. Minns dock att detta har legat ute i ganska många år och undrar om svaren är aktuella.

    Någon som har erfarenhet av vattenskador och försäkringsbolag? Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa med detta!

    De får inte ha massa klasuler som innebär att akvariet måste vara i nyskick. Dessa innebär ofta att de som inte håller tätt ej är att betrakta som fackmannamässigt underhållna/monterade och täcks därför inte. Dvs verkar många försäkringar som ofta annars vara värdelösa när de väl behövs.

    Mitt akvarium är ganska nytt men omlimmat en gång. Skulle det läcka gissar jag på att många försäkringsbolag skulle neka ersättning enligt ovanstående argument. Jag har dessutom barn så åker en leksak genom glaset bör det täckas också.

    Finns det någon som har erfarenhet av vattenskador och försäkringsbolag som kan rekommenderas? Någon som har erfarenhet av skada orsakat av läckande hemmabyggen?
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Inga erfarenhetr än så länge, tack och lov!!
    Nu bor vi i hyresrätt, men svaret kan vara intressant ändå?

    Inför inköpet av 375 liters så tog jag kontakt med dom och frågade tusen frågor. Tanken var att vi kanske behövde "uppgradera" vår försäkring. Sa som det var, vi hade köpt ett begagnat 375 liters och ville kolla hur vår försäkring såg ut och om den behövdes kompletteras. Fick till svar att vår ordinarie hemförsäkring täcker både skador på fastigheten (eller rättare sagt det går in och täcker självrisken för fastighetsägarens försäkring, typ) och skador som uppkommer på vårt materiell samt även till ersättning av akvariet. Enligt den jag pratade med, så var det oavsett om karet var nytt eller omsilikonerat, de gjorde ingen skillnad. Försäkrat som försäkrat.
    Med allriskförsäkringen täcks även de konstiga olyckorna. Allt inbakad i vanliga hemförsäkringen.
    Har bra erfarenhet av försäkringsbolaget i fråga sedan tidigare, så jag litar verkligen på dem.

    Detta var Länsförsäkringarna Dalarna och kan ju skilja sig mellan länen. Dessutom skiljer sig ju BR från HR, men väl värt att kolla upp tycker jag iaf..
    Det är en djungel med försäkringar!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      mammasnyakille här på zoopet fick läck på sitt kar nyligen, du kan säkert fråga honom lite saker.

      Jag har hört runt lite och jag fattar det såhär..

      Om karet bara gåt läck, spricker utan att du har gjort något (Tex att det inte står i lod) Så säger försäkringsbolaget troligen nej, dom tycker att det ska gå på garntin.

      slänger ditt barn en tex en kundvagn in i karet och det går sönder så täcker ju den drummelförsäkringen det...
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Redan när den artikeln skrevs så var kunde bedömningarna variera även inom ett försäkringsbolag så egentligen finns bara ett råd att ge - ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller. Bara för att en person här skriver att han fått ut allt eller inget från sitt bolag så finns det inget som säger att samma gäller hos ditt bolag.

        Tror inte att något bolag har krav på att akvariet skall vara i nyskicka som du skriver - däremot anger en del att det skall vara fackmannamässigt gjort och med det vill de väl gardera sig mot dåliga hemmabyggen. Men är det fabrikstillverkat akvarium så går man säker, har någon limmat det åt sig så är det väl ingen risk om det är limmat av någon som gör det proffesionellt (se till att du har kvitto som visar detta).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Raketforskaren
          • March 2006
          • 170

          #5
          I den här tråden kan man kanske få lite intressant information.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Redan när den artikeln skrevs så var kunde bedömningarna variera även inom ett försäkringsbolag så egentligen finns bara ett råd att ge - ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller. Bara för att en person här skriver att han fått ut allt eller inget från sitt bolag så finns det inget som säger att samma gäller hos ditt bolag.

            Tror inte att något bolag har krav på att akvariet skall vara i nyskicka som du skriver - däremot anger en del att det skall vara fackmannamässigt gjort och med det vill de väl gardera sig mot dåliga hemmabyggen. Men är det fabrikstillverkat akvarium så går man säker, har någon limmat det åt sig så är det väl ingen risk om det är limmat av någon som gör det proffesionellt (se till att du har kvitto som visar detta).
            Min tanke är ju att dom får lätt att hävda att det är oproffisionellt gjort om det börjar läcka. Och man får svårt att argumentera emot

            Vad gäller drulle(drummel)försäkring så tycker jag att ni som har det ska kolla upp dessa. Dessa är avsedda främst för direkta skador. I detta fall själva akvariet och inte de vattenskador som kommer på köpet. Detta svor en säljare gällde alla bolag som han kunde komma på när jag berättade för honom hur värdelös den var för en akvarist.

            Moderna försäkringar lurade på mig min nuvarande + drulle. De lovade vackert för 1 år sedan. Skickade e-mail till dem med zoopets frågor nu ett år senare och de verkar plötsligt värdelösa. Kanske skulle ha lusläst men man tar oftast folk för ärliga.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Min tanke är ju att dom får lätt att hävda att det är oproffisionellt gjort om det börjar läcka. Och man får svårt att argumentera emot
              Som jag skrev ovan - är det fabrikstillverkat eller limmat av ett proffs (och du har kvitto) så kan de knappast hävda att det är oprofessionellt gjort. Däremot kan det vara problematiskt om det är ett "hemmabygge"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Folksam sa när jag ringde att det räcker med ett litet tillägg som jag redan hade eftersom jag har haft akvarium förrut. Då bodde jag i lägenhet med en person under mig. Vanlig försäkring täckte mina vattenskador om jag inte hade haft skäl att misstänka att karet skulle börja läcka.
                T ex att det var i väldigt dåligt skick.
                Den billiga tilläggsförsäkringen täckte vattenskador hos grannen under!!! Flera hundra liter lär ju rinna ner till honom och vanlig försäkring täcker inte det..
                (Minst 200 000 i renoveringskostnader då och det var säkert 10 år sen!!!)

                Men som sagt.. Detta sa Folksam för ett år sedan.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  som Katharina säger så rekommenderar jag dig till att skaffa en tilläggsförsäkring (iaf om du ska ha folksam) då täcker det allt.

                  Något att tänka på även om man inte har akvarium är att vanlig hemförsäkring inte täcker fönsterna i bostaden, det fick vi reda på först efter vi hade fått inbrott
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Raketforskaren
                    • March 2006
                    • 170

                    #10
                    Men skaffa inte en tilläggsförsäkring innan du har undersökt att du har det behovet. Det är väl onödigt att betala extra för något som redan täcks in av hemförsäkringen?!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raketforskaren
                      Men skaffa inte en tilläggsförsäkring innan du har undersökt att du har det behovet. Det är väl onödigt att betala extra för något som redan täcks in av hemförsäkringen?!
                      Jag tror att det handlar om 100 kr per år eller något sådant löjligt... Drulle bör man ju ha också om man råkar ha sönder karet med vatten i...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Raketforskaren
                        • March 2006
                        • 170

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Jag tror att det handlar om 100 kr per år eller något sådant löjligt... Drulle bör man ju ha också om man råkar ha sönder karet med vatten i...
                        Ja, självklart är 100 kr en piss i havet. Men, om det nu skulle vara så att det faktiska försäkringsskyddet inte ökar så är ju t.om. 100 kr ett riktigt rövarpris.

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raketforskaren
                          Ja, självklart är 100 kr en piss i havet. Men, om det nu skulle vara så att det faktiska försäkringsskyddet inte ökar så är ju t.om. 100 kr ett riktigt rövarpris.
                          Överhuvudtaget anser jag att försäkringsbolagen borde hamna hos konsumentverket så ofta att de stoppades helt från att lura folk. Vi har själva blivit rejält blåsta många gånger med garage, förråd osv som blir inbrott, vattenskadat osv.. Man får inte ha blitt eller blatt i garaget.. osv...

                          Men. När det kommer till hemförsäkring så ska jag ha en och gärna det bästa. Jag har en där reseförsäkring ingår och alla som bor här är försäkrade i hemmet genom den försäkringen.. Men därutöver har jag tecknat drulle om jag tappar något på den nya tv t ex och denna akvarietilläggsförsäkring.. Mycket prisvärda båda två. Om jag inte har dem så kan jag ge mig sjutton på att det skulle hända något...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            If

                            Tack alla.
                            Om jag förstått er rätt så är folksam med tillägg ett säkert kort så länge det inte är i jättedåligt skick. Detta nedan är folksams svar zoopets frågor

                            Folksam - Allrisk ersätter ej skada som består i självförstörelse, t.ex. självsprickor, slitage, färg och formändring. Allrisk ersätter inte skada genom felaktig bearbetning, reparation eller rengöring. Skadan skall vara plötslig och oförutsedd.

                            Detta känns ju inte skottsäkert så det vore kul(eg inte alls kul) om någon med hemmabygge har erfarenhet av läckage.

                            Mitt akvarie är ett dala zooline 720l som jag köpt beg. Jag misstänker att det är omlimmat och vill inte betala 200 000 om det börjar pissa.

                            Läser man på zoopet verkar faktiskt IF vara bästa alternativet. Dock får skadan inte vara uppsåtlig. Undrar vad som gäller om man har barn? Kanske ska kika närmare på IF
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            Arbetssätt...