Odlare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Odlare

    De som känner mig och de som diskuterat med mig här på forumet kan nog inte ha missat hur räk-intresserad jag är

    Än så länge har jag inte direkt räkor i den skala att jag kan sälja något... men funderingarna finns ju absolut där; att jag en dag skall sälja just räkor.

    Det är inte något jag tror att jag kan tjäna såpass mycket pengar på att jag kan jobba endast med det utan det får snarare bli en trevlig bieffekt av min räkhobby.

    Dock är mitt intresse att sälja direkt till butiker större än att sälja direkt till privatpersoner (som jag nog kommer göra ändå... )

    Kommer väl dröja flera år innan jag kan kalla mig räk-odlare på riktigt, men man kan ju få drömma lite

    Om man skulle bli räk-odlare och inrikta sig på att sälja till butiker... borde jag själv starta företag då? Kanske smidigast att sköta faktureringen på det viset än att de köper av mig med svarta pengar? Sedan är det ju långt ifrån alla butiker som köper från privatpersoner (även om jag är det med eller utan företag).

    Är det någon som vill ge mig lite tips och ideer för att spä på mina framtidsdrömmar något?
    Räkbiten


  • cattus
    • August 2007
    • 167

    #2
    När du säljer till butik(och butiken inte vill betala svart) så måste du skriva på ett kvitto med namn och personnummer. Därmed så finns du med i företagets bokföring och vid en revision av skattemyndigheten kan dom granska dig också, att du tagit upp inkomsten som inkomst av hobbyverksamhet. Så för en kassabok över inkomsterna, men fördelen är att du kan dra av utgifterna också. Du kan inte få tillbaka pengar, men du får skuja en förlust frammåt till nästa år om du skulle gå i vinst då istället. Har du ett företag så måste du lämna in årsbokslutbokslut, registrera för moms mm. Så så länge du inte går med en hel del vinst som hobbyverksamhet så håll det på hobbynivå... det är enklare.
    Allt går om man vill...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har du ett företag måste du också ha genomgått en av SJV godkänd utbildning och du måste även ha en av Miljö och Hälsa godkänd lokal samt årligen besiktigas av Miljö och Hälsa. Allt detta kostar rejält med pengar så om du inte skall satsa rejält rekommenderar jag dig att iställer göra som cattus skriver dvs ta upp det som hobbyverksamhet i deklarationen.
      Om det sedan utvecklas bra och omfattningen blir hyfsat stor kan det vara värt att ta ett steg till.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Tack för tipsen!
        Räkbiten


        Kommentar

        Arbetssätt...