Aquaspotting

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Aquaspotting

    Är det bara jag som reagerar när det dyker upp ett akvarium i ett oväntat sammanhang, tex i filmer, böcker, reklam och media? Som ropat Gud vad snyggt med svart silikon! till sambon när ett akvarium dyker upp i bakgrunden på CSI?

    Antagligen är jag helt fuktskadad. Men jag väljer att hellre se det som att jag är något viktigt på spåren; akvaristikens väg mot världsherravälde.

    Därför tänkte jag vi kunde samla våra akvaristiska iaktagelser i den här tråden. Har du sett en referens till akvaristik på ett oväntat ställe så skriv om det här!
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    TV-serien Joey

    OK, jag börjar med ett exempel ur TV-serien Joey. Som ni säkert vet är Joey en spin-off från Vänner. Karaktären Joey är en kämpande skådespelare i Hollywood.

    I ett avsnitt får Joey en stor roll med mycket bra betalt. Trots att han uppmanas vara försiktig med pengarna impulsköper han genast en gigantisk lyx-lastbilsdragare. När han kör omkring i den pekar han plötsligt mot vad man förstår är en reklamskylt och utropar något i stil med:

    "Custom aquarium tanks! I must get one of those!"

    Det var länge sedan jag såg avsnittet så citatet är inte ordagrant.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 January 2008, 15:54.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Underdog

      Redan på första sidan i Torbjörn Flygts roman Underdog frågar berättarjaget Johan sin storasyster Monica om han får mata fiskarna (-Ge dem inte för mycket) och vad han får om han gör rent akvariet (-Inget).

      Några sidor längre fram får vi veta att Johan glor på guppierna när han gör sin matteläxa och att akvariet står i fönstret eftersom det saknar belysning. I slutet av kapitlet får Johan en utskällning för att han plockat upp fiskarna ur vattnet för att se hur länge de klarar sig på land. -Svärdbärarn också? är hans mammas första reaktion. Sedan beslutar hon för ett straff: -Nu måste vi klippa dig.

      Kapitlet slutar med att Johan ber sin syster om ursäkt för händelsen med fiskarna.

      Underdog vann Augustpriset 2001.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Gills det om man kommer ihåg filmen "A fish called Wanda"?
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Akvarier finns i en del James Bond-filmer, bl.annat Octypussy där det visas ett kampfiskslaggsmål där förloraren blir kattmat
          Senast redigerad av Guy Palm; 12 January 2008, 16:29.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Noblesse

            Ett illustrerat exempel:

            Den här annonsen såg jag när jag bläddrade i Hänt Extra i ett väntrum (jo, det är sant). Lägg märke till akvariet i bakgrunden.
            Bifogade filer
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Olivin & Guy: Bra exempel!
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                I sammanhanget måste ju Kjell Erikssons deckare Prinsessan av Burundi nämnas.
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ännu ett illustrerat exempel. En konsertposter jag såg på stan. En koi-buss.
                  Bifogade filer
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Jag reagerar med kraftigt när jag ser ett akvarium i en film.
                    Kan komma på mig själv med att tappa handlingen totalt o bara önskat jag fått se mer av akvariet.
                    Kommer tyvärr inte på nåt bra exempel, och en fisk som heter Wanda är ju redan nämd.

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Jag reagerar med kraftigt när jag ser ett akvarium i en film.
                      Kan komma på mig själv med att tappa handlingen totalt o bara önskat jag fått se mer av akvariet.
                      Kommer tyvärr inte på nåt bra exempel, och en fisk som heter Wanda är ju redan nämd.
                      Samma här, jag tjuter alltid "ett akvarium!!!" så sambon hoppar högt och även han missar handlingen en stund... Senast var det i "Sjakalen" tror jag, ett akvarium skymtade i bakgrunden vid ett tillfälle mot slutet av filmen.

                      I "Splash" (om någon kommer ihåg den) så är ju huvudpersonen faktiskt "akvarienörd"! Han har ju flera akvarium hemma och ett på jobbet.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #12
                        Hitta Nemo

                        Kul att det är fler som lägger märke till sånt här!

                        Jämte A fish called Wanda som nämnt ovan är naturligtvis Hitta Nemo en av akvariefilmernas höjdare. Som någon skrev på här forumet en gång:

                        Man vet att man är akvarist när man ser Hitta Nemo och undrar varför det inte är någon skummare i akvariet.

                        Hitta Nemo går för övrigt på SVT 1 kl 17.50 i kväll.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #13
                          Var det inte i någon av de gamla Dödligt Vapen-filmerna som Mel Gibson slog sönder ett jätte-saltvattensakvarium? Det reagerade iaf jag på minns jag (hur gick det med fiskarna?)
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            #14
                            Så har vi ju Deuce Bigalow.

                            En helskön komedi. Där går ju också ett akvarium sönder. Men han räddar det mesta om jag inte minns fel. Var ett tag sedan jag såg den
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Har ingen bild, men såg en lite rolig (i avseendet felaktig) reklamanonns för JOZO-havssalt.

                              Det är ett akvarium med bla en guppy en gurami och en guldfisk (om jag mins rätt) som trycker sig mot rutan för där utanför står salt förpackningen med "äkta" havssalt.

                              Man förstår ju tanken med reklamen, men hade det inte varit bättre med en clownfisk eller liknande i karet?
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...