Starta Affär i Framtiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #76
    Ursprungligen postat av Koksalt
    Varför tror du det är så svårt att vara småföretagare i Sverige idag?
    Jo, det var ju det jag försökte förmedla till trådskaparen.. Jag vet precis hur svårt det kan vara...

    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Svårt och krångligt att starta och driva företag - absolut inte. Svårt att leva på verksamheten - ja, om du inte har en riktigt bra affärsidé.
    Efter att ha varit med att starta upp och driva två företag är jag böjd att hålla med. Det är inte alls så mycket byråkrati och papper som många verkar tro.
    En bekant som startat och lett småföretag i Frankrike, Tyskland och England säger att svensk byråkrati är rena drömmen, särskilt i jämförelse med den franska.
    Det beror på vilken verksamhet.. Tillstånd, rättigheter, öppettider och anställda som sagt var...
    Det som är läskigt är känslan av att staten betraktar dig som en potentiell ekobrottsling och om de får för sig att köra en bokföringskoll så kan du hamna på kåken om du inte har koll på vart enda papper...

    Min sambo hade en liten kiosk för en massa år sedan.. Han hade köpt cigg inför jul och nyårhelg för en ansenlig summa. Stressad småföretagare så låser han in ciggen och glömmer att stoppa undan fakturan ordentligt.
    Han får inbrott och när han kommer på morgonen så har de levt rövare och han plockar papper utanför hela kiosken.. Fakturan saknas...

    Han berättar hela händelseförloppet för polisen och kontaktar Swedish Match för att få en fakturakopia men håller ändå på att få fängelse upp till 2 år för bokföringsbrott.. Rättegång och hela kittet... SJUKT, tycker jag... Han var dessutom bara 19 år...
    Klappjakt på den lilla människan och sedan kan de inte ta de stora ekobrottslingarna...

    "Sila mygg och svälja kameler", säger de...
    Senast redigerad av Katharina; 15 January 2008, 08:14.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #77
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Nu har vi aldrig haft anställda och då blir det säkert genast tusen gånger krångligare,
      Det kan du lungt räkna med.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #78
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

        Efter att ha varit med att starta upp och driva två företag är jag böjd att hålla med. Det är inte alls så mycket byråkrati och papper som många verkar tro. Jag blev klart förvånad över hur lite det var, efter allt man hört. Nu har vi aldrig haft anställda och då blir det säkert genast tusen gånger krångligare, men att starta upp och driva en liten rörelse är inte svårt. Det svåra är att leva på verksamheten, men det hänger mer på ens affärsidé än svensk byråkrati.

        En bekant som startat och lett småföretag i Frankrike, Tyskland och England säger att svensk byråkrati är rena drömmen, särskilt i jämförelse med den franska.
        Det är ju det som är problemet.. Att driva ett företag och sin affärsidé är oftast väldigt lätt då du VET vad du ska göra oavsett om det handlar om meka med bilar eller sälja tjänster. Men det är det andra, det runt omkring som är svårt. För hur ofta har en egenföretagare ekonomisk utbildning för att kunna förstå och sköta bokföring, skatter etc? Dessutom så är det ju att man brinner för sin idé och därmed inte vill/kan sätta sig in i det runt omkring. Jag tycker iofs inte heller att man som företagare SKA behöva göra det, då det är verksamheten som är prio ett. Det är där som regeringen kan göra en insats för att underlätta för nya företag. Hjälp med allt runt omkring!
        Senast redigerad av Koksalt; 15 January 2008, 09:15. Anledning: Stavfel
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #79
          Ja eller så kan man vända sig till ett av MÅNGA företag som sysslar med bokföring osv. Ett företag måste ha en revision och där kan inkludera bokföring, bokslut, moms, skatter etc.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Koksalt
            • November 2007
            • 498

            #80
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Ja eller så kan man vända sig till ett av MÅNGA företag som sysslar med bokföring osv. Ett företag måste ha en revision och där kan inkludera bokföring, bokslut, moms, skatter etc.
            Ja absolut, dessa företag lever ju på att hjälpa andra..
            Men då dyker nästa problem upp.. Pengar. Eftersom jag själv jobbat på såna företag så vet jag att dom är bra på att ta betalt för sina tjänster.
            Det blir en konflikt där.. Man måste ha hjälp med "ekonomibiten" för att kunna ägna sig åt sin affärsidé, men det gäller också att få in pengar så du kan betala för hjälpen och det är inte det allra lättaste för ett nystartat företag. Så då hamnar du i en situation där du själv måste sköta allt pappersarbete tills du kan betala för det och då får du ägna en massa tid åt att inte tjäna några pengar..

            Lite moment 22..
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #81
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              Ja eller så kan man vända sig till ett av MÅNGA företag som sysslar med bokföring osv. Ett företag måste ha en revision och där kan inkludera bokföring, bokslut, moms, skatter etc.
              Det ekonomiska är ju som sagt ofta ett problem för nya småföretagare som sagt var och så vitt jag vet tar dessa företag betalt... Tidsbrist är ju också en svårighet för den nya småföretagaren som inte har råd att anställa heller..

              JO... Den perfekta firman måste vi ju ta upp också.. Han som bara sitter som en mellanhand och skickar en faktura till uppdragsgivaren varje månad och en faktura till leverantören av personal varje månad och tar litegrann emellan...
              Men då måste man ju ha kontakterna också...
              Senast redigerad av Katharina; 15 January 2008, 09:42.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #82
                Ursprungligen postat av Katharina
                Det ekonomiska är ju som sagt ofta ett problem för nya småföretagare som sagt var och så vitt jag vet tar dessa företag betalt... Tidsbrist är ju också en svårighet för den nya småföretagaren som inte har råd att anställa heller..
                Jag tror att vi tog 5000kr + moms när jag jobbade med redovisning, för ett bokslut (bokföringen är inkluderad) och deklarationen (skatt och moms). Detta var till en enskild näringsidkare. Det blir dyrare om det är handelsbolag eller AB.

                Men 5000kr + moms är väl inte så mycket om du får allt serverat på fat. Det enda du behöver göra är att betala summan du fått i handen till Skatteverket.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #83
                  Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                  Jag tror att vi tog 5000kr + moms när jag jobbade med redovisning, för ett bokslut (bokföringen är inkluderad) och deklarationen (skatt och moms). Detta var till en enskild näringsidkare. Det blir dyrare om det är handelsbolag eller AB.

                  Men 5000kr + moms är väl inte så mycket om du får allt serverat på fat. Det enda du behöver göra är att betala summan du fått i handen till Skatteverket.
                  Ha ha... Tänk om du inte ens kan ta ut lön i firman då?? Som Kjell mfl beskrev att det ofta är i Zooaffärsbranschen, som denna tråd handlar om..

                  Nej, jag skojar bara.. Visst har du rätt.. Vi kunde bokföring men vi bekostade ändå en revisor som dessutom var ekonomisk rådgivare när vi hade butiken... Det är bland annat tack vare honom som min sambo idag inte sitter med en dyr bilpark i sin budbilsfirma utan bara hyr ut chaufförerna!!!
                  Själv är jag anställd och kommer aldrig mer att ha egen firma!!!
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #84
                    Ursprungligen postat av Koksalt
                    Ja absolut, dessa företag lever ju på att hjälpa andra..
                    Men då dyker nästa problem upp.. Pengar. Eftersom jag själv jobbat på såna företag så vet jag att dom är bra på att ta betalt för sina tjänster.
                    Det blir en konflikt där.. Man måste ha hjälp med "ekonomibiten" för att kunna ägna sig åt sin affärsidé, men det gäller också att få in pengar så du kan betala för hjälpen och det är inte det allra lättaste för ett nystartat företag. Så då hamnar du i en situation där du själv måste sköta allt pappersarbete tills du kan betala för det och då får du ägna en massa tid åt att inte tjäna några pengar..

                    Lite moment 22..
                    Håller med om att det är en jäkla massa onödigt pappersarbete och mycket skulle också kunna förbättras, tyvärr beror ju en stor del av detta pappersarbete på att det fuskas så förbaskat mycket bland småföretagare. Svarta pengar är oerhört vanligt och det gäller inte bara akvaristik/zoo utan de flesta branscher.
                    Blir man egen företagare så innebär det också att man antingen själv måste kunna ekonomi eller så får man köpa den tjänsten - har man inte råd att köpa tjänsten eller kan detta själv så skall man inte starta ett företag - så enkelt är det.

                    Och som jag skrev ovan jag känner till hur det funkar att driva företag i andra länder (har själv haft ett företag i Tyskland och har goda vänner som har egna företag i andra länder) och byråkratin och pappersarbetet är definitivt inte mindre i dessa länder.
                    Jag har även haft anställda i både Sverige (egen företagare i 27 år) och Tyskland (5 år).

                    Bara ett litet exempel. När jag startade mitt GmbH (motsvarande AB) i Tyskland måste man registrera sig hos kommunens notarie. Eftersom jag var ägare till företaget och jag muntligen måste godkänna att jag förstått vilka reglerna är för GmBH så måste jag personligen infinna mig där. Innan hade de frågat om jag kunde tyska och när jag sa nej så innebar det att en av myndigheterna auktoriserad tolk på svenska måste infinna sig (som jag fick betala). Det hjälpte inte att jag sa att jag hade med mig en anställd som pratade flytande tyska och dessutom "svenska".
                    När jag kom dit så läste notarien en mening på tyska och sedan översattes detta av översättaren. Efter varje stycke så frågade notarien om jag förstod. Så höll vi på i fyra timmar eller något sådant innan det var klart. För övrigt var nog den finska översättaren sämre på svenska än vad jag var på tyska.
                    När jag sedan sålde företaget så sa jag att jag pratade tyska men jag visste att han skulle kolla det när jag kom. Så direkt när jag kom dit började jag prata tyska med notarien och eftersom jag började prata så kunde jag ju välja vad vi pratade om och då gick det hyfsat - det hade varit värre om han hade valt ämne och att det då t.ex hade blivit ett förhör om bokföringstermer på tyska eller någor sådant, för min tyska är minst sagt usel.
                    Hur registerar man ett företag i Sverige - man skriver under en blankett och skickar in till PRV.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Koksalt
                      • November 2007
                      • 498

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Håller med om att det är en jäkla massa onödigt pappersarbete och mycket skulle också kunna förbättras, tyvärr beror ju en stor del av detta pappersarbete på att det fuskas så förbaskat mycket bland småföretagare. Svarta pengar är oerhört vanligt och det gäller inte bara akvaristik/zoo utan de flesta branscher.
                      Blir man egen företagare så innebär det också att man antingen själv måste kunna ekonomi eller så får man köpa den tjänsten - har man inte råd att köpa tjänsten eller kan detta själv så skall man inte starta ett företag - så enkelt är det.
                      Svarta pengar är ju ett kapitel för sig, hur man ska komma till rätta med det har jag faktiskt inga bra ideér om. Det går ju inte att skylla på skatter, papper etc. För det kommer alltid att finnas människor som vill ha ut allt som dom tjänar, utan att ha en tanke på att samhället också kostar pengar i form av sjukvård, utbildning, väger osv. ett stort problem är det dock.

                      Håller till viss del med om det du skriver ang pappersarbetet, men jag tror att vi (Sverige) tappar bort en massa duktiga och driftiga människor med bra och vinstgivande ideér då det hela faller på pappersarbetet runt om.

                      Bara ett litet exempel. När jag startade mitt GmbH (motsvarande AB) i Tyskland måste man registrera sig hos kommunens notarie. Eftersom jag var ägare till företaget och jag muntligen måste godkänna att jag förstått vilka reglerna är för GmBH så måste jag personligen infinna mig där. Innan hade de frågat om jag kunde tyska och när jag sa nej så innebar det att en av myndigheterna auktoriserad tolk på svenska måste infinna sig (som jag fick betala). Det hjälpte inte att jag sa att jag hade med mig en anställd som pratade flytande tyska och dessutom "svenska".
                      När jag kom dit så läste notarien en mening på tyska och sedan översattes detta av översättaren. Efter varje stycke så frågade notarien om jag förstod. Så höll vi på i fyra timmar eller något sådant innan det var klart. För övrigt var nog den finska översättaren sämre på svenska än vad jag var på tyska.
                      När jag sedan sålde företaget så sa jag att jag pratade tyska men jag visste att han skulle kolla det när jag kom. Så direkt när jag kom dit började jag prata tyska med notarien och eftersom jag började prata så kunde jag ju välja vad vi pratade om och då gick det hyfsat - det hade varit värre om han hade valt ämne och att det då t.ex hade blivit ett förhör om bokföringstermer på tyska eller någor sådant, för min tyska är minst sagt usel.
                      Hur registerar man ett företag i Sverige - man skriver under en blankett och skickar in till PRV.
                      Ja, det är väldigt lätt att starta ett företag i Sverige, tror det kostar 750:- att registrera en enskild firma. Så att nån form av krav tycker jag att det ska ställas på nyföretagare. Om inte annat för att kanske rensa ut en del av det momsfusk, skattefusk etc. som de oseriösa använder sina enskilda firmor till. Med detta menar jag inte att alla fuskar när dom registrerar företag, utan dom flesta har nog en affrsidé som dom tror på och är villiga att slita hund för. Kanske det skulle funka med nån form av startaegetbidrag för dom, fast i formen av hjälpmedpapperstöd

                      Hoppas att alla som har ideér fortsätter att försöka utveckla dessa till vinstgivande företag!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                      Kommentar

                      • Koksalt
                        • November 2007
                        • 498

                        #86
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Jag tror att vi tog 5000kr + moms när jag jobbade med redovisning, för ett bokslut (bokföringen är inkluderad) och deklarationen (skatt och moms). Detta var till en enskild näringsidkare. Det blir dyrare om det är handelsbolag eller AB.

                        Men 5000kr + moms är väl inte så mycket om du får allt serverat på fat. Det enda du behöver göra är att betala summan du fått i handen till Skatteverket.
                        Det måste jag säga var ett mycket bra pris för hela alltet

                        Jag har varit med om betydligt högra priser och då inte av dom stora drakarna i branschen. Exempelvis 2000 :-/mån för bokföring och ytterligare 10' för bokslut Då har det gällt en mindre restaurang..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                        Kommentar

                        • cattus
                          • August 2007
                          • 167

                          #87
                          Jag skötte min bokföring själv, men lämnade in papperna för bokslut och då kostade det 4000:- +moms för inkomståret 2006. Enskild firma.

                          Ang. svarta pengar, så tror jag att många inte förstår hur mycket dom missar. Förutom att pensionen och sjukförsäkring mm sjunker så tänk på detta:
                          Du redovisar inte alla vinster, den bokförda omsättningen(vinsten) minskar. Det rullar på och du vill utöka, helt plötsligt så får du erbjudande om "den perfekta" lokalen. Men när du går på banken och vill låna så säger banken NEJ, boksluten har sett för dåliga ut, de ser ingen potential. Och pengarna du tjänat svart har du naturligtvis blåst på annat......

                          Eller:
                          Efter att ha drivit firman ett antal år så vill du lägga av. Du vill sälja och annonserar ut firman. Du vill ha pengar för lagret och sedan xx:- för själva bolaget(goodwill osv). Men vad händer, jo dels så vill inte köparna betala för hela värdet av lagret, en del har ju legat där i 5-10år, de vill inte betala många kronor för inventarierna, du har ju inte haft pengar över till att köpa nya under åren. Sedan så har ju firman aldrig visat någon vidare vinst. Jo, men du har ju kunnat plocka ut si och så mycket svart också, jättebra.....
                          Men då skakar köparen på huvudet och frågar hur du kan bevisa det?

                          Vid en seriös försäljning då man skött bokföringen ordentligt och redovisat alla vinster så kan man få ut 3-5 årsvinster utav den vinst bolaget redovisat, utöver lagret och inventarier.
                          Så genom att ta ut pengar svart så binder man ris på sin egen rygg om man skulle vilja sälja eller gå i pension en dag.
                          Allt går om man vill...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...