Svamp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Akvarium är så mycket mer inredning än vad folk fattar.. Varför ha en massa växter i fönstren?? Egentligen, hur modernt, vettigt är det egentligen??? Så mycket snyggare med en växthörna där man sätter belysning osv för att växterna ska må bra.. där är det ju även snyggt/gynnsamt med ett kar..

    Det är egentligen sjukt med gardiner och växter för våra fönster... Har vi det inte tillräckligt mörkt innan??? Nää... ut med alla stora blommor och avskärmande gardiner i mina fönster... Vi har ju faktiskt inte andra världskriget fortfarande med krav på mörkläggning...

    Jag går från rum till rum och målar 1 dm tjock vit kant runt mina fönster och slänger ut gardinstång osv... alla blommor osv.. nu finns det bara värmeljus eller blockljus där istället... sambon är på invänjning.. därav ett fönster i taget...
    Senast redigerad av Katharina; 15 December 2007, 23:45.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ja, de som inte har fattat tjusningen med akvarier är det ju lite synd om. Ett akvarium är avkopplande, ger ett vackert ljus, är en fin möbel, skapar lite liv och rörelse i rummet, är kul att pyssla med, plantera, inreda, och är intressant att studera. Tråkigt för alla de som skaffar en skål eller pytteakvarium, och tröttnar efter ett tag, istället för att satsa på ett riktigt akvarium från början.
      Senast redigerad av Shepard; 15 December 2007, 23:49.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Ja, de som inte har fattat tjusningen med akvarier är det ju lite synd om. Ett akvarium ger ett vackert ljus, är en fin möbel, skapar lite liv och rörelse i rummet, är kul att pyssla med, plantera, inreda, och är intressant att studera. Tråkigt för alla de som skaffar en skål eller pytteakvarium, och tröttnar efter ett tag, istället för att satsa på ett riktigt akvarium från början.
        Ja och som sagt.. inte bara det.. utan en oas att skapa växtlighet och ljus om kring... eller t ex månljus/mysbelysning kring...
        sedan är ju blom och gardinseden i sverige underlig också...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Har månljuset på nu i akvariet. Snyggt, och nyckelhålen kan ha koll på sina yngel.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Har månljuset på nu i akvariet. Snyggt, och nyckelhålen kan ha koll på sina yngel.
            Jag har inget till mitt kar än men jag hoppas att vi ska hinna sätta in det snart... Tjusigt... Sen har jag en sådan där dröm om att ha ett öppet kar med lampor som hänger från taket och växter runt karet som hänger ner och växer upp ur karet... och som du berättar om en stor trärot som sticker upp... månljus att tända på kvällen osv...

            Men som sagt.. jag har "fått" skaffa kar för ett år sedan och vi har redan 3 stycken... så sambon vänjer sig sakta men säkert... och han tycker att det är kul att titta på osv men är inte med och hjälper till om inte jag åker bort eller så..
            Jag får ta lite i sänder så han inte slår på bromsen...
            Han kan gnälla över att Zoopet och akvariumen tar så mycket tid men då påminner jag honom om Blocket och bilar så är han tyst...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Jo, så vill jag också ha det, ett stort, öppet akvarium, med växter som växer upp ur det. Men det avdunstar så mycket då, och klumpfotade katter riskerar att få sig ett bad. Köpte ett begagnat 220-litersakvarium för länge se´n, och han hade ett akvarium på ca 400-500 liter, som var öppet, med lampor som hängde över. Har för mig att han sa att hans katt hade råkat hoppa i nå´n gång.

              "månljuset" är inte så avancerat, bara ett lysrör, ett så´nt där som brukar användas till korallrevsakvarier.

              Blocket är jag sällan på, i så fall för att kolla djurannonser.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Jo, så vill jag också ha det, ett stort, öppet akvarium, med växter som växer upp ur det. Men det avdunstar så mycket då, och klumpfotade katter riskerar att få sig ett bad. Köpte ett begagnat 220-litersakvarium för länge se´n, och han hade ett akvarium på ca 400-500 liter, som var öppet, med lampor som hängde över. Har för mig att han sa att hans katt hade råkat hoppa i nå´n gång.
                "månljuset" är inte så avancerat, bara ett lysrör, ett så´nt där som brukar användas till korallrevsakvarier.
                Blocket är jag sällan på, i så fall för att kolla djurannonser.
                Nää.. samma här men karln sitter på Blocket jämt och kollar på bilar... nästan vilken bil som helst kan han säga vad de ligger på i pris.. Vilken attans tråkig hobby.. men då ska han inte hoppa på mig om mina kar..

                Jo, men jag måste engagera karln om jag ska få ström till det eftersom ljusrampen bara har en lysknapp..
                Alternativet vore att dra en vattentät ljusslinga som ger ett blått sken... de ska ju inte bara lysa blått utan ge ett blått sken också.. jag ska promt ha blått månsken nämligen...
                Det gör inte mig något om det dunstar... det är så lätt att fylla på lite vatten och jag har inga katter...

                Nu är vi lite trångbodda så databordet står i hörnet i vardagsrummet, bredvid stora karet.. drömmen vore ju att göra en fin relaxhörna här med kar, blommor och "solljuslampor".. framtidsprojekt...
                Senast redigerad av Katharina; 16 December 2007, 15:41.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...