Flyttråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emwpecj
    • May 2007
    • 3

    Flyttråd

    Hej
    Kommer att flytta inom kort och med mej vårt 375 liters akvarium. Funderar dock på hur jag skall hålla fiskarna (scalare, praktbotia, tetror etc) nöjda under flytten. Flytten kommer att ta minst 5 timmar. Tidigare flyttar så har jag använt en stor tunna för transport. Men när nu flytten tar ca 5 timmar så kommer temperaturen givetvis att gå ner i vattnet. Tror ni detta skapar problem?

    Är det någon som har några andra flyttips så tas de gärna emot?

    Mvh / Peter
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    Skrivet av Kjell:
    Har funderat på att sammanställa en artikle i ämnet eftersom det ofta tas upp (men när sjutton skall man få tid - men påminn mig med jämna mellanrum så kanske jag lyckas få tid över någon gång )

    Lite basic då (har fortfarande ett "tungt" huvud pga dunderförkylning så jag har säkert glömt hälften)

    1/ Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda)
    2/ Påsen skall innehålla ca. 1/3 vatten och 2/3 luft
    3/ Undantag för ovanstående är t.ex. barber där det skall vara 50-50
    Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
    4/ Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
    5/ Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
    6/ En nypa salt i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt - t.ex. vissa Corydoras)
    7/ Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
    8/ Att svälta fisken några dagar före transport är bra
    9/ Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
    10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
    11/ Påsarna skall var mörkt placerade under transporten - att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.
    12/ Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen så finns ytterpåsen kvar
    13/ Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för fisk (köp i affär)
    14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
    15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom

    Nåväl har säkert glömt en massa - men det räcker kanske

    www.frfoto.tk

    Kommentar

    Arbetssätt...