Fiskars anatomi..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Fiskars anatomi..

    Jag undrar om fiskars organ typ njure, lever, hjärta osv fungerar på samma sätt som hos människan? Alltså, har de samma uppgift, typ njurar renar kroppen, hjärtat pumpar blod osv?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hej!

    Jodå, de har samma uppgifter. Sedan har de lite förändringar, eftersom de lever i vatten. Bland annat kan de reglera sin blodkemi genom gälarna, de har speciella system för att hålla kvar/göra sig av med salt, de fiskar som har slutna simblåsor har speciella organ för att producera gas i blåsan och en del annat.
    Hos de fiskar som inte har simblåsor (som hajar, t ex), fungerar också levern som flythjälp. Det är därför hajar har enormt stora levrar.

    Om du vill ha lite närmare info kan jag skriva om det också, men att gå igenom hela fiskens anatomi på ett enda svar blir lite väl mastigt.

    Men fråga på, bara, om du är intresserad.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • fruktiz
      • January 2010
      • 1

      #3
      Jag har en annan fråga om fiskars anatomi, om deras syn och ögats uppbyggnad. Hur fungerar synen med tappar och stavar? Har de sånna? Hur ser ögat ut? Jag har letat bilder på google men har inte lyckats hitta några...

      Kommentar

      Arbetssätt...