Jag blir så trött på misshandlade fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Jag blir så trött på misshandlade fiskar...

    Kolla den här anonsen jag såg på Zoonen :
    http://www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1466329


    Ingen info alls om vilken otroligt krävande fisk en Paroonhaj är. Han säljer den som en vanlig fisk. Trots att den blir 275cm lång och behöver mist 1500liters akvarium. Helst mycket större då det är en STIMFISK!

    Är jag ensam om den åsikten eller är det fler som tror att detta kommer sluta galet?
    Senast redigerad av Loelle; 13 August 2007, 23:04.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    #2
    Chatt med säljaren

    Jag sitter nu och skickar mezz till säljaren och blir så arg när han skriver att han haft massor med fiskar som inte rekomenderas alls som akvariefisk. Han har mage att påstå att alla fiskar är som människor och anpassar sig till vad dom har. Alltså att man kan ha vilken fisk man vill i vilket akvarium man vill
    Senast redigerad av Loelle; 13 August 2007, 23:05.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Lagligt?

      Är det ens lagligt att handla privat med hajar som blir mycket större än människor?

      Är det straffbart att hålla stora fiskar i pyttesmå akvarier? (djurplågeri)

      ARG ARG ARG!!!
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursäkta, men vad detta handlar om är en mal på 12 centimeter - än så länge, i alla fall.
        Det verkar ganska ansvarsfullt att sälja en så liten fisk för att den börjar växa ur akvariet (som jag iofs inte vet måtten på).
        Och är det någon som köper en paroonhaj i tron att det är en lämplig akvariefisk är det främst den personen - inte säljaren - som ska ha skäll. Hur svårt kan det vara att skaffa information nuförtiden?
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Fine! Jag ger upp... Jag verkar vara den enda som tycker att en två och en halv meter lång fisk borde kunda åtmindstonde vända på sig. Jag tyckte bara det var dåligt att när man är fullt medveten om ett djurs stora krav inte informerar detta för att riskera att inte få den såld. Och eftersom han t.o.m sa att denna fisken kommer anpassa sig till vilket akvarium man än stoppar den i kommer han säkerligen inte bry sig om hur fisken mår efter det att han fått sina pengar...

          Anyway, jag ska inte tjata om det mer. Får väl bara acceptera att folk kan göra vad dom vill med djur och att ingen bryr sig...
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Så men andas nu... Ingen här inne gillar att e burkar med för stor fisk, men att skrika här inne gör tyvärr ingen nytta. Gör som du sa, kontakta säljaren och påpeka det du har att säga.
            Det är betydligt bättre och säljaren får samtidigt en chans att tala om hur det ligger till med försäljningen.

            Och btw, så kommer en lagändring ang fiskhållning inom kort.
            Mer info om den kommer ut på div sidor längre fram.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Nu jävlar stormar det i vattenglaset

              Folk är dumma i hela jävla huvudet, men med tiden så lär man sig att acceptera det. Till slut orkar man inte ens bry sig.

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                det blir tyvärr ett heltidsjobb om man ska bli arg över alla konstiga annonser om fiskar.
                Jag såg förra veckan en tjej på blocket som sålde sitt 2 år gamla juwel rio 400 lite för 8000kr, då var jag tvungen å maila å fråga om hon hade guld i akvariet, annars verkar det ju konstigt å köpa ett begagnad rio400 för 8000 när man får ett nytt för 5500kr:P
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Ursprungligen postat av fredd
                  det blir tyvärr ett heltidsjobb om man ska bli arg över alla konstiga annonser om fiskar.
                  Jag såg förra veckan en tjej på blocket som sålde sitt 2 år gamla juwel rio 400 lite för 8000kr, då var jag tvungen å maila å fråga om hon hade guld i akvariet, annars verkar det ju konstigt å köpa ett begagnad rio400 för 8000 när man får ett nytt för 5500kr:P

                  Köpte mitt juwel rio 180 för 2000 kr! nytt men det är tydligen nästan bara i Gbg som man kan få det så billigt eftersom att det är sån konkurans. kan hitta begagnade juwel 180 för över 2000 kr men då brukar det vara i andra städer..

                  Ha d gött!!
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Men var det verkligen nåt fel på annonsen som Loelle länkade till? Fisken är ju inte 2,5 meter och säljaren säger inte att den trivs t ex i en liten skål
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Loelle
                      • July 2007
                      • 623

                      #11
                      Ursprungligen postat av qenzo
                      Så men andas nu... Ingen här inne gillar att e burkar med för stor fisk, men att skrika här inne gör tyvärr ingen nytta. Gör som du sa, kontakta säljaren och påpeka det du har att säga.
                      Det är betydligt bättre och säljaren får samtidigt en chans att tala om hur det ligger till med försäljningen.

                      Och btw, så kommer en lagändring ang fiskhållning inom kort.
                      Mer info om den kommer ut på div sidor längre fram.
                      Jag HAR skrivit till säljaren och han sa såhär:
                      ________________ mån aug 13, 2007, 23:52 ________________
                      för va helt ärlig så bryr jag mig inte om det du säger för jag vet hur dom ska ha det och och så vidare har hållt på med fisk ett jävla bra tag och har haft det värse sorter fisk som det står att dom ej ska has i privata akvarium eller att dom är si eller så fiskar är inte så jävla ömtåliga som alla tror , DOM ÄR PRECIS SOM MÄNNISKOR DOM VÄNJER SIG VID SITVATIONEN OCH GÖR DET BÄSTA AV DET!
                      ps, säljaren är 19 år så så hilma länge kan han inta haft fiskar...
                      Lelle
                      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        ja, det där som säljaren skrev tillbaka var ju inte så trevligt...
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          #13
                          Ursprungligen postat av patriksg
                          Köpte mitt juwel rio 180 för 2000 kr! nytt men det är tydligen nästan bara i Gbg som man kan få det så billigt eftersom att det är sån konkurans. kan hitta begagnade juwel 180 för över 2000 kr men då brukar det vara i andra städer..

                          Ha d gött!!


                          det är en otrolig skillnad i priser på akvarium i göteborg och i stockholm, om man bor i stockholm kan man åka till göteborg å köpa karet man tänkte i stockholm, och sen åka fram och tillbaka 6-7 gånger och ändå tjäna på de;p
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            Ursprungligen postat av fredd
                            det är en otrolig skillnad i priser på akvarium i göteborg och i stockholm, om man bor i stockholm kan man åka till göteborg å köpa karet man tänkte i stockholm, och sen åka fram och tillbaka 6-7 gånger och ändå tjäna på de;p
                            Haha. hyra en lastbil och köra runt akvarium skulle inte va fel. lättare än att åka till tyskland och köpa massa öl för att sälja.. sen är det lagligt också

                            Åker till Turkiet i morgon så ni får ha det gött!!!!
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • Vandal
                              • January 2006
                              • 1655

                              #15
                              loelle:
                              folk brukar inte uppskatta att bli skrivna på näsan... dessutom inte 19åringar...
                              vad skrev du i ditt mail till honom? för att förtjäna ett spydigt svar?

                              det var klart och tydligt att han sålde sin paroon för att den höll på att växa ur karet... vad skulle du själv gjort? slagit ihjäl den?

                              och NEJ! det är inte jag på zoonen, men jag har blivit påhoppad av vetbästare flera ggr...
                              over and out /Petter
                              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...