Handikappad akvarist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Tycker snarare att det är du som tar heder och ära av honom istället.
    Du gör ett tvärsäkert (100%) uttaland...
    Nej det är väl isf hans fars heder jag tar om jag har rätt, kan du säga med 100% säkerhet att jag har fel? har du vart inneboende hos honom?
    Jag tvekar alltid när jag hör sådant där.
    Enligt mig måste man även klara av den praktiska biten och inte bara den teoretiska.

    Jag vet väl själv hur det var när jag var liten och byggde med lego jag fick allt beröm av släktingarna trotts att pappa var med och hjälpte till när jag byggde ihop grejerna.

    Kan Sveriges bästa bil mekaniker också vara total förlamad?
    Senast redigerad av Fiddan; 30 June 2007, 00:11.
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #47
      Du kan i alla falll uppenbarligen påstå något om en person med 100% säkerhet utan att ens ha träffat personen ifråga
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #48
        What? Ingen som frågar om hon vill ha hjälp med rullatorn? Det är ju en självklarhet att hjälpa om man ser att nån har ett problem att komma på en buss, samma med klumpiga barnvagnar. Bor iofs på mindre ort där alla gör så, men det ska väl inte spela nån roll när det gäller såna saker?[/quote]

        Nej det är rätt konstigt, faktum är att det nästan bara är unga invandrarkillar som erbjuder sig hjälpa till... fast det är kanske för att vi bor i stockholm, folk har lite för bråttom.

        Kommentar

        • Fiddan
          • June 2006
          • 885

          #49
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du kan i alla falll uppenbarligen påstå något om en person med 100% säkerhet utan att ens ha träffat personen ifråga
          Är det konstigt att jag ifrågasätter sanningshalten i det påståendet då jag vet hur falsk och idiotisk en människan kan vara? Föräldrar som förfalskar tävlings bidrag åt sina barn eller hjälper dem med läxor och köper ut åt dem är väldigt vanligt,detta är exakt samma sak.

          Om man är en utav sveriges bästa akvarister och inte klarar av det praktiska så förstår jag inte vad som krävs utav en bra akvarist..

          Är det bara att kunna alla latinska namn och precis all teoretisk fakta om dem?
          Själv tycker jag att man bör kunna skrapa rutor plantera växter och hantera en hov utan att stressa ihjäl alla fiskar.
          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #50
            Ursprungligen postat av gizmogirl
            Jag har alltid sagt till de jag umgås med att fråga först innan de hjälper för att undvika situtationer där någon blir sur..
            Riktigt bra tipps.
            Men det funkar ju inte i praktiken i alla situationer som den med hålla upp dörrar.

            Men man kanske skall vara lite mer återhållsam med att hjälpa handikappade då man som icke funktions hindrad har svårt att avgöra när det behövs hjälp.
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #51
              Ursprungligen postat av Fiddan
              Om man är en utav sveriges bästa akvarister och inte klarar av det praktiska så förstår jag inte vad som krävs utav en bra akvarist..

              Är det bara att kunna alla latinska namn och precis all teoretisk fakta om dem?
              Faktum är att jag aldrig tar tester. Jag kör med ögonkontroller, noterar fiskarnas beteende och växternas mående och agerar därefter. Tror nog en som är förlammad kan göra exakt samma sak.

              Varför ska man kunna alla latinska namn och all teoretisk fakta? Praktiskt erfarenhet på ett eller annat vis är så mycket viktigare än ord skrivna på en skärm eller ett papper.

              Och varför ska man lära sig latinska namn om man inte har behov av det?

              Sen är det ju så här också, om vi drar diskussionen till sin spets...Vad presterar då t.ex chefer då det är andra gör det praktiska jobbet? Skall då även chefer avsättas för att de inte klarar det praktiska arbetet? Bara undrar, du får nog hitta bättre argument tror jag.

              Ursprungligen postat av Fiddan
              Själv tycker jag att man bör kunna skrapa rutor plantera växter och hantera en hov utan att stressa ihjäl alla fiskar.
              Sen så tycker jag nog inte att man behöver kunna hantera hästar för att sköta akvarium... sorry men den kommentaren bjöd du på
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Ursprungligen postat av Fiddan
                Är det konstigt att jag ifrågasätter sanningshalten i det påståendet då jag vet hur falsk och idiotisk en människan kan vara? Föräldrar som förfalskar tävlings bidrag åt sina barn eller hjälper dem med läxor och köper ut åt dem är väldigt vanligt,detta är exakt samma sak.

                Om man är en utav sveriges bästa akvarister och inte klarar av det praktiska så förstår jag inte vad som krävs utav en bra akvarist..

                Är det bara att kunna alla latinska namn och precis all teoretisk fakta om dem?
                Själv tycker jag att man bör kunna skrapa rutor plantera växter och hantera en hov utan att stressa ihjäl alla fiskar.
                För att vara lite elak så tycker jag att du dömar folk efter dig själv
                Jag anser inte att man fysiskt behöver kunna klara av att rengöra rutor eller plantera växter (varför man skulle ha en hov i akvariet förstår jag inte - inte ens hästnosar har hovar) för att man skall kunna vara en duktig akvarist.
                På samma sätt som man inte fysiskt behöver kunna skriva för att vara en bra författare (om någon skriver ner det man dikterar).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Irene M
                  • May 2007
                  • 32

                  #53
                  Ursprungligen postat av Fiddan
                  Riktigt bra tipps.
                  Men det funkar ju inte i praktiken i alla situationer som den med hålla upp dörrar.

                  Men man kanske skall vara lite mer återhållsam med att hjälpa handikappade då man som icke funktions hindrad har svårt att avgöra när det behövs hjälp.
                  Det låter som om du inte gör annat än springer omkring och håller upp dörrar för funktionshindrade personer och får ovett för det. Du låter väldigt bitter, arg och frustrerad. Den uppfattning som jag får av dina inlägg (utan att ha träffat dig) är att du behöver mycket mer hjälp än många personer med grava funktionshinder. Jag har aldrig blivit illa bemött av någon, med eller utan funktionshinder när jag hållit upp en dörr. Kanske har min attityd mot mina medmänniskor något med saken att göra. Skulle det inträffa att någon blir arg när jag hjälper till kommer jag inte heller att bry mig. Jag vet ju att jag gjort något av vänlighet. Jag har inga problem med att fråga en funktionshindrad person om jag kan hjälpa till. Jag har heller inte problem med att själv be om hjälp om jag behöver det. Jag kan inte annat än tycka synd om dig.

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #54
                    Fiddans inlägg anser jag vara skrivna i rent provokativt syfte, och tänker ej ens kommentera dem.

                    Jag tror på viljans kraft!

                    Vill man som handikappad ha ett akvarium så löser man det hela på ena eller andra sättet och kanske med lite hjälp. Hinder är till för att överbyggas!

                    Jag är uppvuxen med människor med diverse handikapp runt omkring mig.
                    En gammelmoster (som var som min mormor) med grava polioskador sedan barnsben, en moster med halvsidigförlamning + grav afasi - och en nästan helt döv mamma.

                    Mostern var i princip dömd till långvården av läkare när hon fick hjärnblödning som 41 - åring. Hon skulle varken kunna gå eller tala igen.
                    De hade ej räknat med hennes järnvilja!!! Efter ett år var hon uppe på benen och haltade sig fram m.h.a krycka - trots totalförlamad högersida. Hur många uppegående personer med halvsidigförlamning har ni sett?
                    Och nog kan hon prata .. bara man ej försöker skynda på henne o.s.v.
                    Nu har "pantertanten (73 år)" även blivit med permobil och åker för egen maskin runt hela Västerås Snacka om viljans seger!!

                    När jag själv drabbades av kronisk sjukdom hade jag många förebilder med j_vlaranamma i sinnet att se upp till! Jag sitter ej i rullstol men har en kropp som ej lyder längre. Muskelsvaghet och ständig värk är mitt "handikapp"... men ge upp och sluta försöka - ALDRIG! Och mina akvarier ger jag aldrig upp! Vissa dagar tar det jättelång tid att byta vatten (när jag typ klarar av 2 liter åt gången) - men då får det väl göra det då! Jag har inte bråttom någonstans..

                    Är det något som sitter i min ryggmärg (också efter många år inom vården) är det att man frågar OM någon vill ha hjälp och inte tar för givet att de MÅSTE ha hjälp! Att se människan istället för det ev. handikappet! Ser man att någon har det besvärligt så frågar man. Ibland får man ett "nej tack det går bra ändå" och ibland tas hjälpen tacksamt emot. Så är det - alla är olika!
                    Vill man - så kan man - om inte allt så ia.f väldigt mycket!
                    Senast redigerad av Healena; 01 July 2007, 11:31.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Anneth
                      • August 2006
                      • 412

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Under åttiotalet var Jörgen Erlandsson http://www.lanternan.nu/tidningen/ar...p?typ=2&id=464 trots sin totalförlamning och respiratorberoende en av sveriges absolut duktigaste akvarister och han var även redaktör för en tidning som hette Akvariebullentinen.

                      Ja just ja jag hade ju för mig att det var ngn som var helt lam men som höll på för fullt med akvarier, även om han hade hjälp med att sköta akvarierna. Han skrev väll en massa artiklar i bla Tidskriften Akvariet. Ja var han inte med på TV också för länge sedan, eller minns jag helt fel?
                      Håller han på fortfarande med akvarier?

                      Hälsningar Anneth
                      Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                      Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #56
                        Tycker det blir så fel när det generaliseras:
                        Förlåt alla handikappade personer men ni har gjort så att jag ogillar er, i tre helt olika fall har jag fått skit just pga att jag har försökt hjälpa er.
                        Varför har en funktionshindrad mer rätt att vara otrevlig än en icke funktionshindrad? Curtesies goes both ways, imho..
                        - Det är väl människor vi möter?
                        Och människor har en tendens att vara olika!
                        Vissa är trevligare än andra helt enkelt- vare sig man har något funktionshinder eller ej!

                        En gång när jag reste mig för att lämna plats åt en äldre herre på bussen fick jag ett snäsigt och förnärmat bemötande. Han frågade förargat om han "verkligen såg så gammal och skröplig ut"! Detta har ej hindrat mig från att fortsätta resa mig och lämna plats åt äldre på bussen. Och det har inte heller fått mig att tro att alla äldre är griniga och otacksamma. Ibland får man ett glatt tack, och ibland ingenting alls...

                        Man kan inte automatiskt vänta tacksamhet tillbaks bara för att personen har något funktionshinder. Vissa tar gärna emot hjälp och andra inte.
                        Att man blivit träligt bemött av några få personer borde inte bana väg för tanken att ALLA är likadant funtade!
                        Senast redigerad av Healena; 01 July 2007, 13:33.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #57
                          Tänker på ett citat av G.N. Bové

                          Vänlighet är ett språk som den stumma kan tala och den döve kan höra.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #58
                            Healena: Jajo jag generaliserade lite för att tydliggöra, med det ska det inte tolkas som att _alla_ gör så. Men jag _har_ mött mer snäsiga svar av funktionshindrade än av ickefunktionshindrade när man frågat vänligt OM de vill ha hjälp. Tyvärr.

                            Dock är majoriteten av alla människor alltid vänliga, och tur är väl det
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #59
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Tänker på ett citat av G.N. Bové

                              Vänlighet är ett språk som den stumma kan tala och den döve kan höra.
                              Tack så mycket, ännu ett fint ordspråk att lägga till samlingarna.

                              Kan bjuda på ett annat som jag tycker är väldigt passande i det här sammanhanget. Teddy Roosevelt skall en gång i tiden ha sagt... "Gör det du kan, med det du har, där du är."
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              • Anneth
                                • August 2006
                                • 412

                                #60
                                Eller som det här:

                                I varje givet ögonblick gör varje människa så gott hon kan, efter sin bästa förmåga, just då...

                                Hälsningar från Anneth
                                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...