dalmasar i gbg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    dalmasar i gbg!

    Halloj!

    Jag å tanten tänkte ta oss en sväng ner till götet nu i sommar. Och då är självklart frågan, vilka akvarieaffärer får man bara inte missa??
    Vi tänkte ta oss en liten tripp ner till åleds när man ändå är i närheten. Så alla bra affärer som ligger längs vägen dalarna-gbg gbg-åleds vill vi veta om

    Sen vill vi såklart veta vilka affärer som är bra i gbg!
    Sett många som skriver om tex. herkules?

    vi kommer inte att köpa något levande men ev. nån bakgrund så det är en fördel om dom har bra sortiment och är billiga.. Sen en stor fördel är om dom har stort utbud med malawi/tanganyika. Hört att Åleds ska vara rätt bra på det?

    Vet inte om det är emot reglerna att göra reklam för affärer, är det det så får väl kjell ta bort tråden

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Kent i NOL är ett måste. det är utmed 45-an innan Gbg
    Herkules är alltid bra.
    Hornbach har tillbehör och växter till vettiga priser.
    Troppen, kaggeldstorget kan man hitta nått skoj på kanske...
    Zoomässan i kungsbacka har ett mkt gott utbud, om dock saftiga priser på det
    åleds är lite som zoomässan om än lite dyrare,,,,
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Hej.
      Jag har i alla år jag hållt på med denna förträffliga hobby handlat i Åled tills jag flytta till Skåne för 2 mån sen. Dom är verkligen värda ett besök. Dom e lite dyrare det e dom men å andra sidan e det vansinnigt bra kvalitet på deras fisk. Inte en enda har dött för mig i närheten av inhasndlingstillfället om du/ni förstår vad jag menar. Han har ju all fisk som han importerar i karantän i ca en månad innan dom får komma upp till försäljning. Där finns ett mkt dtort utbud & till er glädje (hoppas jag) har dom alldeles nyligen byggt upp en hel vägg, många m lång & 3 kar på höjden med bara malwi & tanginyka!!! Så vackert! Dessutom har deras rockor (ej till salu men finns i butiken) fått ungar för ett tag sen! Stora ursöta rockor som simmar med din hand längs glaset & tittar dig rakt i ögonen, min dotters favoritställe i butiekn. Ska dessutom bygga ut ännu mera när som helst nu. Deras kar e ju oxå väldigt bra. 3 av mina 6 e från åled. Arnold & Janne e mkt duktiga, safta ur dom på det ni undrar medan ni e där! Lycka till på rippen dit!

      Mvh Eva

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        åleds är lite som zoomässan om än lite dyrare,,,,
        Det kan vi diskutera!
        Åleds är nog den mest välskötta affären som jag varit inne i, och priserna är humana med. Mycket fisk, men kanske inte så mycket av de Afrikaner som du är ute efter.
        Som MagicFingers skriver så är Nol en affär du inte bör missa, och Tropen är en annan favorit.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Åled!

          Håller helt med ovan skrivare. Åleds e verkligen välskött! & man blir väl bemött & allt man undrar över ger dom svar på. Jag ringer dit när något e galet & så får man vettiga svar & allt blir frid & fröjd i karet igen.
          En grej jag kom på till trådskaparen e att gå in på deras hemsida, aleds.se & kolla öppettiderna i sommar så ni inte kör dit i onödan. Dom brukar nämligen ha mindre öppet under sommaren.

          Mvh Eva

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Ursprungligen postat av EvaPeva
            En grej jag kom på till trådskaparen e att gå in på deras hemsida, aleds.se & kolla öppettiderna i sommar så ni inte kör dit i onödan. Dom brukar nämligen ha mindre öppet under sommaren.

            Mvh Eva
            Jo då den sidan är man flitig besökare på

            Tack för alla svar!
            Alla dom affärer ni pratat om, ligger dom nära gbg? ska ta å kika upp dom lite närmare...

            Kom gärna med fler alternativ!

            Kan också flika in att syftet med besöken inte är att handla så priserna spelar egentligen ingen roll, utan vi är ute efter mycket fint att titta på, fiskar, inredning osv.. få lite inspiration helt enkelt.

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Har kikat lite närmare på era alternativ. Nols verkar, som sagt, vara ett måste! verkar vara en väldigt bra affär, med mycket afrika?!
              Herkules verkar också vara bra.
              Och såklart åleds, om vi åker ner nån dag när dom har öppet, lite snålt med öppetdagar i sommar

              Men jag har några frågor:

              Har dessa, eller någon annan, bra utbud på btn och liknande, billiga?

              Om man inte är jätteintresserad av akvarium, gillar man att gå på dessa affärer då? Var ner med tanten till Akvarielagret i STHLM och hon var inte imponerad. Ska i ärlighetens namn sägas att jag inte var så imponerad heller.. Vi är ute efter affärer med mycket att titta på, typ inredda akvarier med lite storlek, inte bara tomma små akvarier.. förstår ni hur jag menar?
              Åleds har jag hört ska vara väldigt bra på just detta, att ointresserade också gillar att gå där!

              Och så klart vill vi ha fler alternativ, måste finnas flera affärer längs vägen som kanske är värt ett besök!?

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                resan kommer gå genom några olika större stöder. Snabbaste vägen enligt hitta.se är genom örebro, mariestad, skara och alingsås.
                ni som bor i närheten, finns det nårga bra affärer där?

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Plus en fråga till, nästan den viktigaste
                  Nån som vet något bra, billigt boende hyffsat centralt..
                  Vandrarhem, bed&breakfast, hotell.. ja alla alternativ är bra alternativ!

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #10
                    Åleds har inga tomma kar iaf. & dom har ju en massa kar att titta på. Inspiration får jag alltid när jag är där så det kommer säkert att bli jättebra.
                    Tror att dom just nu inte har så mkt btn Eftersom dom ska bygga till precis där dom har dom sakerna. Men sen blir det nog en hel del skulle jag tro. :-)
                    Tyvärr e jag ingen flitig vandrarhem/B&B/hotellbesökare så några sådana tips har jag inte.

                    & precis som jag skrev i tidigare inlägg här ovan nånstans så har dom nyligen satt upp massor men malawi & tangynikakar. (kass stavning där)

                    Mvh Eva
                    Senast redigerad av EvaPeva; 11 June 2007, 22:18.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Både Nol och Hercules i Göteborg har en hel del bakgrunder hemma till hyffsade priser.
                      Vandrarhem är det bara att söka på Eniro: http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx...KHrKbXAw%3D%3D
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        Jo visst är det bara att söka sig fram. tänkte mer om nån spontant visste nåt bra ställe.

                        Lite off topic. Vad finns det mer man som turist inte bör missa i gbg??

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          Ursprungligen postat av battalionP
                          Jo visst är det bara att söka sig fram. tänkte mer om nån spontant visste nåt bra ställe.

                          Lite off topic. Vad finns det mer man som turist inte bör missa i gbg??

                          /Hans
                          Lissan
                          triumfglass
                          och tingstadstunneln i rusningstraffik, -varför heter det rusningstraffik?, bilarna står ju still
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • EvaPeva
                            • May 2007
                            • 765

                            #14
                            Kanske skulle passa på att titta ikring på ostindiefararen nu när den finns i hamn i Gbg. En liten tanke bara...

                            Mvh Eva

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              Ursprungligen postat av EvaPeva
                              Kanske skulle passa på att titta ikring på ostindiefararen nu när den finns i hamn i Gbg. En liten tanke bara...

                              Mvh Eva
                              är ju inte säkert att den är i hamn när dom kommer, den skall ju turnera lite i sommar..
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...