Här kommer en delikat fråga för alla avancerade akvarister/limnologer att bita i!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    Här kommer en delikat fråga för alla avancerade akvarister/limnologer att bita i!

    Detta gäller inte inte ett akvarium och inte en trädgårdsdamm, utan ett naturvatten som fått viss mänsklig påverkan.

    En av mina kompisar har sedan ca. 3 år tillbaka dragit igång en rörelse för fiske efter inplanterad regnbågsöring och utbildning i flugfiske. I den sörmländska naturen har han köpt ett hus med stor tomt och rinnade bäck. I bäcken har han grävt en serie av 4 dammar och i dem planterat ut fisk av hög kvalitet. Hans anläggning har snabbt blivit mycket uppskattad.

    Dammarna ligger i lerjord och så länge genomströmningen är hög är allt frid och fröjd. Men vid låga vattenstånd blir vattnet grumligt, de första åren trodde han att det var alger men har nu insett att det är bottensediment. Inte minst från strandbrinkarnas lerjord.

    Frågan är alltså hur han på bästa sätt ska kunna binda sedimentet och undvika grums? Är vattenväxter lösningen? Vilka växter i så fall, var hittar han dem och hur ska han få dem att etablera sig? Finns andra lösningar? Omgivningen är näringsrik jordbruksmark.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    #2
    Den där var knivig du!

    Sammantaget kan man även slå fast att dammarna förändrar sin form och djup hela tiden också. Vilket kanske inte är så bra med tanke på att antagligen så kommer de att bli väldigt grunda med tiden, eftersom vi talar åtskilliga kilo jord som flyttar på sig.

    Makadam är det bästa och snyggaste alternativet.....men dyrt. Jag har även sett att det finns någon typ av filt,, som man då lägger som en matta på bottnen vilket växters rötter kan tränga igenom.
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      OT:
      Går det att se bilder på hans bygge nånstans?
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Irene M
          • May 2007
          • 32

          #5
          Hej!
          Jag vet inget om dammar! men här är en av mina favoritsidor! Finns mycket info att hämta om all fisk. Dom borde kunna svara på dina frågor.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Känns lite som att göra Mälarens vatten klart, dvs omöjligt.
            Är det ler botten så är det, då blir vattnet grummligt. Jag gissar på att han inte har vidare lust att ändra bottenbaterialet i dessa "dammar".
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Han har nog i och försig varit inne på att lägga ut grus. Men det är sannolikt ingen bra lösning, eftersom att gruset kommer att flytta på sig och blockera dammluckor och liknande.

              Det är just därför tanken att introducera en eller flera nya vattenväxter uppstod. Alltså att binda bottenmaterialet med deras rötter.

              I den översta dammen uppstår inte problemet utan bara längre ner.
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              Arbetssätt...