för stora fiskar i miniakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    för stora fiskar i miniakvarium!

    På Röda Korsets secondhandbutik Kupan här i växjö finns ett litet akvarium. Jag uppskattar dess storlek till cirka 22-30 liter. I detta akvarium simmar för nävarande två guldfiskar/slöjstjärtar (vet ej art), en stor skalar, runt 10 cm "på höjden", och två neontetror. Akvariet har inget filter utan bara en liten bubbel/luftpump med slang som hänger ner i akvariet som gör att det bubblar uppe vid ytan.

    Läste just vad lagen säger om akvariefiskar:
    "Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."
    Foder Fiskar ska utfodras med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att fiskarna varken blir för kraftiga eller för magra. Miljö Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Ph-värde, salthalt och vattentemperatur måste anpassas efter art och antal fiskar. Även tekniska hjälpmedel […]


    Vill inte bli ovän med dom för Röda Korset gör extremt mycket bra saker, men det är ju lätt att referera till just detta när man klagar... "Ni har en väldigt bra grundsyn i organisationen och vill att alla människor ska må bra - därför blir det konstigt om ni samtidigt inte bryr er om de djur ni har" eller något sånt.

    Ingen där är akvariekunnig, så det hela handlar endast om okunskap!

    Jag har pratat med dom men inte fått tag i chefen. Funderar på att skriva ett brev där jag erbjuder mig att byta in de stora fiskarna i akvarieaffären, till några neontetror till. Kanske rentav skänka dom ett litet filter till akvariet också! Då kommer det fungera bra.

    Vad tycker ni?
    / Ebba
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Låter som ett bra inititiativ.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Tommi
      • April 2007
      • 35

      #3
      tja man ser ofta för små akvarium. tittade til exempel på romservice häromdan där dom placerade två guldfiskar i en liten kupa och det är klart att det inte är bra.

      den lagbiten du har citerat liksom många andra är dock rekomendationer ("bör")

      om du hjälper dom vore dom säker väldigt tacksamma

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Uppdatering i ärendet:

        Har bytt in deras skalar och två slöjstjärtar mot tre små (unga) platy och några neontetror. Dom hade inget filter i akvariet tidigare så jag köpte ett litet som drivs med luftpump men ändå har stor filteryta. Köpte även många växter, tillsatte bakteriekultur, med mera. Bara hoppas att allt går bra.

        De vägrade alltså att göra sig av med akvariet, men det vore egentligen det bästa, eftersom ingen av dom har kunskaper. Jag tror akvariet är på endast 20 liter. Skrev en punkt-lista till dom med skötselråd. Om dom inte byter allt vatten hela tiden, och inte övermatar som dom gjort tidigare, så KAN det gå bra...

        Ska självklart åka dit regelbundet och se hur det går, redo med min Nitrivec-flaska och liknande.
        / Ebba

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          Ett mycket bra inititiv, bra gjort!! Nu kommer inte deras kunder att tro att man kan hålla stora fiskar i småburkar!!
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #6
            Det var en väldigt bra ide

            Vi har en mobilaffär i stan som jag av någon anledning var inne i någon gång och såg att de hade en skalar, en praktbotia och någon slags mal i ett litet 20-30 liters. Jag har aldrig vågat gå in och berätta för dem att det är väldigt fel... Men jag ska nog ta och kopiera din "aktion" tror jag och erbjuda mig att byta med dem och sedan potionera ut de stora fiskarna.
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              heh måste ju vara lite pinsamt för dom när någon kommer in och berättar vad som är rätt och fel, och sen börjar göra om i akvariet till det bättre.

              Bra initiativ!
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              Arbetssätt...