Sälja fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Sälja fisk?

    Hej!

    Undrar om man kan ge sig på en liten hobbyuppfödning och sälja till folk (kanske mest de man känner)?

    Tar djuraffärer in från privatpersoner? De fiskar man köper på djuraffärerna, är de mest svenskodlade eller är det vanligare att de kommer utifrån?

    Tacksam för svar!
    Frida
    Vänliga Hälsningar Frida
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Frida Fisk
    Hej!

    Undrar om man kan ge sig på en liten hobbyuppfödning och sälja till folk (kanske mest de man känner)?

    Tar djuraffärer in från privatpersoner? De fiskar man köper på djuraffärerna, är de mest svenskodlade eller är det vanligare att de kommer utifrån?

    Tacksam för svar!
    Frida
    Hobbyuppfödning kan man alltid ge sig på att sen sälja till affärer eller till folk via anonnonser men man måste tänka på att det tar tid att föda upp dem i rätt storlek och kostar pengar,mat strömförbrukning etc.Så någon vinst gör man aldrig beror mycket på vilken fisk man nu tänker odla.

    Djuraffärer tar in från privataodlare om du behöver bli av med fisk men du får ett väldigt reducerat pris som inte täcker ens fisk mat till tiden som man har fött upp dem
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • HenrikV
      • January 2007
      • 358

      #3
      Detta har diskuterats tidigare. (Bl a på ciklid.se) Utan att skriva för mycket så måste jag bara varna dig om att inte dra i med för höga växlar.
      Visst jag har sålt/säljer till butik ibland, men räkna med att inte tjäna några (stora) pengar.
      Det verkar helt bero på butiken och vilken kvalitet fisken har. Och räkna inte med att alla andra är intresserade av just den fisksort du gillar.
      Scalar, levandefödare och ancitrus går väl åt i stora mängder.
      Att sälja här på zoopet går ju också om du är guldmedlem...
      Tanganyika

      Kommentar

      • Frida Fisk
        • April 2007
        • 114

        #4
        Är helt ny här så jag har ganska dålig koll på sidan. Vad kostar guldmedlemskapet? Innebär det att man bla. kan lägga in annonser?

        De sorter jag syftar på är mollys och platys i första hand. Kan de vara lättare menar du?
        Vänliga Hälsningar Frida

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #5
          hej
          jag vet faktiskt inte

          tror de är utifrån mycket
          men vet inte riktigt, ring en djuraffär och fråga vet jag

          ha re

          Kristoffer

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Frida Fisk
            Är helt ny här så jag har ganska dålig koll på sidan. Vad kostar guldmedlemskapet? Innebär det att man bla. kan lägga in annonser?

            De sorter jag syftar på är mollys och platys i första hand. Kan de vara lättare menar du?
            Dem sorterna du menar är väl berikat i var djuraffär i detta landet så dem brukar man skänka bort för att bli av med så är det med all fisk som föder levande det brukar bli en del av dem små yngeln
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Frida Fisk
              • April 2007
              • 114

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Dem sorterna du menar är väl berikat i var djuraffär i detta landet så dem brukar man skänka bort för att bli av med så är det med all fisk som föder levande det brukar bli en del av dem små yngeln

              Det var ju synd... De kostar ju ändå ca 35kr i affären. Tar man inte tillvara dem så äts de ju upp så jag antar att de som får stora mängder har lagt ner lite energi på att bevara dem i särskilda akvarier osv.
              Vänliga Hälsningar Frida

              Kommentar

              • rent vatten
                • April 2005
                • 1061

                #8
                För att odla i lite större skala krävs det många kar.Man behöver ca 12 kar per art.

                Kommentar

                • Frida Fisk
                  • April 2007
                  • 114

                  #9
                  Ursprungligen postat av rent vatten
                  För att odla i lite större skala krävs det många kar.Man behöver ca 12 kar per art.
                  Oj...
                  Kar som i akvarie eller kar som i yngelkar? Antar att du menar akvarie... Vad räknar man som större skala då? Bara så man har ngt att tänka sig?
                  Vänliga Hälsningar Frida

                  Kommentar

                  • Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

                    #10
                    ancistrus går ju åt bra så såna kan du odla, ynglena kan ju gå med föräldrarna också så du behöver typ bara 1 kar
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

                    Kommentar

                    • Frida Fisk
                      • April 2007
                      • 114

                      #11
                      Ursprungligen postat av Richard.R
                      ancistrus går ju åt bra så såna kan du odla, ynglena kan ju gå med föräldrarna också så du behöver typ bara 1 kar

                      Nja... det är ett problem.. Jag har en duktigt kraftig fobi mot malar... LÅter urdumt men jag tycker de är fruktansvärt äckliga. Fick en malkull på 35 malar av den sorten en gång. Ajaj.. Det var jobbigt. Vågade inte sätta ner händerna i akvariet..
                      Vänliga Hälsningar Frida

                      Kommentar

                      • Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

                        #12
                        haha de är inte farliga
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

                        Kommentar

                        • Frida Fisk
                          • April 2007
                          • 114

                          #13
                          Ursprungligen postat av Richard.R
                          haha de är inte farliga

                          *skratt* Nä, jag vet.. egentligen.. Har faktiskt en mal nu i varje akvarium hemma (3 akvarium) men har gjort en deal med min malälskande kompis. När de blir stora och läskiga så kommer hon och fångardem och sätter dem i sitt akvarium, så får jag en ny, liten av henne!

                          Bra va...
                          Vänliga Hälsningar Frida

                          Kommentar

                          • Richard.R
                            • December 2006
                            • 1872

                            #14
                            haha bra deal första gången kan de kännas äckligt men det är de ju inte, var själv lite rädd i början men men
                            396L SA biotop
                            128L SA biotop
                            54L SA biotop
                            54L SA biotop

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Håller helt med dig vägrar att ta i dem också...Ha.Ha
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...