Lathund för den nyblivne akvaristen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nessie
    • April 2007
    • 25

    Lathund för den nyblivne akvaristen?

    Hejsan, jag har letat runt lite på olika forum men tycker fortfarande att det fattas en riktigt bra förklaring över termer och förkortningar som är främmande för de som just tagit steget in i akvaristik-världen. Jag efterfrågar framförallt en lathund med allt för den nyblivne ciklidisten, i stil med "troffar", VF etc. Kanske en engelsk motsvarighet också?

    Kanske finns det någon som kan skriva en tråd och så får fler fylla på med ord och förklaringar, ungefär som på NCSs forum ang uppstart av ett kar.

    MVH

    Nessie
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #2
    VF= vildfångade
    Troffar=tropheus, en sorts tanganyika ciklider: http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=39&Itemid=67

    Så där har du dom två iaf
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • Nessie
      • April 2007
      • 25

      #3
      Jo, just det visste jag faktiskt, och SO är sjöodlad och OB Orange Blotch, så vitt jag förstår. Men jag vill ju ha en bekväm lista över samtliga termer som inte brukar användas av gemeneman så att säga. =)

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Den här listan tycker jag är ganska fyllig:
        Aberrant Avvikande. T ex; från det normala avvikande färg eller form hos en djurart. Adult Vuxen, könsmogen. Akvatisk Som hör samman med vatten, vattenlevande. Amfibier Groddjur. Amfipoder Märlkräftor. Anadrom Kallas en fisk som vandrar från hav till sötvatten för att leka. Baltisk Som avser Östersjön. Binokulärt seende Seende med bägge ögonen. Underlättar uppfattningen av djup. […]


        Fattas nått så får eliten fylla på
        Själv är jag bara en glad amatör
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • Nessie
          • April 2007
          • 25

          #5
          Tack! Jo det var ju en bra lista över många facktermer men jag är också intresserad av "hobbyspråket", dvs så att man kan tyda vissa inlägg och annonser någorlunda...

          /Nessie

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            det e väl bara att du börjar skriva på i forum osv, och är det något du inte förstår så får du väl fråga. Alla är vi nybörjare nångång.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • veronica27
              • February 2007
              • 115

              #7
              Vad betyder F1 och F2 då?

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Vad innebär sjöodlad? Har man släppt i vissa sorters fiskar i en liten sjö efter att man har utrotat dom tidigare invånarna?
                / Marcus

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  F1=yngel/avkomma från vildfångade
                  F2=yngel/avkomma från F1

                  Sjöodlad har jag aldrig sett, var har du sett det?
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • Nessie
                    • April 2007
                    • 25

                    #10
                    Läste det någonstans i ett forum antingen här eller på NCSs hemsida. Då lät det som att man har en vanlig fiskodling direkt i sjön, dvs så att fiskarna är odlade men under "naturliga" förutsättningar eller så. Som sagt något jag läst så jag vet inte om det är helt sant. Just därför är det skönt med en bekräftelse på sina gissningar. F1 visste jag. =)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...