Märkning i butiker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • topcabbie
    • January 2007
    • 128

    Märkning i butiker

    Som nybliven akvarist men inte nybörjare när det gäller att ha läst på om fiskar, så är detta ett ämne som irriterar mig en del.
    När jag nyligen, efter att ha suktat och läst i mer än 35 år äntligen bestämde mig för att slå till och starta upp ett akvarium, så var det dags att ta ett antal rundturer i butiker för att göra mig en bild av prisläge, utbud och kvalitet. Det var inte det lättaste!
    I min högst ovetenskapliga undersökning var det faktiskt ingen enda av de ca 30 butiker i storstockholm som jag besökt som ens tillnärmelsesvis hade en märkning som kändes bra.
    En del hade en självhäftande tejpremsa med ett namn, men inget pris eller bild, så att den oerfarne kunde veta vilken fisk i blandade kar som är vad. En del hade dock både pris och namn angivet, men ingen av fiskarna fanns i karet.
    Andra hade skrivit med sprit/whiteboardpenna direkt på glaset, men vid närmare förfrågan var det inte samma fisk i karet som det som stod. Den var slutsåld eller flyttad.
    Man tycker ju att det skulle vara rätt enkelt med dagens teknik att göra ett litet kort - behöver inte vara större än ett spelkort- med åtminstone grundläggande info om fisken/arna, och sedan se till att det är rätt kar som är märkt med rätt fisk. Tror t.o.m. att vissa grossister har detta färdigt.
    När det gäller växter är det om möjligt ännu bedrövligare, och det hör till undantagen att ens namnet står någonstans i närheten.
    Jag upplevde det som att det fanns ett totalt ointresse för det här när jag var runt, och vissa butiker kommer jag inte att sätta min fot i efter det bemötande jag fick, med känslan av att jag var en besvärlig jäkel som man inte kommer att tjäna pengar på för att jag frågar så mycket obekvämt.
    Lite frågor:
    Om man är medlem i Zoorf, har man då inte på nåt sätt förbundit sig att följa vissa regler och riktlinjer om detta?
    I så fall: kan man påtala via Zoorf vilka brister man upplever i butik?
    Jo, jag vet att man ska säga till i butiken, men detta brukar resultera i ett frågande uttryck i ansiktet och "det är ju bara att fråga om du undrar över något".
    Jag tycker inte det verkar som om ens de stora och välrenommerade butikerna når upp till några högre höjder i detta.
    /Roland
    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
    Hemsida Mina akvarier
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    har inte svar på dina frågor men jag tycker att man t.ex kan ta info från zoopet om man frågar kjell. I artbeskrivningen står ju ph, temperatur osv.
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    Arbetssätt...